Särkrav på bussar en dyr historia

Att särkrav på bussar, till exempel i form av särskilda stoppknappar eller ett extra dörrpar, leder till onödiga kostnader är väl känt i branschen.
Men hur exakt hur stora kostnaderna per buss är har inte tidigare kartlagts. Rapporten ”Miljarder slösas på onödiga fordonskrav”, framtagen av Sveriges Bussföretag, visar att till exempel en buss i Stockholm kostar runt 50 000 kronor mer på grund av avvikelser från den nordiska standarden Bus Nordic.
Med en flotta på cirka 2 200 bussar innebär det för Region Stockholm en total merkostnad på cirka 110 miljoner kronor i inköp av fordon.

Västtrafik avviker med cirka 200 000 kr per fordon mot Bus Nordic. För hela flottan på runt 1 700 fordon innebär detta en merkostnad i inköp på cirka 340 miljoner kronor.
Skånetrafiken, som har de dyraste särkraven, avviker med cirka 400 000 kr per fordon. Summan för Skånetrafikens merkostnader blir runt 440 miljoner kronor.
Övriga regioner står för minst 250 miljoner kronor i merkostnader.
Byte av infotainment | 35 000 |
APC med nykabeldragning | 20 000 |
Destinationsskyltar | 100 000 |
Antenner | 8 500 |
Dekaler | 9 500 |
Stoppknappar | 85 000 |
Utvändig lackering | 50 000 |
Prisuppgifterna har sammanställts tillsammans med Sveriges Bussföretags medlemmar. |
Eftersom moderna bussars livslängd dessutom är längre, uppåt 14 till 16 år, behöver bussarna flyttas mellan regioner och nya avtal. Den anpassning som då krävs till de nya uppdragen uppskattas till cirka 300 000 kronor per buss.
– Standardisering gynnar alla. Det sänker kostnader, förenklar upphandlingar och gör det lättare att flytta bussar där de behövs, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Bus Nordic är en gemensam nordisk branschstandard - även kollektivtrafikbranschens aktörer i Finland, Norge och Island stödjer officiellt standarden. Läs mer om Bus Nordic här.
Exempel på kostnadsdrivande särkrav
Trafikförvaltningen Region Stockholm (SL) kravställer i sin upphandling för innerstadstrafiken ett fjärde dörrpar på de blåa bussarna. Detta till en kostnad på minst 100 000kr per buss. Med ca 90 blåa bussar i innerstaden blir merkostnaden 9 miljoner kronor. Kravet leder också till andra konsekvenser som att utrymmet för bränslevärmare försvinner. Utan bränslevärmare behöver bussen värmas upp genom el och vilket drar ner räckvidden till den grad att bussarna riskerar att inte klara sina omlopp. Utan en övertagandegaranti på dessa bussar blir de obrukbara efter avtalet då ingen annan region kravställer bussar med 4 dörrpar.
Källa: Sveriges Bussföretag
Så togs rapporten fram
Rapporten togs fram genom en enkät och flera djupintervjuer med ett antal medlemsföretag. För att belysa särkravens kostnader sammanställes detta PM utifrån de svar som inkom samt på uppgifter baserat på fordonskrav i upphandlingsdokument från SL, Västtrafik samt Skånetrafiken. Dessa tre RKM står för cirka 75% av den upphandlade kollektivtrafiken i Sverige. Antalet bussar korrelerar inte direkt med den siffran men dessa tre regioner tar upp cirka hälften av Sveriges bussar i den upphandlade trafiken i anspråk.
Källa: Sveriges Bussföretag
Artikeln är en del av vårt tema om Nytt från branschorganisation.