Rederiet kommer att fortsätta köra rutten Gdynia–Karlskrona till och med 2032, något som står klart efter att Gdynias hamnmyndighet avslutat sin upphandlingsprocess.
Stena Line har bedrivit trafik på sträckan i 30 år, men det är bara sedan 2022 som verksamheten bedrivs vid den offentliga färjeterminalen i Gdynia.
I och med den nya avtalet kommer en rad moderniseringar göras, uppger rederiet i ett pressmeddelande. Bland annat ska dygnet-runt-hantering av gods införas, hybrid-elektrifiering av sjöfarten samt system för drop & collect ska automatiseras.
– Vår fortsatta verksamhet här innebär att vi kan vidareutveckla terminalen till en modern och miljövänlig logistikhubb. Det här är ett bevis på vårt åtagande att investera i innovation, hållbarhet och tillförlitliga tjänster för både passagerare och fraktkunder, säger Niclas Mårtensson, koncernchef för Stena Line, i en kommentar.
Stena Line
Rutten mellan Gdynia och Karlskrona trafikeras av tre fartyg, medan Stena Line som helhet har 40 fartyg på 20 färjelinjer.
Stena Line är en del av Stena AB, och under det andra kvartalet 2025 omsatte Stena AB 13,110 miljoner svenska kronor medan omsättningen för halvåret uppgick till 24,825 miljoner.
Färjeverksamhetens omsättning landade på 4,790 miljoner under kvartalet.
Källa: Stena Line