23948sdkhjf

Framkomlighet på Kollektivtrafik SYD

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Karin Wiklund, ansvarig för kommunikation och marknad på innovationsföretaget Edeva i Linköping kommer till Kollektivtrafik Syd där hon bland annat tar upp framkomlighet för bussen, läs mer här!

Det är hög tid att anmäla deltagande till Kollektivtrafik SYD som genomförs 21 februari på Luftkastellet utanför Malmö, alldeles intill Öresundsbron – för mer information och anmälan, klicka HÄR!

En av programpunkterna har rubriken ”Trafik- och arbetsmiljö avgörande vid BRT – Trafiksystem för en levande stad. Om det ska Karin Wiklund från Edeva tala, ett litet innovatinsföretag som lanserade det aktiva farthindret Actibump som finns på många håll i Sverige. Hindret besår av en fallucka som fälls ner när ett fordon närmar sig med en hastighet som överskrider till högsta tillåtna. För den som kör laglydigt blir det inget gupp alls.

Kan du säga något om vad du tänker ta upp 21 februari?

- Framkomlighet kommer det att handla om, där vi har ett system som är en del i en helhet för att lösa framkomlighetsfrågan för kollektivtrafiken. Både när det gäller vanliga busslinjer och när det gäller BRT, säger Karin Wiklund, Edeva.

- Man behöver tänka trafiksäkerhet när det gäller bussarna och särskilt när det gäller gående och cyklister, och det är dessutom viktigt att se på det ur ett samhällsrkonomiskt perspektiv.

Jag antar att ert aktiva farthinder Actibump är en viktig del i detta?

- Ja, precis, det är ett sätt att lösa framkomlighet och samtidigt öka trafiksäkerheten. Med Actibump skapar vi ett jämnt trafikflöde i en bra hastighet som ger säkerhet, och detta utan att framkomligheten hindras som de traditionella farthindren gör där alla fordon får ett kraftigt gupp oavsett hur långsamt de kör.

Men så är det inte med ert system?

- Nej, vårt system gynnar kollektivtrafiken och ger den fri väg utan skakning förutsatt att bussen håller rätt hastighet. Det här med att slippa de fasta guppen är en viktig arbetsmiljöfråga och en komfortfråga både för föraren och passagerarna i bussen.

Edeva har åtskilliga av sina Actibump installerade på många håll i Sverige: I Västerås, Uppsala och Malmö för att nämna några. Och nyligen blev det en exportorder till Australien, klicka här och läs mer!

Ni har mycket på gång i Malmö där Kollektivtrafik SYD genomförs?

- Ja, de håller på att införa elbussar, det handlar om två linjer. Och då har de bestämt sig för att göra om några korsningspunkter och ”Malmö-gupp”. Vid Nobelvägen ska ett busskörfält skapas i båda riktningarna och där kommer vår teknik att ha en lite annorlunda funktion så att vi släpper fram bussen men avskräcker dem som tänker sig att köra i busskörfältet med vanliga bilar. Det är en helt ny lösning.

Kan du berätta mer om den tekniken och om någon nyhet från Edeva?

- Inte just nu, men när konferensen genomförs 21 februari kommer jag att kunna berätta. Det handlar om ett samarbete vi har med Trafikverket, så mycket kan jag i alla fall säga.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.181