23948sdkhjf

Tuff vinter risk för Railcare

| Av Anna Fredriksson | Tipsa redaktionen

Lagom hård vinter är bäst för järnvägskoncernen Railcare. Men jobben kan frysa fast vid långvariga temperaturfall, förra vintern frös närmare 6 miljoner kronor bort.

Järnvägskoncernen Railcare Group säger sig ha dragit lärdomar av fjolårets bistra vinter och är nu bättre förberett att ta sig an säsongens underhållsjobb. Samtidigt har de första stegen mot en etablering i Storbritannien tagits vilket slukat resurser. Även om årets vinter inletts med samma hårda väder som präglade den förra vintern, då Railcare enligt egen utsago förlorade 5 - 6 miljoner kronor på grund av vädret, är inte Ulf Marklund , vd, storägare och grundare av Railcare, speciellt orolig.

– Vi på Railcare har lärt oss en hel del av förra vintern, och även Trafikverket har gjort det. Vi är i år förberedda både körmässigt och materialmässigt, säger han.

Till skillnad från persontrafiken har man hittills inte heller märkt av några större störningar inom godstrafiken denna vinter. Farhågor finns emellertid, om vädret skulle bli osedvanligt hårt under en längre period.

– Förra vintern skadades vår utrustning på grund av att den hårda vintern förde med sig fastfrusna växlar och andra problem. Detta ledde till dubbla skador för oss, dels behövde vi reparera vår utrustning och dels fick vi en brist på maskiner som kunde åka ut på jobb, säger Ulf Marklund.

För att beskriva den optimala vintern för ett företag som ägnar sig åt godstransporter och åt underhåll av järnvägsnätet använder sig vd:n av två gamla klyschor.

– Lagom är bäst helt enkelt, eftersom myntet har två sidor för oss. En väldigt hård vinter ger mycket underhållsjobb till oss, men det innebär också problem i och med att vissa jobb fryser fast, säger Ulf Marklund.

Railcares senaste kvartalsrapport visade en markant resultatförbättring jämfört med föregående år. För de första nio månaderna i år redovisar bolaget ett rörelseresultat på över 7 miljoner kronor, jämfört med ett resultat på knappt en halv miljon för samma period förra året. Detta trots att Railcare alltså räknar med att företaget förlorade 5 - 6 miljoner kronor på grund av den hårda vintern i början av året.

Brittisk satsning
I september tog Railcare ett beslut om en stor satsning på järnvägsmarknaden i Storbritannien, när bolaget tog steget från att vara en maskinleverantör till att bli en entreprenör. Företaget räknar med en investering på 21 miljoner kronor fördelat över tre års tid, på bearbetning av marknaden samt utveckling av metoder och maskiner. Den första Railvac-maskinen anpassad till den brittiska marknaden beräknas vara klar till andra halvåret 2011. Fram till att maskiner fullt anpassade till den brittiska marknaden är klara, används samma typ av maskiner som i Sverige.

– Vi håller igång marknaden och visar svarta siffror. Inom tre till fem år räknar vi med att ha full beläggning på fyra till fem maskiner i Storbritannien, säger Ulf Marklund.

Det finns två till tre gånger så mycket räls i Storbritannien jämfört med vad det finns i Sverige och Danmark tillsammans, så det är lätt att förstå att marknaden lockar. Och investeringen på 21 miljoner kronor ska inte vara något problem.

– Vi har inga speciella finansieringsplaner i åtanke. Vi ska ordna detta inom den normala budgeten. Jag litar på våra banker, säger Ulf Marklund.

Nygammal vd
Under det tredje kvartalet skedde även ett skifte på vd-stolen i Railcare, då Ulf Marklund tog över från och med 1 september. Han kommer närmast från en position där han arbetat med att optimera affärsområdet Entreprenad.

– Som grundare av bolaget har jag väldigt mycket gratis. Tidigare vd Dan Magnusson var mogen att gå vidare och jag tyckte att det kändes kul att komma tillbaka till vd-stolen. Jag känner att jag har mycket att ge, säger Ulf Marklund.

Under Dan Magnussons tre och ett halvt år som vd tredubblades Railcares omsättning, från 60 till knappt 200 miljoner kronor. Ulf Marklund vill dock inte utlova en liknande utveckling.

– Jag kommer inte ha speciellt mycket fokus på omsättning. 200 till 250 miljoner kronor är lagom. Däremot är jag väldigt fokuserad på avkastningskravet. Vi ska klara av att hålla åtta procents avkastning över en konjunkturcykel, vilket innebär att vi bör ligga mellan fem till tio procent alla år, säger han.

FAKTA/Tre första kvartalen 2010
• Omsättning: 132 miljoner kronor (113)
• Resultat efter finansnetto: 5,6 miljoner kronor (-0,7)
• Vinst per aktie: 0,99 kronor (-0,02)
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Andra villkor när elbussarna blir fler

Elbussteknik ändrar förutsättningarna för branschen – det slogs fast under en debatt under Almedalsveckan i år som Sveriges Bussföretag hade arrangerat.

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Klimatdebatten gynnar bussresan

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

"Res klimatsmart i turistbuss"

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Nyhetsbrev

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Arkiv

Rekordökning för bussarna

Lockar förare med elbussar

Nya möjligheter för trafikoperatörer

Under UITP i Stockholm var Hogia en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, företagets molnbaserade system för realtidsinformation.

Gratis privatfärja i Stockholm

28 juni var det premiär för en ny färjelinje till och från Djurgården i Stockholm - ett antal aktörer på Djurgården ligger bakom den helt privatfinansierade trafiken.

Bedrägeri mot SJ:s kunder

Här är finalisterna i Bussförar-SM

Nu är det klart vilka som är de 16 finalister som gör upp om titeln Sveriges Bästa Bussförare 9 september - en av dem är regerande mästaren Anders Norell Bergendahl.

Ny framtid för trådbussen?

Keolis i topp inför Bussförar-SM

Det blev inte helt oväntat Keolis som lyckades få flest bussförare anmälda till Bussförar-SM 2019, hela 123 förare - totalt har 501 förare genomfört anmälningsprovet.

Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

Trevlig sommar!

Rt-forum vill önska alla läsare, vänner och annonsörer en riktigt trevlig sommar - nu kopplar vi loss en stund, nästa nyhetsbrev kommer 31 juli!

Utökad busstrafik i Örebro

Loka Brunn har uppdaterats

Radison blir Scandic i Stavanger

Bättre bussläge i Värtahamnen

Under festliga former invigdes det nya hållplatsläget för bussen till Värtaterminalen i Stockholm 25 juni – nu blir det enklare att ta sig till kryssningsfartygen för resenärerna.

Inlandsbanan fick ny styrelse

1

Tåget - billigare än flyget

Konkurrensen på spåren har medfört fler avgångar och differentierade priser – tåg är så gott som alltid billigare än flyget, enligt Transportstyrelsens rapport, men bussen är billigast.

UITP samlade 15 000

UITP:s toppmöte i Stockholm genomfördes i mitten av juni och blev en stor framgång, enligt SL som var värd - här finns en film där bland andra Jens Plambeck och Laetitia Delzenne intervjuas.

SJ lanserar tågluffarkort

Plus

Fem snabba frågor...

Wennberg lämnar Länstrafiken

Flixbus ökar i USA

Plus

Fem snabba frågor...

Olofsson lämnar Skellefteå Buss

Gustavsson avancerar

Bjurenborg rattar Westin Buss

SL-buss i brandolycka

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129