23948sdkhjf

Reklamaffär en rysare för SL – tvingar fram direktupphandling

I september 2024 tog trafiknämnden i Stockholm beslut om fyra nya reklamavtal för kollektivtrafiken. Nu har tre av dem överklagats, vilket riskerar att slå hårt mot intäkterna – som väntas uppgå till över fyra miljarder kronor nästa år. För att undvika stora ekonomiska förluster föreslår trafikförvaltningen nu en snabb direktupphandling för reklamytor på konceptstationer under första halvåret 2026.

I september 2024 beslutade trafiknämnden i Stockholm om tilldelning av fyra nya koncessionsavtal för reklamytor inom kollektivtrafiken. Tre av dessa avtal – för konceptstationer, bussväderskydd och resenärsfordon – har efter tilldelningen överprövats av förlorande anbudsgivare. Det fjärde avtalet, som gäller övriga stationer, kunde tecknas enligt plan. 

För resenärsfordon, alltså reklam i och utanpå tåg, spårvagnar, bussar och fartyg, har överprövningen avgjorts till trafikförvaltningens fördel och avtalstecknande förbereds.

När det gäller överprövningarna av konceptstationer och bussväderskydd meddelade Förvaltningsrätten i Stockholm i maj dom till trafikförvaltningens fördel. Leverantören har därefter ansökt om prövningstillstånd hos kammarrätten den 19 maj 2025. 

Fakta reklamavtalen

1. Konceptstationer

Avtalet omfattar tolv centrala tunnelbanestationer och två pendeltågstationer. Tre anbud kom in och vinnande anbud lämnades av JCDecaux Sverige AB.

2. Bussväderskydd

Reklam i bussväderskydd behålls som tidigare avtal. Två anbud kom in och vinnande anbud lämnades av JCDecaux Sverige AB.

3. Resenärsfordon

Avtalet avser reklam i och utanpå tåg, spårvagnar, bussar och fartyg. Tre anbud kom in och vinnande anbud lämnades av Clear Channel Sverige AB.

4. Övriga stationer

Avtalet omfattar befintliga platser för reklam på 88 tunnelbanestationer samt 140 stationer för pendeltåg och lokalbanor, med en ökad ambition för digital reklam. Två anbud kom in och vinnande anbud lämnades av Clear Channel Sverige AB.

Källa: SL

Trafikförvaltningen inväntar fortfarande kammarrättens bedömning om ärendet ska tas upp till prövning eller ej. Kammarrätten har meddelat ett interimistiskt beslut som innebär att avtal efter de tilldelade upphandlingarna inte får tecknas i väntan på besked.

De två avtal som fortfarande är under överprövning, konceptstationer och bussväderskydd, utgör tillsammans knappt 80 procent av den totala intäktsvolymen som för 2026 beräknats till 4,2 miljarder kronor totalt. 

Nu är det bråda dagar för trafikförvaltningen att säkerställa intäkterna, trots överprövningar. Enligt trafikförvaltningens bedömning är en direktupphandling av avtal för konceptstation nödvändig. Avtalsperioden föreslås vara 1 januari - 30 juni 2026. 

Att säkra intäkterna uppväger risken för både en teoretisk skadeståndskostnad och upphandlingsskadeavgift, enligt trafikförvaltningen. Konsekvensen av att stå utan avtal är sämre och kan få stor påverkan på reklamaffären framöver. 

Trafikförvaltningens nya reklamavtal var planerade att träda i kraft den 1 januari 2026. För samtliga avtal finns även en reglerad förberedelseperiod om antingen sex eller nio månader.

Artikeln är en del av vårt tema om Upphandling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062