Värmen hotade järnvägen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Värmen ställde till det med spåren mellan Stockholm och Göteborg - Först stoppades all trafik av Trafikverket som senare blåste av stoppet.

Klockan 21, fredag 1 juni hotade Trafikverket med totalstopp för tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg på grund av den rådande högsommarvärmen. Risken var enligt Trafikverket stor för att så kallade solkurvor ska uppstå vilket deformerar rälsen och det kan i värsta fall leda till urspårning. Men sent på kvällen 1 juni avblåste myndigheten det tågstopp som de flaggat för mellan Herrljunga och Allingsås på sträckan Stockholm-Göteborg.

Enligt Trafikverket ska rälsen klara upp till 30 grader och den temperatören kan komma att överskridas under helgen. Kanske är det dags att se över hur länder med betydligt högre temperaturer bär sig åt för att klara rälsen i temperaturer som ligger mer än tio grader högre, som i exempelvis Spanien. 

En operatör ställde genast in all trafik på sträckan Stockholm-Göteborg medan den ande operatören inte ställde in några tåg alls under perioden 1-3 juni:

- Våra tåg går enligt redan planerat fall i full hastighet mellan Stockholm-Herrljunga i båda riktningar och vi har sedan effektiva bussar den sista sträckan till Göteborg. Det är också en möjlighet för fler resenärer att söka den alternativa resvägen, sa Claes Nyberg, pressansvarig hos MTR, när trafiken skulle stoppas. Konkurrenten SJ valde att stoppa trafiken helt, men kunde senare gå ut och meddela att trafiken kunde köra som vanligt hela helgen.

Solkurvor innebär att rälsen utvidgas i värmen. Förr fanns skarvar mellan rälsen just för att hantera detta fysikaliska problem. Dagens räls är för det mesta svetsade utan skarv och hålls fast av klämmor som är konstruerade som gem: När rälsen utvidgas tar klämmorna upp krafterna. Men det finns begränsningar, i Sverige är maxtemperature n satt till 30 grader medan samma räls ska kunna klara minus 40 grader.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kroppskamera fortsätter i väst

Bussigare kring Vänersborg

Gratisbuss till badsjö

Keolis och Pilotfish ingår avtal

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nyhetsbrev

Nya tunneltåget visat

Arkiv

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Elbussar lyft för Jaworzno

Med sina knappt 100000 invånare är Jaworzno en stad i klass med Eskilstuna. Den ligger i södra Polen mellan Katowice och järnvägsknuten Oświęcim och har nu satsat stort på elbussar.

Ramberg till Spårvägsmuseet

Plus

Otokar siktar på Norden

Med 110000 anställda är KOÇ Group en stor tillverkare av bussar och andra fordon. Bland dem finns Otokar som Skeppsbrons Buss i Jönköping nu ska sälja till svenska och norska kunder.

Plus

Busstillverkare lanserar eldriven lastbil

Plus

Europas första elbussfabrik

Sjöstedt till Peru

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Sänd till en kollega

0.166