23948sdkhjf

Tuff vinter risk för Railcare

| Av Anna Fredriksson | Tipsa redaktionen

Lagom hård vinter är bäst för järnvägskoncernen Railcare. Men jobben kan frysa fast vid långvariga temperaturfall, förra vintern frös närmare 6 miljoner kronor bort.

Järnvägskoncernen Railcare Group säger sig ha dragit lärdomar av fjolårets bistra vinter och är nu bättre förberett att ta sig an säsongens underhållsjobb. Samtidigt har de första stegen mot en etablering i Storbritannien tagits vilket slukat resurser. Även om årets vinter inletts med samma hårda väder som präglade den förra vintern, då Railcare enligt egen utsago förlorade 5 - 6 miljoner kronor på grund av vädret, är inte Ulf Marklund , vd, storägare och grundare av Railcare, speciellt orolig.

– Vi på Railcare har lärt oss en hel del av förra vintern, och även Trafikverket har gjort det. Vi är i år förberedda både körmässigt och materialmässigt, säger han.

Till skillnad från persontrafiken har man hittills inte heller märkt av några större störningar inom godstrafiken denna vinter. Farhågor finns emellertid, om vädret skulle bli osedvanligt hårt under en längre period.

– Förra vintern skadades vår utrustning på grund av att den hårda vintern förde med sig fastfrusna växlar och andra problem. Detta ledde till dubbla skador för oss, dels behövde vi reparera vår utrustning och dels fick vi en brist på maskiner som kunde åka ut på jobb, säger Ulf Marklund.

För att beskriva den optimala vintern för ett företag som ägnar sig åt godstransporter och åt underhåll av järnvägsnätet använder sig vd:n av två gamla klyschor.

– Lagom är bäst helt enkelt, eftersom myntet har två sidor för oss. En väldigt hård vinter ger mycket underhållsjobb till oss, men det innebär också problem i och med att vissa jobb fryser fast, säger Ulf Marklund.

Railcares senaste kvartalsrapport visade en markant resultatförbättring jämfört med föregående år. För de första nio månaderna i år redovisar bolaget ett rörelseresultat på över 7 miljoner kronor, jämfört med ett resultat på knappt en halv miljon för samma period förra året. Detta trots att Railcare alltså räknar med att företaget förlorade 5 - 6 miljoner kronor på grund av den hårda vintern i början av året.

Brittisk satsning
I september tog Railcare ett beslut om en stor satsning på järnvägsmarknaden i Storbritannien, när bolaget tog steget från att vara en maskinleverantör till att bli en entreprenör. Företaget räknar med en investering på 21 miljoner kronor fördelat över tre års tid, på bearbetning av marknaden samt utveckling av metoder och maskiner. Den första Railvac-maskinen anpassad till den brittiska marknaden beräknas vara klar till andra halvåret 2011. Fram till att maskiner fullt anpassade till den brittiska marknaden är klara, används samma typ av maskiner som i Sverige.

– Vi håller igång marknaden och visar svarta siffror. Inom tre till fem år räknar vi med att ha full beläggning på fyra till fem maskiner i Storbritannien, säger Ulf Marklund.

Det finns två till tre gånger så mycket räls i Storbritannien jämfört med vad det finns i Sverige och Danmark tillsammans, så det är lätt att förstå att marknaden lockar. Och investeringen på 21 miljoner kronor ska inte vara något problem.

– Vi har inga speciella finansieringsplaner i åtanke. Vi ska ordna detta inom den normala budgeten. Jag litar på våra banker, säger Ulf Marklund.

Nygammal vd
Under det tredje kvartalet skedde även ett skifte på vd-stolen i Railcare, då Ulf Marklund tog över från och med 1 september. Han kommer närmast från en position där han arbetat med att optimera affärsområdet Entreprenad.

– Som grundare av bolaget har jag väldigt mycket gratis. Tidigare vd Dan Magnusson var mogen att gå vidare och jag tyckte att det kändes kul att komma tillbaka till vd-stolen. Jag känner att jag har mycket att ge, säger Ulf Marklund.

Under Dan Magnussons tre och ett halvt år som vd tredubblades Railcares omsättning, från 60 till knappt 200 miljoner kronor. Ulf Marklund vill dock inte utlova en liknande utveckling.

– Jag kommer inte ha speciellt mycket fokus på omsättning. 200 till 250 miljoner kronor är lagom. Däremot är jag väldigt fokuserad på avkastningskravet. Vi ska klara av att hålla åtta procents avkastning över en konjunkturcykel, vilket innebär att vi bör ligga mellan fem till tio procent alla år, säger han.

FAKTA/Tre första kvartalen 2010
• Omsättning: 132 miljoner kronor (113)
• Resultat efter finansnetto: 5,6 miljoner kronor (-0,7)
• Vinst per aktie: 0,99 kronor (-0,02)
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hybricon förlorar Skellefteå

Kryssningspremiär i Stockholms Hamnar

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Nyhetsbrev

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

Arkiv

Peterson tar över EACT

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Turistbussen är klimatsmart

Att åka turistbuss på sin semester är ett av de mest klimatsmarta sätten att resa på – ett faktum som Scandorama och Ölvemarks Holiday använder i sin marknadsföring.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Svag krona - chans för turismen

Kronan faller vilket gör Sverige till en attraktivare destionation för inkommande turism – regeringen gillar läget och ska nu storsatsa för att få hit fler turister från utlandet.

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Lindstål till Stockholms Hamn

Ny Nordenchef

Bussar för Snälltåget

Lenman ny flygplats-vd

Grönberg tar över Göteborg & Co

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Bengtsson till Buhres på Kivik

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132