Fransk TV-reklam för Sverige
Första septemberveckan sänder France 2, Frankrikes största public service-kanal, 40 minuter från Stockholm i ett nytt reseprogram. Fler franska turister till Sverige, hoppas VisitSweden.
Saint-Martin, Antalya, Lissabon, Dubrovnik, Cypern – och Stockholm. När Frankrikes största public service-kanal sänder första säsongen av det nya reseprogrammet ”5 touristes” valde man Stockholm som enda destination i norra Europa. Fem fransmän utmanar varandra genom att varje dag presentera den bästa upplevelsen på platsen. I Stockholm inkluderar det bland annat takvandring, kajakpaddling, designshopping, ABBA-stadsvandring, trädgårdsarbete i Rosendals Trädgård och besök på Gröna Lund.
VisitSweden och France Télévision har tillsammans med Stockholm Visitors Board tagit fram de bästa upplevelserna, som programdeltagarna testar under veckans fem program. Produktionsbolaget Adventure Line Production spelade in programmen i slutet av juni i strålande sol.
Programserien har cirka en halv miljon tittare och redan nu märks en ökad aktivitet om Stockholm på sociala medier i Frankrike.
– Tv har fortfarande stor genomslagskraft och att en av Frankrikes största kanaler väljer Stockholm är en viktig draghjälp för marknadsföringen av Sverige, säger Thomas Brühl , vd på VisitSweden.
För att öka uppmärksamheten för programmet och Stockholm kommunicerar VisitSweden aktivt i sociala medier och bearbetar redaktionerna på rese- och livsstilsmagasin i Frankrike. Samtidigt som reseprogrammen sänds har VisitSweden en annonskampanj tillsammans med researrangören Opodo och SAS. Kampanjen ska öka försäljningen av resor till Stockholm, som är den svenska destination som lockar fransmännen allra mest. Övernattningarna i Sverige från Frankrike har ökat oavbrutet sedan 2002.
– Tittarna kommer att få en försmak av ett modernt, trendigt, kreativt och miljövänligt Stockholm bara två och en halv timme från Paris, säger Pierre Tolcini, chef för VisitSweden i Frankrike och Spanien. Att det var här ABBA-medlemmarna verkade tilltalar också fransmännen mycket, säger Pierre Tolcini.