Närkebilister lockas åka buss

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

5 000 bilister erbjuds fria resor med Länstrafiken i Örebro under två veckor – Hoppet är att locka fler att ta bussen och låta bilen stå.

Nu kommer cirka 5 000 personer i länet som vanligtvis pendlar med bil till och från jobbet att få prova att resa gratis med Länstrafiken under två veckor. Målet är att få fler att upptäcka möjligheten att pendla med kollektivtrafik och ändra sina resvanor. Prova-på-erbjudandet skickas i dagarna ut till 55 000 bilister i länet. Av de som ansöker om att få bli testresenärer väljs runt 5 000 stycken ut som kommer att få åka med Länstrafiken utan kostnad i två veckor under vintern och våren 2018.

Att erbjuda bilister att prova på att åka kollektivtrafik utan kostnad är en väl använd metod för att få människor att ändra sina resvanor. Liknande kampanjer har genomförts av bland annat Västtrafik och Värmlandstrafik med goda resultat.

-Vi räknar med att drygt 900 personer kommer att fortsätta att välja att åka med Länstrafiken när testperiodens är slut, säger Markus Hagersten, försäljningsstrateg på Region Örebro län.

Länstrafiken kommer att arbeta med prova-på-kampanjer under hela 2018 för att öka resandet. Bland annat kommer alla som flyttar till Örebro län under året att få ett erbjudande om att få resa gratis under två veckor i hela länet.

- Vi gör 615 000 resor under ett vardagsdygn i Örebro län. Enligt den resevaneundersökning som vi gjort uppskattar bilresenärerna själva att de kan ersätta nästan en fjärdedel av bilresorna med kollektivtrafik, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd och ordförande i nämnden för samhällsbyggnad. Han fortsätter:

- Jag hoppas att dessa prova-på-erbjudanden kan stimulera fler att resa hållbart och på så sätt förbättra sin egen hälsa samt vara med och bidra till bättre miljö och mindre klimatpåverkan.

Prova-på-kampanjen som genomförs i februari är en del av projektet Hållbart resande i Örebroregionen som nu lanseras i regionen under namnet Tänk tanken. Tänk tanken-budskapet vill inspirera till att inte ta bilen slentrianmässigt utan att inför varje resa fundera om det går att åka kollektivtrafik, cykla eller gå istället.

Projektet innehåller många delaktiviteter och pågår till och med sista december 2019. Bland annat kommer arbetsplatser i länet tävla om vilken som är den mest cykelvänliga och det kommer att arrangeras workshops om hälsovinsterna med att resa hållbart.

Projektet finaniseras av Tillväxtverket genom den Europeiska regionala utvecklingsfonden samt av Region Örebro län, som även äger och leder projektet.

Dessutom medfinansierar och deltar Askersunds kommun, Degerfors kommun, Hallsbergs kommun, Karlskoga kommun, Kumla kommun, Laxå kommun, Lekebergs kommun, Lindesbergs kommun, Nora kommun, Örebro kommun, Region Örebro län, Länsstyrelen i Örebro län och Örebro universitet i projektet.

Bakgrunden till Hållbart resande i Örebroregionen är ett behov av att kraftigt minska utsläppen från transporterna i regionen för att kunna uppnå de regionala energi- och klimatmålen. Idag står transporterna för cirka 40 procent av koldioxidutsläppen i länet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.154