23948sdkhjf

Är bredden på körbanan ett hinder för framkomlighet?

Två civilingenjörsstudenter, Elin och Victoria, från väg- och vatten vid Lunds Tekniska Högskola undersöker just nu om och hur bredden på körbanan kan påverka framkomligheten för bussar i Malmö stad.

Examensarbetet undersöker olika vägsektioner med målet att det i framtiden ska tas fram egna riktlinjer för körfältsbredden – något som redan gjorts i både Göteborg och Stockholm.

Studenterna har analyserat olika typer av körbanebredder: utan parkering, med parkering och separata busskörfält. Med hjälp av GPS-data och framkomlighetsanalys med hjälp av Flowmapper hämtat från Tyréns, skaderapporter samt intervjuer med förare har de kunnat skapa en helhetsbild om var framkomlighetsproblemen kan ligga.

Med hjälp av buss och bussförare från Nobina, stimulerade de en trafikmiljö där de testade hur parkerade bilar påverkade körningen av buss vid olika körfältsbredder. Genom dessa tester kan de mäta hur bussens hastighet påverkas och på det sättet kan teorierna bekräftas i både verklig- och labbmiljö.

Fram tills nu visar arbetet på att det inte alltid är smala körfält i sig som är det stora problemet. Mycket av problemet handlar ofta om yttre störningar, som exempelvis parkerade bilar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062