23948sdkhjf

Starkt kritiserad miljözon införs i Stockholms city

I slutet av nästa år införs miljözon 3 i delar av Stockholms innerstad, och beslutet väcker fortsatt stark kritik. 

I våras aviserade Stockholms stads politiska ledning att man vill införa den strängaste miljözonen, klass 3, i Gamla stan och ett område i city. Det väckte skarp kritik eftersom det skulle innebära nådestöten för bland annat turistbussar. 

Förra veckan backade dock det politiska styret från införandet av miljözonen i Gamla stan, i stället kommer stadsdelen att bli en så kallad stadsmiljözon. 

Nu står det klart att miljözon 3 införs i ett område i City, närmare bestämt det område som ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen med start sista december 2024. Själva införandet kommer dock att ske etappvis.

Det skriver Miljöpartiet i Stockholm i ett pressmeddelande. 

– Idag gör luften i Stockholm att spädbarn får sämre lungor och äldre dör i förtid. Det är en helt oacceptabel situation. Vi behöver begränsa de hälsofarliga avgaserna från bensin- och dieselbilar. Därför inför vi miljözon klass 3 i ett område i City, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i en kommentar.

Miljözonen kommer att omfatta 20 kvarter, och enligt det politiska styret kommer zonen att utökas i en till etapp, något som ska utredas nästa år. 

Beslutet är något Transportföretagen är kritiska till, och i ett pressmeddelande efterlyser branschorganisationen fortsatt satsning på el-infrastruktur.

– Det är kort sagt ett starkt omvandlingstryck i branschen. Det vi behöver är inte politisk klåfingrighet utan fortsatta satsningar på el-infrastruktur. Och ett politiskt löfte om att bara köpa gröna transporter till offentlig sektor, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, i en kommentar.

Fakta om miljözon klass 3

De fordon som får färdas i miljözon klass 3 är

• lätta och tunga elfordon

• lätta och tunga bränslecellsfordon

• lätta och tunga gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6

Källa: Transportföretagen

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094