23948sdkhjf

Särkrav på bussar en dyr historia

Svenska regioner lägger miljardbelopp på bussar som är specialanpassade långt utanför branschstandard. Ett extra dörrpar här, unika stoppknappar där – särkraven från landets kollektivtrafikmyndigheter kan öka kostnaden med hundratusentals kronor per fordon. En ny rapport från Sveriges Bussföretag avslöjar att bara tre regioner tillsammans orsakar över 890 miljoner kronor i merkostnader – helt i onödan.

Att särkrav på bussar, till exempel i form av särskilda stoppknappar eller ett extra dörrpar, leder till onödiga kostnader är väl känt i branschen. 

Men hur exakt hur stora kostnaderna per buss är har inte tidigare kartlagts. Rapporten ”Miljarder slösas på onödiga fordonskrav”, framtagen av Sveriges Bussföretag, visar att till exempel en buss i Stockholm kostar runt 50 000 kronor mer på grund av avvikelser från den nordiska standarden Bus Nordic. 

Med en flotta på cirka 2 200 bussar innebär det för Region Stockholm en total merkostnad på cirka 110 miljoner kronor i inköp av fordon.

Västtrafik avviker med cirka 200 000 kr per fordon mot Bus Nordic. För hela flottan på runt 1 700 fordon innebär detta en merkostnad i inköp på cirka 340 miljoner kronor.

Skånetrafiken, som har de dyraste särkraven, avviker med cirka 400 000 kr per fordon. Summan för Skånetrafikens merkostnader blir runt 440 miljoner kronor.

Övriga regioner står för minst 250 miljoner kronor i merkostnader.

Kostnad för särkrav per buss
Byte av infotainment 35 000
APC med nykabeldragning 20 000
Destinationsskyltar 100 000
Antenner 8 500
Dekaler 9 500
Stoppknappar 85 000
Utvändig lackering 50 000
Prisuppgifterna har sammanställts tillsammans med Sveriges Bussföretags medlemmar.

Eftersom moderna bussars livslängd dessutom är längre, uppåt 14 till 16 år, behöver bussarna flyttas mellan regioner och nya avtal. Den anpassning som då krävs till de nya uppdragen uppskattas till cirka 300 000 kronor per buss. 

– Standardisering gynnar alla. Det sänker kostnader, förenklar upphandlingar och gör det lättare att flytta bussar där de behövs, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Bus Nordic är en gemensam nordisk branschstandard - även kollektivtrafikbranschens aktörer i Finland, Norge och Island stödjer officiellt standarden. Läs mer om Bus Nordic här.

Exempel på kostnadsdrivande särkrav

Trafikförvaltningen Region Stockholm (SL) kravställer i sin upphandling för innerstadstrafiken ett fjärde dörrpar på de blåa bussarna. Detta till en kostnad på minst 100 000kr per buss. Med ca 90 blåa bussar i innerstaden blir merkostnaden 9 miljoner kronor. Kravet leder också till andra konsekvenser som att utrymmet för bränslevärmare försvinner. Utan bränslevärmare behöver bussen värmas upp genom el och vilket drar ner räckvidden till den grad att bussarna riskerar att inte klara sina omlopp. Utan en övertagandegaranti på dessa bussar blir de obrukbara efter avtalet då ingen annan region kravställer bussar med 4 dörrpar.

Källa: Sveriges Bussföretag

Så togs rapporten fram

Rapporten togs fram genom en enkät och flera djupintervjuer med ett antal medlemsföretag. För att belysa särkravens kostnader sammanställes detta PM utifrån de svar som inkom samt på uppgifter baserat på fordonskrav i upphandlingsdokument från SL, Västtrafik samt Skånetrafiken. Dessa tre RKM står för cirka 75% av den upphandlade kollektivtrafiken i Sverige. Antalet bussar korrelerar inte direkt med den siffran men dessa tre regioner tar upp cirka hälften av Sveriges bussar i den upphandlade trafiken i anspråk.

Källa: Sveriges Bussföretag

Artikeln är en del av vårt tema om Nytt från branschorganisation.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.052