23948sdkhjf

Framkomlighet på Kollektivtrafik SYD

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Karin Wiklund, ansvarig för kommunikation och marknad på innovationsföretaget Edeva i Linköping kommer till Kollektivtrafik Syd där hon bland annat tar upp framkomlighet för bussen, läs mer här!

Det är hög tid att anmäla deltagande till Kollektivtrafik SYD som genomförs 21 februari på Luftkastellet utanför Malmö, alldeles intill Öresundsbron – för mer information och anmälan, klicka HÄR!

En av programpunkterna har rubriken ”Trafik- och arbetsmiljö avgörande vid BRT – Trafiksystem för en levande stad. Om det ska Karin Wiklund från Edeva tala, ett litet innovatinsföretag som lanserade det aktiva farthindret Actibump som finns på många håll i Sverige. Hindret besår av en fallucka som fälls ner när ett fordon närmar sig med en hastighet som överskrider till högsta tillåtna. För den som kör laglydigt blir det inget gupp alls.

Kan du säga något om vad du tänker ta upp 21 februari?

- Framkomlighet kommer det att handla om, där vi har ett system som är en del i en helhet för att lösa framkomlighetsfrågan för kollektivtrafiken. Både när det gäller vanliga busslinjer och när det gäller BRT, säger Karin Wiklund, Edeva.

- Man behöver tänka trafiksäkerhet när det gäller bussarna och särskilt när det gäller gående och cyklister, och det är dessutom viktigt att se på det ur ett samhällsrkonomiskt perspektiv.

Jag antar att ert aktiva farthinder Actibump är en viktig del i detta?

- Ja, precis, det är ett sätt att lösa framkomlighet och samtidigt öka trafiksäkerheten. Med Actibump skapar vi ett jämnt trafikflöde i en bra hastighet som ger säkerhet, och detta utan att framkomligheten hindras som de traditionella farthindren gör där alla fordon får ett kraftigt gupp oavsett hur långsamt de kör.

Men så är det inte med ert system?

- Nej, vårt system gynnar kollektivtrafiken och ger den fri väg utan skakning förutsatt att bussen håller rätt hastighet. Det här med att slippa de fasta guppen är en viktig arbetsmiljöfråga och en komfortfråga både för föraren och passagerarna i bussen.

Edeva har åtskilliga av sina Actibump installerade på många håll i Sverige: I Västerås, Uppsala och Malmö för att nämna några. Och nyligen blev det en exportorder till Australien, klicka här och läs mer!

Ni har mycket på gång i Malmö där Kollektivtrafik SYD genomförs?

- Ja, de håller på att införa elbussar, det handlar om två linjer. Och då har de bestämt sig för att göra om några korsningspunkter och ”Malmö-gupp”. Vid Nobelvägen ska ett busskörfält skapas i båda riktningarna och där kommer vår teknik att ha en lite annorlunda funktion så att vi släpper fram bussen men avskräcker dem som tänker sig att köra i busskörfältet med vanliga bilar. Det är en helt ny lösning.

Kan du berätta mer om den tekniken och om någon nyhet från Edeva?

- Inte just nu, men när konferensen genomförs 21 februari kommer jag att kunna berätta. Det handlar om ett samarbete vi har med Trafikverket, så mycket kan jag i alla fall säga.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Arkiv

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Plus

Mercedes tar över ledningen

November innebar ommöbleringar i toppen av Tunga Bussligan 2018 - Mercedes-Benz tar täten före Scania, och nu kommer också Volvo, det visar Bil Swedens statistik.

Bra november för bussarna

Spikat: Tre zoner i Västtrafik

27 november beslutade Regionfullmäktige i Västra Götaland att dagens drygt 70 zoner ska slås ihop till tre – men genomförandet av förändringen dröjer.

Nobina vann miljardkontrakt i Finland

Transportrevolution utmanar privatbilen

Den privatägda bilen har länge dominerat som transportmedel i storstäderna – men nu stundar en transportrevolution som utmanar den privata bilens framtid.

Färgbutik i taxisamarbete

Ett nytt samarbete mellan Taxi Göteborg och Flügger färg hjälper kunderna hem till dörren med allt de handlat - på så vis går det att handla utan att använda bilen.

Lövhalka - nu bevisat snorhal

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Skåne skrotar Jojo - inför återförsäljare

Ta chansen att påverka RT-Forum

Plus

5 snabba frågor...

Elmia expanderar

22 november gav kommunfullmäktige i Jönköping klartecken för Elmias planerade utveckling av anläggningen - nu blir mässan ännu större.

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Sänd till en kollega

0.725