Närkebilister lockas åka buss

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

5 000 bilister erbjuds fria resor med Länstrafiken i Örebro under två veckor – Hoppet är att locka fler att ta bussen och låta bilen stå.

Nu kommer cirka 5 000 personer i länet som vanligtvis pendlar med bil till och från jobbet att få prova att resa gratis med Länstrafiken under två veckor. Målet är att få fler att upptäcka möjligheten att pendla med kollektivtrafik och ändra sina resvanor. Prova-på-erbjudandet skickas i dagarna ut till 55 000 bilister i länet. Av de som ansöker om att få bli testresenärer väljs runt 5 000 stycken ut som kommer att få åka med Länstrafiken utan kostnad i två veckor under vintern och våren 2018.

Att erbjuda bilister att prova på att åka kollektivtrafik utan kostnad är en väl använd metod för att få människor att ändra sina resvanor. Liknande kampanjer har genomförts av bland annat Västtrafik och Värmlandstrafik med goda resultat.

-Vi räknar med att drygt 900 personer kommer att fortsätta att välja att åka med Länstrafiken när testperiodens är slut, säger Markus Hagersten, försäljningsstrateg på Region Örebro län.

Länstrafiken kommer att arbeta med prova-på-kampanjer under hela 2018 för att öka resandet. Bland annat kommer alla som flyttar till Örebro län under året att få ett erbjudande om att få resa gratis under två veckor i hela länet.

- Vi gör 615 000 resor under ett vardagsdygn i Örebro län. Enligt den resevaneundersökning som vi gjort uppskattar bilresenärerna själva att de kan ersätta nästan en fjärdedel av bilresorna med kollektivtrafik, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd och ordförande i nämnden för samhällsbyggnad. Han fortsätter:

- Jag hoppas att dessa prova-på-erbjudanden kan stimulera fler att resa hållbart och på så sätt förbättra sin egen hälsa samt vara med och bidra till bättre miljö och mindre klimatpåverkan.

Prova-på-kampanjen som genomförs i februari är en del av projektet Hållbart resande i Örebroregionen som nu lanseras i regionen under namnet Tänk tanken. Tänk tanken-budskapet vill inspirera till att inte ta bilen slentrianmässigt utan att inför varje resa fundera om det går att åka kollektivtrafik, cykla eller gå istället.

Projektet innehåller många delaktiviteter och pågår till och med sista december 2019. Bland annat kommer arbetsplatser i länet tävla om vilken som är den mest cykelvänliga och det kommer att arrangeras workshops om hälsovinsterna med att resa hållbart.

Projektet finaniseras av Tillväxtverket genom den Europeiska regionala utvecklingsfonden samt av Region Örebro län, som även äger och leder projektet.

Dessutom medfinansierar och deltar Askersunds kommun, Degerfors kommun, Hallsbergs kommun, Karlskoga kommun, Kumla kommun, Laxå kommun, Lekebergs kommun, Lindesbergs kommun, Nora kommun, Örebro kommun, Region Örebro län, Länsstyrelen i Örebro län och Örebro universitet i projektet.

Bakgrunden till Hållbart resande i Örebroregionen är ett behov av att kraftigt minska utsläppen från transporterna i regionen för att kunna uppnå de regionala energi- och klimatmålen. Idag står transporterna för cirka 40 procent av koldioxidutsläppen i länet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.276