23948sdkhjf

Nordens spårmöte i Jönköping

Nu möts Norden för att debattera järnvägen på Elmia Nordic Rail 4–6 oktober. 5 oktober utses vinnarna av Future Transport Award – missa inte det. Läs om fler mässtips här!
Var står egentligen Sverige i höghastighetsfrågan? Vad är det senaste från norska höghastighets-utredningen? Hur ska kapacitetsproblemen på den svenska järnvägen lösas? Detta är bara ett axplock av alla de spännande frågor som står på agendan under Elmia Nordic Rail i Jönköping dit branschfolket hälsas välkomna vecka 40.

En av mässans absoluta höjdpunkter är utdelningen av Future Transport Award som sker under festliga former 5 oktober mitt i mässans centrum. Syftet med Future Transport Award är att lyfta fram goda exempel på trafikslagsövergripande personresor och godstransporter för två år sedan var det Göteborgs Hamn och Øresundståg som vann.

Finalisterna i 2011 års upplaga av Future Transport Award klassen Intermodal Goods är Halmstad Hamn, Logistikcentrum i Katrineholm och Nordic Logistic Center i Umeå. Finalisterna i Future Transport Award klassen Public Transport är Cityterminalen i Stockholm, Citytunneln i Malmö och Hybricon i Umeå. Future Transport Award har instiftats gemensamt av Elmia och branschtidningarna RESFORUM , TRAFIKFORUM samt Transport & Logistik iDag .

Juryn i Future Transport Award består av Anders Karlsson (ordförande), chefredaktör för RESFORUM, TRAFIKFORUM och Transport & Logistik iDag, Gunnar Malm , Generaldirektör i Trafikverket, Jörgen Nyström , projektledare för Elmia Nordic Rail/Future Transport och Jan Sundling , ordförande i Branschföreningen Tågoperatörerna.

Elmia Nordic Rail, 4–6 oktober, är den viktigaste mötesplatsen för järnvägsbranschen i Norden. På plats är järnvägsindustrin, tågoperatörer, branschorganisationer, infrastrukturexperter, politiker och andra företrädare för stat, landsting och kommuner.

Tre intensiva dagar väntar där tyngdpunkten ligger dels på ny teknik, dels på debatter och seminarier om järnvägens roll idag och i framtiden. Både ur ett gods- och persontrafikperspektiv. Bland annat presenteras Trafikverkets utredning om kapacitetsbristen på svensk järnväg och vad som måste göras för att komma till rätta med problemen. Stort fokus läggs också på höghastighetståg. Dessutom presenteras en ny unik SIFO-undersökning om de förväntningar och krav som svenska resenärer har för att välja tåget.

Hitta rätt under mässdagarna!
Elmia Nordic Rail hålls parallellt med systermässan Elmia Future Transport som fokuserar på intermodala transporter i ett brett perspektiv. Konferensprogrammet för mässorna innehåller närmare 135 seminarier, varav åtta nyckelseminarier. Här nedan några tips om några få av alla de spännande seminarierna som genomförs under de tre mässdagarna:

Så rustas de nordiska järnvägarna för vintern 2011/2012
Två vintrar i rad har det periodvis varit kaos i järnvägstrafiken. För industrin har försenade eller uteblivna transporter varit ett stort problem som medfört stora kostnader, även om persontrafiken varit mer i fokus i media. Nu förbereder sig Trafikverket och operatörerna för ännu en vinter. Frågan är hur punktligheten och förtroendet för järnvägen ska kunna förbättras? Detta är ett stort samtalsämne under mässan.

Konkreta frågor är bland annat:
• Hur klarade de nordiska länderna vintern 2010/2011? Med vilka åtgärder möter de kommande vinter? Trafikverket Sverige, Trafikverket Finland, Banedanmark samt Jernbaneverket medverkar.
• Vad bör transportbranschen förbereda sig på i framtiden med tanke på hur klimatförändringarna påverkar vädret? Aktuell forskning presenteras av professor Sten Bergström, SMHI.
• Hur ska järnvägsbranschen möta framtiden utifrån resenärernas och godskundernas förväntningar? Paneldiskussion.
Seminarium: ”Tillförlitliga transporter under svåra förhållanden – framtidsutmaning”
Datum: torsdag 6 oktober
Tid: kl. 09.00–12.40


Höghastighet så in i Norden
– Senaste nytt om Norges satsning på höghastighetståg
Två år efter Gunnar Malms höghastighetsutredning har regeringspartierna i Sverige ännu inte lämnat besked om de anser att Sverige ska satsa på höghastighetståg eller ej. Istället vill regeringen att förutsättningarna utreds ytterligare.

För närvarande har Trafikverket bollen. I den pågående Kapacitetsutredningen (som omfattar dels åren 2012–2021, dels det längre tidsperspektivet fram till 2050) ska Trafikverket även studera olika scenarier för höghastighetsbanor. När utredningen är klar 30 april 2012 ska bland annat samhällsekonomiska kalkyler för höghastighetsbanor finnas med. (Höghastighetsbanor finns med i utredningens 2050-perspektiv.)

I Norge är däremot frågan om höghastighetståg högaktuell och just nu utreder Jernbaneverket förutsättningarna för att bygga höghastighetsbanor i sex korridorer. Frågan berör även Sverige eftersom Norge bland annat tittar på sträckorna Oslo–Stockholm samt Oslo–Göteborg (Köpenhamn). Sverige planerar dock i dagsläget inte för hastigheter över 250 km/h, vilket Norge nu måste förhålla sig till. Jernbaneverkets slutrapport ska överlämnas till den norska regeringen i februari 2012.

På Elmia Nordic Rail blir det debatt och diskussion om höghastighetsbanornas för- och nackdelar samt nulägesrapport genom flera programpunkter:
• Senaste nytt om den norska höghastighetsutredningen presenteras då Jernbaneverkets huvudprojektledaren, Tom Stillesby, medverkar. Bland annat ges marknadsanalyser och siffror på förväntat passagerarunderlag. Paralleller kan dras till Sverige. (Seminariet ”Höghastighet så in i Norden”.)
• Höghastighetsbanornas utveckling i Europa de senaste 30 åren. Och hur satsar de olika länderna idag? Francois Lacôte, Alstom. (Seminariet ”Höghastighet så in i Norden”.)
• Kan höghastighetsbanor bidra till att lösa kapacitetsproblem? På vilket sätt? Och är det lönsamt?
Professor Bo-Lennart Nelldal, KTH Järnvägsgruppen. (Seminariet ”Höghastighet så in i Norden”.)

Seminarium: ”Höghastighet så in i Norden”
Datum: tisdag 4 oktober
Tid: kl. 09.00–12.40

• Lena Erixon, ställföreträdande generaldirektör för Trafikverket, redogör för Kapacitetsutredningens delrapport som enbart fokuserar på järnväg. Direkt efter Erixons dragning ger SSAB och Näringslivets transportråd sin syn på vilka satsningar som måste göras.

Seminarium: ”Strategi för ökad kapacitet i det svenska järnvägsnätet”, FS51
Datum: onsdag 5 oktober
Tid: kl. 11.00


Behov av ökad kapacitet i järnvägsnätet
Trafikverket utreder just nu behovet av ökad kapacitet på väg och järnväg samt för sjöfarten och luftfarten fram till år 2050. Hela Kapacitetsutredningen ska vara klar 30 april 2012. Utredningen är indelad i två tidsperspektiv: dels åren 2012–2021, dels fram till år 2050. I det långa tidsperspektivet utreds även höghastighetståg.

Kapacitetsutredningen som berör järnvägen (2012–2021) ska vara klar 30 september. Denna delrapport presenteras närmare på Elmia Nordic Rail onsdagen 5 oktober av Lena Erixon, ställföreträdande generaldirektör för Trafikverket.

Det blir också debatt med företrädare från branschen om Trafikverkets förslag ¬– en bransch som under många år talat om behovet av ökad kapacitet i järnvägsnätet och ofta varit starkt kritisk till regeringen och Trafikverket. Kapaciteten i järnvägsnätet är en viktig fråga för svensk industri – särskilt den tunga basindustrin, menar man. Det handlar alltså inte enbart om persontrafiken.

Seminarium: ”Strategi för ökad kapacitet i det svenska järnvägsnätet”, FS51
Datum: onsdag 5 oktober
Tid: kl. 11.00


Lyckosam avreglering av järnvägen?
Sveriges avreglering av godstrafik på järnväg har haft positiv inverkan för både operatörer och transportköpare – även om vissa problem finns. Den slutsatsen drar VTI som just nu genomför den största samlade studien någonsin om den svenska avregleringen.

Studien omfattar åren 1996 (då avregleringen trädde i full kraft) till och med 2010. Hela rapporten ska var klar i slutet av året, men redan nu kan alltså VTI berätta intressanta resultat. Bland annat visar studien att både system- och kombitransporternas andel vuxit markant sedan avregleringen. VTI kommer i studien också jämföra svenska erfarenheter med hur avregleringen fungerar i Tyskland, Holland och Storbritannien.

Inge Vierth , som leder VTI:s studie, medverkar på Elmia Nordic Rail.

Seminarium: ”Avreglering av godstransporter på järnväg i Europa”, FS49
Datum: onsdag 5 oktober
Tid: kl. 09.00


Det kräver svenskarna för att välja tåget i framtiden
Under Elmia Nordic Rail presenteras en helt ny SIFO-undersökning om svenskarnas resvanor och deras förväntningar på sitt resande längs järnvägen. Resultatet visar att vi gärna åker tåg – om situationen förändras! Vilka, hur och hur vi vill att tågen ska se ut presenteras under Elmia Nordic Rail.

Utifrån denna undersökning diskuterar också branschföreträdare resenärernas krav och behov – och vad som görs för att förbättra för resenärernas. Presentation av undersökningen kommer att ske onsdag 5 oktober. Vi inleder med en pressfrukost klockan 08.30, därefter startar seminariet klockan 09.00 dit media hälsas välkommen.

Datum: onsdag 5 oktober
Pressfrukost: kl. 8.30
Seminarium: kl. 9.00–10.40


Fotnot. Undersökningen är gjord på uppdrag av Elmia, Alstom, Bombardier och NJS.

Infrastrukturens betydelse för ett samhälles tillväxt – och vad krävs i Norden?
Det finns forskning på hur stor betydelse infrastrukturen har för ett samhälles tillväxt. Denna kommer att presenteras under Elmia Nordic Rail av professor T.R. Lakshmanan vid Boston University.

Samtidigt kommer företrädare från näringsliv och politiker att framföra och diskutera vad vi behöver göra i Skandinavien, både kort och lång sikt, för att bibehålla och öka vår konkurrenskraft i Norden.

Seminariet äger rum onsdag 5 oktober kl 13.40-17.20.

Läs mer om Nordic Rail och Future Transport Award i TRAFIKFORUM nr 9 och i Transport & Logistik iDag nr 9 som utkommer i november!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067