23948sdkhjf

Från bussförare till affärschef: ”Jag känner mig hemma”

2019 började Annie Brunsten som bussförare, nu är hon affärschef på Ellös Buss. RT-Forum har pratat med henne om vägen till yrket och behovet av fler förare. 

Förra året tilldelades Ellös Buss linjetrafiken och skolskjutsen i Stenungsund, ett kontrakt som startade i augusti i år och löper över tio år. Till det nya avtalet har 42 bussar levererats, varav hälften i det nya avtalet går på el. 

En av spindlarna i nätet är Annie Brunsten 26 år och affärschef på Ellös Buss, som började sin karriär inom branschen 2019 – som bussförare. 

Tanken på att bli bussförare uppstod redan efter studenten, vilket gjorde att hon kom att söka sig till yrkesutbildningen. 

– Jag ville ha ett jobb där det händer saker, inte bara sitta på ett kontor. Då bestämde jag mig för att läsa till busschaufför men eftersom man måste vara 21 år fick jag vänta. Så jag började plugga tre veckor efter att jag fyllde, säger Annie Brunsten.

Praktiken landade Annie Brunsten på Ellös Buss och har sedan dess jobbat där. Både som bussförare, trafikplanerare och sedan i början av året, som affärschef.

– Jag tycket det var jätteroligt, men någonstans inom mig ville jag jobba som affärschef.

Annie Brunsten berättar att arbetsdagen börjar klockan sju på morgonen med möten med kollegor och bussförare som är på väg ut för att starta dagen. Därefter följer rapportskrivning, se till så att trafiken rullar på och hjälpa till om störningar uppstår. 

– Det är väldigt lärorikt, så bara det är en utmaning. Sen finns det så klart många andra utmaningar. Det är inte alltid lätt att komma in som en ung tjej i en sådan här bransch, men jag tycker samtidigt att det gått jättebra.

Man ska följa det man vill och tror på, och det har jag gjort. Annie Brunsten

Hur hanterar man att vara ung och kliva in i bussbranschen?

– Jag har alltid varit mig själv. Innan jag började utbilda mig var det många som frågade varför jag skulle bli busschaufför, men jag visste att det här var det jag ville göra och nu sitter jag som affärschef. Man ska följa det man vill och tror på, och det har jag gjort.

Vad är tjusningen med yrket?

– Man möter så många olika människor. Att köra buss eller att sitta på kontoret är väldigt händelserikt. Det är ett jätteroligt jobb och man kan utvecklas inom branschen, det är fantastiskt. Jag tycker att fler borde utbilda sig till busschaufförer.

Vad ska man tänka på om man exempelvis vill bli bussförare?

– Om man vill ha ett fritt arbete med stort ansvar, samt tycker om att träffa människor så är det absolut ett fint yrke.

Märker ni av någon brist på bussförare?

– Ja, det är en jättebrist på förare och det är jättetråkigt. Vi jobbar med att locka fler och har en internkontakt, men sen är det inte alltid lätt att veta vart man ska börja.

Om du blickar fem år framåt, var befinner sig du och branschen?

– Jag hoppas att branschen har utvecklats mer och att vi har fler som vill utbilda sig till förare samt att jag jobbar med det här. Jag känner mig hemma med det här jobbet.

Bristen på bussförare ökar – här är behoven som störst

Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109