23948sdkhjf

Framkomlighet på Kollektivtrafik SYD

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Karin Wiklund, ansvarig för kommunikation och marknad på innovationsföretaget Edeva i Linköping kommer till Kollektivtrafik Syd där hon bland annat tar upp framkomlighet för bussen, läs mer här!

Det är hög tid att anmäla deltagande till Kollektivtrafik SYD som genomförs 21 februari på Luftkastellet utanför Malmö, alldeles intill Öresundsbron – för mer information och anmälan, klicka HÄR!

En av programpunkterna har rubriken ”Trafik- och arbetsmiljö avgörande vid BRT – Trafiksystem för en levande stad. Om det ska Karin Wiklund från Edeva tala, ett litet innovatinsföretag som lanserade det aktiva farthindret Actibump som finns på många håll i Sverige. Hindret besår av en fallucka som fälls ner när ett fordon närmar sig med en hastighet som överskrider till högsta tillåtna. För den som kör laglydigt blir det inget gupp alls.

Kan du säga något om vad du tänker ta upp 21 februari?

- Framkomlighet kommer det att handla om, där vi har ett system som är en del i en helhet för att lösa framkomlighetsfrågan för kollektivtrafiken. Både när det gäller vanliga busslinjer och när det gäller BRT, säger Karin Wiklund, Edeva.

- Man behöver tänka trafiksäkerhet när det gäller bussarna och särskilt när det gäller gående och cyklister, och det är dessutom viktigt att se på det ur ett samhällsrkonomiskt perspektiv.

Jag antar att ert aktiva farthinder Actibump är en viktig del i detta?

- Ja, precis, det är ett sätt att lösa framkomlighet och samtidigt öka trafiksäkerheten. Med Actibump skapar vi ett jämnt trafikflöde i en bra hastighet som ger säkerhet, och detta utan att framkomligheten hindras som de traditionella farthindren gör där alla fordon får ett kraftigt gupp oavsett hur långsamt de kör.

Men så är det inte med ert system?

- Nej, vårt system gynnar kollektivtrafiken och ger den fri väg utan skakning förutsatt att bussen håller rätt hastighet. Det här med att slippa de fasta guppen är en viktig arbetsmiljöfråga och en komfortfråga både för föraren och passagerarna i bussen.

Edeva har åtskilliga av sina Actibump installerade på många håll i Sverige: I Västerås, Uppsala och Malmö för att nämna några. Och nyligen blev det en exportorder till Australien, klicka här och läs mer!

Ni har mycket på gång i Malmö där Kollektivtrafik SYD genomförs?

- Ja, de håller på att införa elbussar, det handlar om två linjer. Och då har de bestämt sig för att göra om några korsningspunkter och ”Malmö-gupp”. Vid Nobelvägen ska ett busskörfält skapas i båda riktningarna och där kommer vår teknik att ha en lite annorlunda funktion så att vi släpper fram bussen men avskräcker dem som tänker sig att köra i busskörfältet med vanliga bilar. Det är en helt ny lösning.

Kan du berätta mer om den tekniken och om någon nyhet från Edeva?

- Inte just nu, men när konferensen genomförs 21 februari kommer jag att kunna berätta. Det handlar om ett samarbete vi har med Trafikverket, så mycket kan jag i alla fall säga.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Europa med tåg

Gustavsson avancerar

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

Nyhetsbrev

SL-buss i brandolycka

Arkiv

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Taxiförbundet: ”Uber skattefuskar!”

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Seniorerna i Trollhättan åker mer buss

Sedan mars i år kan seniorerna i Trollhättan resa helt gratis med Västtrafiks bussar hela dygnet inom kommunen – och även göra en avstickare till Vänersborg.

Kollektivtrafikdagen – sista chansen!

Kollektivtrafikdagen 2019 drar igång 15 maj i Solna med ett fullspäckat program – ännu finns det platser kvar men nu är det snart sista chansen att anmäla deltagande,.

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Feministiskt initiativ svarar

Svealandstrafiken väljer Pilotfish

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142