Nytt ljus över Djurgården

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

27 oktober gick ljuset upp extra tidigt när Djurgården i Stockhom som både profilerar sig som Skandinaviens främsta attraktion och fördjupar samarbetet för att hålla ett ovärderligt kulturarv aktuellt.

Kungl. Djurgårdens Förvaltning lyser upp besökarnas väg med en ny spännande ljusinstallation och det markerar starten på ett nytt och starkare samarbete för Djurgårdens aktörer. Slottsfogden Magnus Andersson och vd Camilla Zedendahl berättar om processen och framtiden.

I ett års tid har Kungl. Djurgårdens 45 intressenter arbetat tillsammans för att utveckla en gemensam vision för Djurgården. Med ett mycket stort utbud av både kultur, nöje, kunskap och tradition, miljontals besökare och stora planerade investeringar utmanar nu platsen övriga världsattraktioner och tar position som Skandinaviens främsta attraktion.

-Djurgården är an av världens främsta attraktioner och att verka på Djurgården innebär ett ansvar. Besöksnäringen är världens snabbast växande bransch och vi lever upp till ambitionen att ständigt utvecklas. Samtidigt bär vi en 400-årig tradition vidare och förvaltar Djurgården för framtida generationer. Därför ser vi tillsammans till att utvecklingen av Djurgården sker på ett hållbart sätt, säger Camilla Zedendahl, vd för Kungl. Djurgårdens Intressenter

Ljusinstallationen ska lysa upp under vinterhalvåret och markerar starten på ett nytt och starkare samarbete under paraplykonceptet ”Royal Djurgården”.

-Djurgården tar emot över 15 miljoner besökare årligen – fler än till kinesiska muren. Här ska vara tryggt och säkert, samtidigt som Djurgården ska stå för öppenhet, glädje och lekfullhet. Det känns fantastiskt att belysa Djurgården på ett både stilfullt och spektakulärt sätt och visa att Djurgården är en självklar destination även under den mörka årstiden, säger slottsfogde Magnus Andersson.

Över 2 miljarder investeras här under de närmaste fem åren.  Vikingaliv öppnade 2017. Gröna Lund bygger ut och skapar nya attraktioner, Nordiska museet öppnar upp för fler, Skansen skapar ett kunskapscenter för Östersjön, Statens maritima museer utvecklar en helt ny museiarena, Tekniska museet storsatsar, Prins Eugens Waldemarsudde blev årets museum 2017 och ABBA The Museum at PopHouse Sweden expanderar och drar nya aktörer till Djurgården. 

Samtidigt är naturen nära och hållbarhet är en viktig del av Djurgården. Den är en del av Nationalstadsparken och här finns över 800 olika sorters blomväxter, mer än 1200 skalbaggsarter och cirka 100 häckande fågelarter, Rosendals Trädgård går i täten för cirkulär matkultur, Tekniska museet utmärker sig för sitt tillgänglighetsarbete, Skansen skapar ett kunskapscenter för Östersjön. Genom ett stärkt samarbete skapas nu möjligheter att ta fler gemensamma steg.

FAKTA/KDI

KD:Is ambition är att genom samverkan medverka till att stärka Djurgårdens position i Stockholmsbilden och att genom gemensamt agerande öka kunskapen om Djurgårdens värden. Djurgården blir starkare och därmed även Stockholms och Sveriges position inom besöksnäringen.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nytt flygbolag till Gällivare

Herhta Hillfons flyttar

Storsatsning ökade Danmarksintresset

Nytt akvarium byggs i Göteborg

Göteborgs fyller 400 år 2021 och då öppnar Sjöfartsmuseet Akvariet igen – då ska det helt nya huset med jätteakvariet på plats.

Nordkalotten besökssatsar gemensamt

Skönare till sjöss på Viking Line

Nyhetsbrev

Manner till Finnair

Arkiv

Skidor + kryssning = sant

Kapellskärs hamn angörs av jättekryssare

Antalet kryssningspassagerare ökar i Stockholms Hamnar – nu ska Kapellskärs hamn testas för den internationella kryssningstrafiken.

Konkurrensregler drev fram hotellförsäljning

30 augusti avtalade hotellkedjan Scandic om försäljning av Cumulus Kuopio Station i Kuopio till Lapland Hotels - Försäljningen var framtvingad av den finska konkurrensmyndigheten.

Stjärnregn på Viking Line i höst

Buss del av hållbar turism i ny nationell strategi

I den nya nationella naturturism strategin som presenterades i Almedalen i somras lyfts bussens klimatfördelar fram – Strategin finns att läsa på Svensk Tursims webbsida.

Swebus färger försvinner - blir FlixBus-gröna före årsskiftet

Ishotellet laddar för vintern

Sensommar och vallfärd till Danmark

Långa resor för Rolfs Flyg & Buss

Dags för fest i Flunsåsparken

Färjeföretaget kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Pasma till Scandic

Flyktingopera på Drottningholm

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Unik modell av Kungsholm

Bra juli för Tallink

Nu gäller nya paketreselagen

Den nya paketreselagen bygger på det starka konsumentskyddet som länge funnits i Sverige och gäller från 1 augusti i hela EU - För svenska researrangörer blir det nästan inga förändringar alls enligt branschens bedömare.

Sänd till en kollega

0.148