23948sdkhjf

Efter utmanande år – kundnöjdheten ökar

Flera aktörer har fått högre betyg och kundnöjdheten inom hela branschen har ökat, enligt en ny undersökning. 

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, årliga mätning över kundnöjdhet inom persontransportsektorn är här. Efter förra årets tapp i kundnöjdhet där samtliga fordonsslag fick lägre betyg av resenärerna, syns nu positiva ljusglimtar. 

Flera aktörer har fått högre betyg och kundnöjdheten inom hela branschen har ökat med två procent till att landa på 68,3. Dock är variationerna mellan de olika företagen större än tidigare, skriver SKI i sin nya undersökning.

Likt tidigare år hittar vi MTRX och Vy bus4you i toppen. Jämfört med föregående år har MTRX, som nyligen såldes till VR Group, plockat en placering och har nu högst rankning med 81,1 poäng. 

Sist ligger SJ på 53,7 poäng – ett tapp på 5,6 poäng.

Kundnöjdhet 2024 - Infogram

Enligt undersökningen är basleverans och punktlighet avgörande för kundnöjdheten. 

– Produktkvalitet och prisvärdhet är i fokus. Med produktkvalitet här menar vi täckning och avgångar samt punktlighet och komfort, säger Johan Parmler, vd för SKI, i en kommentar och fortsätter:

– Alla har en godkänd servicenivå men att ta en person från punkt A till punkt B på ett pålitligt sätt är viktigare än bra service. För de två aktörerna som kommer bäst ut, MTRX och Vy bus4you, så ser det dock annorlunda ut. Här ser vi i stället att den höga servicenivån bidrar till ett bättre prisvärde vilket är en orsak till den höga nöjdhetsnivån.

Fortsatt finns utmaningar som påverkar kundnöjdheten. Det är bland annat förseningar och kommunikation vid förseningar.

Enligt SKI har 3 av 10 tillfrågade resenärer drabbats av förseningar och SKI menar att det finns samband mellan nöjdheten och hanteringen av förseningar.

Kundnöjdhet genom åren - Infogram

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156