Autonoma elbussar ska testas vid Arlanda
Projektet drivs av Arlandastad Group tillsammans med RISE, Vy, Adastec och Applied Autonomy. Inledningsvis kommer fokus ligga på säkerhet, infrastruktur och lagstiftning innan projektfasen sex månader senare övergår i tester med en pilotbuss.
Därefter är det tänkt att projektet ska övergå i kommersiell trafik mellan Arlandastad och Arlanda flygplats.
– I ett första steg säkerställer vi att alla förutsättningar finns på plats innan vi går vidare till teststadiet. Projektet kan bli en av världens första pilotstudier med autonoma bussar av den här typen. Ambitionen är att ta fram en hållbar mobilitetslösning som är fördelaktig inte bara för företag och individer i området, utan också samhället i stort. Projektet sätter såklart också Sverige på kartan som ett land i framkant i satsningen på autonoma fordon, säger Anna Stenströmer, hållbarhetsansvarig på Arlandastad Group, i ett pressmeddelande.
Projektet i Arlandastad leds av RISE och finansieras av Vinnova. Liknade tester med autonoma bussar har genomförts i andra länder, bland annat i norska Stavanger där en 8,3 meter lång självkörande buss trafikerar stadens stadskärnan.
I Sverige har trafik med självkörande bussarna funnits i Barkarbystaden sedan 2018.
– I förstudien kommer vi att fokusera på genomförbarheten av autonoma bussar utifrån ett systemperspektiv där vi kommer se till bland annat infrastruktur, resebeteenden och teknologi. Projektets område har stort potential och det har identifierats ett verkligt resbehov där. Genom att införa autonoma mobilitetstjänster kan man förbättra tillgänglighet, hållbarhet och skapa ekonomiska fördelar för verksamheter, organisationer och hela regionen, säger Mahdere DW Amanuel, Senior forskare och projektledare på RISE.