23948sdkhjf

Värmen hotade järnvägen

Värmen ställde till det med spåren mellan Stockholm och Göteborg - Först stoppades all trafik av Trafikverket som senare blåste av stoppet.

Klockan 21, fredag 1 juni hotade Trafikverket med totalstopp för tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg på grund av den rådande högsommarvärmen. Risken var enligt Trafikverket stor för att så kallade solkurvor ska uppstå vilket deformerar rälsen och det kan i värsta fall leda till urspårning. Men sent på kvällen 1 juni avblåste myndigheten det tågstopp som de flaggat för mellan Herrljunga och Allingsås på sträckan Stockholm-Göteborg.

Enligt Trafikverket ska rälsen klara upp till 30 grader och den temperatören kan komma att överskridas under helgen. Kanske är det dags att se över hur länder med betydligt högre temperaturer bär sig åt för att klara rälsen i temperaturer som ligger mer än tio grader högre, som i exempelvis Spanien. 

En operatör ställde genast in all trafik på sträckan Stockholm-Göteborg medan den ande operatören inte ställde in några tåg alls under perioden 1-3 juni:

- Våra tåg går enligt redan planerat fall i full hastighet mellan Stockholm-Herrljunga i båda riktningar och vi har sedan effektiva bussar den sista sträckan till Göteborg. Det är också en möjlighet för fler resenärer att söka den alternativa resvägen, sa Claes Nyberg, pressansvarig hos MTR, när trafiken skulle stoppas. Konkurrenten SJ valde att stoppa trafiken helt, men kunde senare gå ut och meddela att trafiken kunde köra som vanligt hela helgen.

Solkurvor innebär att rälsen utvidgas i värmen. Förr fanns skarvar mellan rälsen just för att hantera detta fysikaliska problem. Dagens räls är för det mesta svetsade utan skarv och hålls fast av klämmor som är konstruerade som gem: När rälsen utvidgas tar klämmorna upp krafterna. Men det finns begränsningar, i Sverige är maxtemperature n satt till 30 grader medan samma räls ska kunna klara minus 40 grader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094