Nya lagen inget för glesbygd
Kollektivtrafiken i Dalarna förändras drastiskt genom den nya kollektivtrafiklagen som träder i kraft 2012. Region Dalarnas direktion tror att glesbygdstrafiken kommer att läggas ner.
– Vi kan inte köra hur många tomma bussar som helst, säger Håkan Jansson , ansvarig för kollektivtrafikfrågor hos Region Dalarna.
1 januari 2012 börjar träder den nya lagstiftningen i kraft inom kollektivtrafikområdet. Bland annat ska det finnas en kollektivtrafikmyndighet i varje län. Kollektivtrafiken kommer också att konkurrensutsättas på ett annat sätt än i dag och för att möta den nya verkligheten har Region Dalarna beslutat att målbilden Vi ska... blir ledstjärnan för verksamheten i framtiden.
– Nio enkla mål som är anpassade till Dalarnas karaktär, säger Håkan Jansson.
Vi ska... innehåller alltså nio olika punkter och en av dessa formuleras så här: Vi ska knyta samman områden och koncentrera resurser och åtgärder till de stråk där kollektivtrafiken kan ge störst nytta . Vilket i klartext betyder att kollektivtrafiken kommer att minska i områden där få reser, enligt Region Dalarnas tolkning.
– De nya målen utgår från verkligheten och i områden där det är dåligt underlag blir det sämre service i framtiden, säger Håkan Jansson.
Att köra tomma bussar på landsbygden samtidigt som det är ståplats i fordon i tätorterna är en modell som inte håller samhällsekonomiskt.
– Jag tycker man kan se det som ett samhällskontrakt där det allmänna ställt upp med en service i 30 år, ett kontrakt där medborgarna inte fyllt upp sin del eftersom de inte åker kollektivt. Det kostar alldeles för mycket pengar att upprätthålla kontraktet, säger Håkan Jansson.
Hur många måste åka i en buss för att det ska vara ekonomiskt försvarbart?
– Minimum åtta personer per tur, säger Håkan Jansson och konstaterar att Dalarna är ett stort län med väldigt varierande förutsättningar:
– I Älvdalen bor det 1 person per kvadratkilometer och i Borlänge handlar det 82 personer på samma yta.
Håkan Jansson säger att glesbefolkade områden istället kan få anropsstyrd trafik, en buss kommer när det finns resande. En annan punkt i dokumentet som kan skapa debatt är den om att stödja tillväxten i upplevelse- och besöksnäringen genom att utveckla kollektiva resor till och från större besöksmål .
Grundsyftet med kollektivtrafiken är att den i första hand ska komma länsinvånarna till del, pengarna ska satsas på studie- och arbetspendling. Men dokumentet anger alltså att en ökad satsning på turisttrafik.