Tufft för kollektivtrafiken i Stockholm – här är linjerna som försvinner
Årets ekonomiska läge inom kollektivtrafiken i Stockholm beskrivs av trafikförvaltningen som ”historiskt tufft”. Biljettintäkterna har minskat och osäkerheterna i omvärlden påverkar också ekonomin, vilket lett till ökade kostnader.
Det skriver trafikförvaltningen i Stockholm i ett pressmeddelande, i samband med att årets trafikförändringsremiss skickas ut till kommunerna.
– Resandet har minskat med en femtedel jämfört med 2019. Vi har in i det sista velat ha kvar ett lika stort trafikutbud som tidigare, men resenärsunderlaget bär inte kostnaderna som det ser ut i dag, säger Erik Norling, trafikdirektör vid trafikförvaltningen, i en kommentar.
Förslagen på förändringarna inför nästa års tidtabell präglas därför av omvärldsläget och följdeffekterna av pandemin.
Bland annat föreslår trafikförvaltningen i remissen en reducering av trafiken inom tunnelbanan från 10-minuterstrafik till 12-minuterstrafik i mellan- och kvällstrafiken på gröna och röda linjen, samt att gå från 10-minuterstrafik till 12-minuterstrafik på blå linjen kvällstid.
Trafikförvaltningen föreslår även att lägga ned ett antal busslinjer som är parallellgående med spårtrafiken:
- Linje 151 Norsborg – Fridhemsplan
- Linje 737 Tumba station – Skärholmen
- Linje 743 Skäckinge – Fridhemsplan
- Linje 745 Uttran – Fridhemsplan
- Linje 602X Sätra äng – Danderyds gymnasium
- Linje 618 Danderyds sjukhus – Näsbypark
- Linje 635 Åkersberga station – Österåkersanstalten
- Linje 452 Västra Orminge – Nacka gymnasium
- Linje 554 Råby – Kista
- Linje 561 Jakobsberg station – Karolinska sjukhuset
- Linje 221 Ropsten – Larsberg (-Högsätra)
- Linje 453 Orminge – Nacka gymnasium
- Linje 454 Boo backa – Nacka gymnasium
- Linje 484 Sicka udde – Mölnvik
- Linje 589 Östra Steninge – Flygskolan
- Linje 537 Upplands Väsby station – Kista Centrum
- Linje 153 Fridhemsplan – Bredäng
Utöver förslag på linjer att lägga ned föreslår trafikförvaltningen vissa paketlösningar och nya linjesträckningar.