23948sdkhjf

Från basgång till bussavgång

Ljudteknikern Sanna Nordlander tog klivet över till bussbranschen för snart 6 år sedan.

En rad gamla bussar står uppställda på Keolis depå i Tomteboda för att skickas iväg till Ukraina. Företaget har tidigare meddelat att de avser att skicka runt 100 fordon till det krigsdrabbade landet och flera bussar har redan rullat i väg.

Verkstaden där Sanna Nordlander, fordonsspecialist på Keolis, befinner sig i används för att jobba med IT-utrustning på bussar. Inför det nya trafikavtalet i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna som startar i år ska alla nya bussar installeras med IT-utrustning.

Sanna Nordlander började egentligen jobba som ljudtekniker och beskriver sin väg till bussbranschen som ”lite av en slump”.

– För att köra runt alla högtalare och lampor till konserter köpte vi in en lastbil. Vi var också granne med en bussdepå så av ren nyfikenhet började jag mecka med bussar och tog busskörkort, säger Sanna Nordlander och fortsätter:

– Sen sökte jag jobb på Keolis och flyttade till Stockholm några år senare.

Från början var det endast busskörning för Sanna Nordlander, innan intresset för fordonens innanmäte tog över. Hon beskriver sig som självlärd med stor nyfikenhet och tekniskt intresse.

– Det är avkopplade att köra buss men jag gillar nog mekanikerbiten mer och felsökning. Jag är intresserad av att komma fram till vad som är fel och att förstå hur allt hänger ihop.

En vanlig dag på jobbet är väldigt varierande berättar Sanna Nordlander. Hon tillhör en central funktion på Keolis och jobbar just nu mycket med avtal, inköp av bussar och att förbereda fordonen på den utrustning som ska installeras.

Utöver det går jobbet ut på support mot verksamheten som använder systemen.

– Elfordon är nytt för alla. Om man jämför med en traditionell dieselbuss vet alla ganska mycket om dem, exempelvis hur länge en motor håller. När det kommer till elbussar vet vi inte riktigt hur länge en motor eller ett batteri håller. Därför behöver vi samla på oss data.

Vi behöver lära oss hur vi arbetar med elfordon på bästa sätt. Sanna Nordlander

Skillnaden mellan exempelvis dieselbussar och elbussar är stor, vilket kräver en annan typ av kunskap och rätt kompetens. Branschen är också i behov av fler mekaniker, något Sanna Nordlander funderat på. 

– Det är mycket mer el och data i elbussar. Det finns många fler styrenheter i fordonen som är beroende av varandra och teknik som ska fungera tillsammans, säger hon och fortsätter: 

– Jag har tänkt mycket på var branschen ska hitta personal och jag tror att man ska titta mer på el- och datasidan. Det kommer alltid behövas tungmekaniker men när det kommer till att förstå elbussar handlar det om datakommunikation mellan styrenheter och system som ska prata med varandra.

Fördelarna med yrket är flera berättar Sanna Nordlander. För henne handlar det om att kunna kombinera fordonsintresset med IT, men utmaningar saknas inte. 

– Om man går från att vara mekaniker och att skruva på de traditionella bussarna är klivet till elbuss ganska stort. Det är en svår utmaning branschen står inför, säger Nordlander och fortsätter: 

– Bussmekaniker låter kanske inte så sexigt. Det är oljigt och smutsigt, men med en elbuss eller hybridbuss går man ofta ut med diagnosdatorn först och felsöker. Sen gör man en bedömning av vad man ska göra här näst.

Är bilden av mekanikeryrket förlegad?

– Jag tror det. Det första man tänker på är kanske någon som står och byter bromsar eller olja, säger Sanna Nordlander och fortsätter: 

– Men så länge man har ett tekniskt intresse och vill lära sig kommer man att komma långt. Jag, som kommer från ljudteknikerbranschen, har nytta av det jag lärt mig där. Om man exempelvis har en konsert med många mikrofoner och något slutar fungera måste man ha en idé på en gång.

För tre år sedan visade rapporten Tempen på Bussbranschen på ett rekryteringsbehov av 4 700 personer till branschen varav 4 100 personer utgjordes av bussförare. 2023 ligger siffran på totalt 8 600 personer varav branschen behöver 8 100 förare under de kommande tre åren för att hålla bussarna rullande. 

Behovet av mekaniker ligger på 500, varav 300 behövs under de kommande åren.

– Jag pratar nog gott om branschen. Eftersom jag fortfarande har ett ben kvar i musikbranschen tycker jag att bussföraryrket är ett perfekt extraknäck. Det behövs alltid bussförare, men branschen har utmaningar när det kommer till att hitta bra scheman och arbetstider.

Fem år framåt i tiden, var befinner vi oss då?

– Vi behöver lära oss hur vi arbetar med elfordon på bästa sätt, framför allt här i Sverige där vi har vinter och elbussarna behöver vara varma utan att dra så mycket el. Förlängningen på elbuss kanske kan vara autonoma fordon som kör på depåer och hämtar bussen i stället för att föraren gör det.

– Det är nästa sak jag vill ta mig an.

Läs mer om Keolis depå i Tomteboda från ett tidigare reportage: 

REPORTAGE: På besök i Keolis bussdepå

Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093