23948sdkhjf

Lydig buss struntar i föraren

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth åkte geofencad buss härförleden, en åtta minuter lång resa där bussen struntade i föraren och i stället lydde de digitala regler som gällde i olika zoner.

Stockholm. Bussen tvärstannar inte, men nog var inbromsningen häftig – trots att föraren har gasen i botten sänker bussen på eget bevåg hastigheten till fem kilometer i timmen – för det är det som gäller i den hastighetszon som satts upp på Kungliga Tekniska Högskolans område.

Läs också: Längre tunnel för mer bebyggelse

Lite tidigare har bussen på lika självsvåldigt slagit om från dieseldrift till eldrift, nu på grund av en miljözon.

– Även om föraren försöker forcera gasen går det inte att köra mer än den maximala hastigheten i en speed limit zone, förklarade Fredrik Cederstav, projektledare på Volvo AB, när den fullastade bussen masade sig ner för Drottning Kristinas väg.

En av passagerarna på den lydiga bussen är infrastrukturminister Tomas Eneroth och den åtta minuter långa resan var kulmen på den geofencingdemonstration Trafikverket anordnade i slutet av maj.

Tekniken aktualiserades efter terrordådet på Drottninggatan och Trafikverket fick regeringens uppdrag att se vad som kan göras för att till exempel öka säkerheten.

Läs också: Scania öppnar fabrik i Thailand

– Branschen samlades för att se vad vi kan göra för att förhindra fruktansvärda händelser som denna, vilka tekniska lösningar finns det, sade Tomas Eneroth.

I projektet ingår förutom Trafikverket även Göteborgs stad, Stockholm stad, Scania, Veoneer, Volvo Cars och Volvo Group. Parterna har genomborrat ämnet och konstaterar att tekniken har betydligt fler nyttor än att ”bara” göra det svårare att skada andra, digitala staket ska till exempel kunna öka trafiksäkerheten, effektivisera transporterna och minska miljöpåverkan.

– Det kan påverka transporterna i stort, sade Tomas Eneroth, som hävdar att Sverige ligger i framkant.

– Vi har rönt stor uppmärksamhet internationellt och jag är stolt över att Sverige går i fronten när det gäller digitalisering och inte minst när det gäller geofencing.

Läs också: Första delen av Marieholmstunneln nedsänkt

Den lydiga bussen, en Volvo 7900 hybridbuss av 2015 års modell, är försedd med en extra styrenhet och när fordonet kör in i en viss zon får styrenheten signaler via en webbapplikation som i sin tur fått information om bussens läge via GPS.

Bussen ”vet” därför vad som gäller och slår självständigt om till eldrift eller justerar hastigheten, oavsett vad föraren tycker och gör.

Geofencing i bussvärlden är än så länge ett rätt sällsynt fenomen, men det finns en busslinje där tekniken används dagligen.

– Linje 55 i Göteborg har tio bussar med geofencing, fyra elektriska bussar och sex hybridbussar, säger Fredrik Cederstav.

Mikael Ivari, utvecklingsledare på Göteborgs trafikkontor, lyfter fram linjen som ett positivt exempel, linje 55:s bussar körs automatiskt i max 15 kilometer i timmen över den känsliga Götaälvbron.

– Vi har mer än tre års praktisk erfarenhet av geofencing och alla är nöjda, nu är vi redo att ta nästa steg.

Fredrik Cederstav uppger att intresset för bussar försedda med geofencing blivit allt starkare.

– Vi ser att det finns en viss efterfrågan, till exempel i London.

Rent konkret måste tekniken dock testas mer och i takt med att efterfrågan växer kan det bli aktuellt med fler geofencade bussar i trafik, förklarar han.

I regeringsuppdraget ingår att testa konceptet och i höst ska Trafikverket leverera en handlingsplan där behovet av ändrade regler lär bli en viktig punkt.

– I dag får vi inte stänga ute fordon från städerna, om geofencing ska kunna bli ett verktyg för städerna måste regelverket uppdateras, sade Maria Krafft, Trafikverkets måldirektör för trafiksäkerhet.

Hon konstaterar att både tekniken och efterfrågan redan finns, inte minst på bussidan där entreprenörerna välkomnar verktyg som gör det enklare för mindre erfarna förare att köra säkert och hållbart.

– Affärsidéerna finns redan men städerna sitter på spelplanen.

Mer om: Scania | Trafikverket | Volvo
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Andra villkor när elbussarna blir fler

Elbussteknik ändrar förutsättningarna för branschen – det slogs fast under en debatt under Almedalsveckan i år som Sveriges Bussföretag hade arrangerat.

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Klimatdebatten gynnar bussresan

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

"Res klimatsmart i turistbuss"

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Nyhetsbrev

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Arkiv

Rekordökning för bussarna

Lockar förare med elbussar

Nya möjligheter för trafikoperatörer

Under UITP i Stockholm var Hogia en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, företagets molnbaserade system för realtidsinformation.

Gratis privatfärja i Stockholm

28 juni var det premiär för en ny färjelinje till och från Djurgården i Stockholm - ett antal aktörer på Djurgården ligger bakom den helt privatfinansierade trafiken.

Bedrägeri mot SJ:s kunder

Här är finalisterna i Bussförar-SM

Nu är det klart vilka som är de 16 finalister som gör upp om titeln Sveriges Bästa Bussförare 9 september - en av dem är regerande mästaren Anders Norell Bergendahl.

Ny framtid för trådbussen?

Keolis i topp inför Bussförar-SM

Det blev inte helt oväntat Keolis som lyckades få flest bussförare anmälda till Bussförar-SM 2019, hela 123 förare - totalt har 501 förare genomfört anmälningsprovet.

Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

Trevlig sommar!

Rt-forum vill önska alla läsare, vänner och annonsörer en riktigt trevlig sommar - nu kopplar vi loss en stund, nästa nyhetsbrev kommer 31 juli!

Utökad busstrafik i Örebro

Loka Brunn har uppdaterats

Radison blir Scandic i Stavanger

Bättre bussläge i Värtahamnen

Under festliga former invigdes det nya hållplatsläget för bussen till Värtaterminalen i Stockholm 25 juni – nu blir det enklare att ta sig till kryssningsfartygen för resenärerna.

Inlandsbanan fick ny styrelse

1

Tåget - billigare än flyget

Konkurrensen på spåren har medfört fler avgångar och differentierade priser – tåg är så gott som alltid billigare än flyget, enligt Transportstyrelsens rapport, men bussen är billigast.

UITP samlade 15 000

UITP:s toppmöte i Stockholm genomfördes i mitten av juni och blev en stor framgång, enligt SL som var värd - här finns en film där bland andra Jens Plambeck och Laetitia Delzenne intervjuas.

SJ lanserar tågluffarkort

Plus

Fem snabba frågor...

Wennberg lämnar Länstrafiken

Flixbus ökar i USA

Plus

Fem snabba frågor...

Olofsson lämnar Skellefteå Buss

Gustavsson avancerar

Bjurenborg rattar Westin Buss

SL-buss i brandolycka

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146