23948sdkhjf

Rapporten: Prisökning påverkar pendlingsvanor

Prisökningen har lett till att hälften av stadsborna i de fyra storstadsregionerna ändrat sina pendlingsvanor. Det visar en ny undersökning gjord av strategi- och teknikkonsultföretaget WSP.

Det senaste årets inflation har påverkat invånares pendlingsvanor där 48 procent ändrat hur de pendlar, 31 procent har helt eller delvis bytt färdmedel medan 17 procent reser mer sällan till arbete eller skola. Det skriver WSP i ett pressmeddelande. 

Enligt företagets mobilitetsstudie, som besvarats av närmare 3 000 personer i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala, uppger flest personer i Stockholm (35 procent) att de helt eller delvis bytt färdmedel till följd av prisökningar. 

Det färdmedel som många invånare bytt från är bilen och i stället övergått till att cykla eller att gå. 

– Siffrorna talar sitt tydliga språk. De senaste årens prisökningar har fått en stor effekt på våra dagliga resvanor och den största förändringen har skett bland grupper som har mindre ekonomiska marginaler. Det är intressant att så många sparar pengar genom att inte pendla till jobbet. För de som kan arbeta hemifrån har det blivit en populär sparstrategi under de ekonomiskt tuffa tiderna, säger Lasse Brand, mobilitetsexpert på WSP och författare till rapporten, i en kommentar.

Delar ur rapporten

  • Kostnadskrisen får oss att stanna hemma och byta färdmedel. 48 procent av storstadsborna har ändrat sina pendlingsvanor till arbete eller studier följd av prisökningarna, och 54 procent har förändrat hur de reser för att uträtta sina privata ärenden.
  • Distansarbetet kan komma att öka igen. Fler har fått möjlighet att arbeta på distans, 38 procent anger att de vill öka sitt distansarbete och ungefär en tredjedel anger att deras arbetsgivare har intagit en mer generös inställning till möjligheten det senaste året. Kombinationen tyder på att distansarbetet kan komma att öka i omfattning framöver.
  • Takten avtar i elektrifieringen. Årets mobilitetsstudie visar en ökning av användningen av eldrivna fordon som elbilar, elsparkcyklar och elcyklar, men tillväxten sker i en långsammare takt jämfört med tidigare års studier. Tillgången är även ojämnt fördelad: personer med lägre inkomster har betydligt mindre tillgång till eldrivna fordon jämfört med höginkomsttagare. Detta gäller alla typer av fordon, allra mest elbilar, men även eldriven mikromobilitet.
  • Lokala mobilitetsmönster. Studien visar också på stora skillnader i resvanor mellan de undersökta stadsregionerna. Stockholm har överlägset störst andel kollektivtrafikanter men kämpar med sviktande siffror, göteborgarna är mer nöjda med sin pendling än huvudstadsborna medan Malmö och Uppsala vinner i varsin cykelliga.

Källa: WSO

Vidare framgår det att andelen som har möjlighet att jobba hemifrån ökat sedan år 2022, bland annat uppger 33 procent att deras arbetsgivare blivit mer generösa när det kommer till distansarbete. 

”För trafikplanerare och kollektivtrafikbolag innebär det fortsatta utmaningar och mer svårförutsägbara resmönster men också en möjlighet att minska rusningstrafikstopparna om rätt verktyg används”, skriver WSP i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172