23948sdkhjf

Lydig buss struntar i föraren

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth åkte geofencad buss härförleden, en åtta minuter lång resa där bussen struntade i föraren och i stället lydde de digitala regler som gällde i olika zoner.

Stockholm. Bussen tvärstannar inte, men nog var inbromsningen häftig – trots att föraren har gasen i botten sänker bussen på eget bevåg hastigheten till fem kilometer i timmen – för det är det som gäller i den hastighetszon som satts upp på Kungliga Tekniska Högskolans område.

Läs också: Längre tunnel för mer bebyggelse

Lite tidigare har bussen på lika självsvåldigt slagit om från dieseldrift till eldrift, nu på grund av en miljözon.

– Även om föraren försöker forcera gasen går det inte att köra mer än den maximala hastigheten i en speed limit zone, förklarade Fredrik Cederstav, projektledare på Volvo AB, när den fullastade bussen masade sig ner för Drottning Kristinas väg.

En av passagerarna på den lydiga bussen är infrastrukturminister Tomas Eneroth och den åtta minuter långa resan var kulmen på den geofencingdemonstration Trafikverket anordnade i slutet av maj.

Tekniken aktualiserades efter terrordådet på Drottninggatan och Trafikverket fick regeringens uppdrag att se vad som kan göras för att till exempel öka säkerheten.

Läs också: Scania öppnar fabrik i Thailand

– Branschen samlades för att se vad vi kan göra för att förhindra fruktansvärda händelser som denna, vilka tekniska lösningar finns det, sade Tomas Eneroth.

I projektet ingår förutom Trafikverket även Göteborgs stad, Stockholm stad, Scania, Veoneer, Volvo Cars och Volvo Group. Parterna har genomborrat ämnet och konstaterar att tekniken har betydligt fler nyttor än att ”bara” göra det svårare att skada andra, digitala staket ska till exempel kunna öka trafiksäkerheten, effektivisera transporterna och minska miljöpåverkan.

– Det kan påverka transporterna i stort, sade Tomas Eneroth, som hävdar att Sverige ligger i framkant.

– Vi har rönt stor uppmärksamhet internationellt och jag är stolt över att Sverige går i fronten när det gäller digitalisering och inte minst när det gäller geofencing.

Läs också: Första delen av Marieholmstunneln nedsänkt

Den lydiga bussen, en Volvo 7900 hybridbuss av 2015 års modell, är försedd med en extra styrenhet och när fordonet kör in i en viss zon får styrenheten signaler via en webbapplikation som i sin tur fått information om bussens läge via GPS.

Bussen ”vet” därför vad som gäller och slår självständigt om till eldrift eller justerar hastigheten, oavsett vad föraren tycker och gör.

Geofencing i bussvärlden är än så länge ett rätt sällsynt fenomen, men det finns en busslinje där tekniken används dagligen.

– Linje 55 i Göteborg har tio bussar med geofencing, fyra elektriska bussar och sex hybridbussar, säger Fredrik Cederstav.

Mikael Ivari, utvecklingsledare på Göteborgs trafikkontor, lyfter fram linjen som ett positivt exempel, linje 55:s bussar körs automatiskt i max 15 kilometer i timmen över den känsliga Götaälvbron.

– Vi har mer än tre års praktisk erfarenhet av geofencing och alla är nöjda, nu är vi redo att ta nästa steg.

Fredrik Cederstav uppger att intresset för bussar försedda med geofencing blivit allt starkare.

– Vi ser att det finns en viss efterfrågan, till exempel i London.

Rent konkret måste tekniken dock testas mer och i takt med att efterfrågan växer kan det bli aktuellt med fler geofencade bussar i trafik, förklarar han.

I regeringsuppdraget ingår att testa konceptet och i höst ska Trafikverket leverera en handlingsplan där behovet av ändrade regler lär bli en viktig punkt.

– I dag får vi inte stänga ute fordon från städerna, om geofencing ska kunna bli ett verktyg för städerna måste regelverket uppdateras, sade Maria Krafft, Trafikverkets måldirektör för trafiksäkerhet.

Hon konstaterar att både tekniken och efterfrågan redan finns, inte minst på bussidan där entreprenörerna välkomnar verktyg som gör det enklare för mindre erfarna förare att köra säkert och hållbart.

– Affärsidéerna finns redan men städerna sitter på spelplanen.

Mer om: Scania | Trafikverket | Volvo
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Andlig och lekamlig spis i Valamo kloster

Studenter reser klimatsmart

Framtidens resenärer, studenterna, reser mer klimatsmart än svensken i allmänhet – och överraskar när det gäller favoritkändis att helst resa tillsammans med.

Thorling vd för ISS Sverige

ISS vann Västtrafiks kontroller

Det blir ISS som tar över driften av Västtrafiks biljettkontroll, i alla fall har de vunnit första ronden – det nya avtalet innebär en kraftig utökning av biljettkontrollen

Plus

Gunnar Schön: "Nyfiken på fler företagsköp"

Sommarens skräll i bussbranschen är utan jämförelse att Transdev tar över A Björks AB - Konkurrensverket gav grönt ljus till affären som parterna formellt avslutade den 3 september och enligt vd Gunnar Schön kan det mycket väl bli fler företagsköp framöver.

Inga självkörande bussar i Borås

Nyhetsbrev

Barometern: Hemliga resor heta!

Arkiv

Ett år till för Samtrans

Arriva Group nära försäljning

Uppgifter i internationell press gör gällande att Deutsche Bahn säljer Arriva Group – prislappen visar ett mångmiljardbelopp.

Plus

Många utmaningar för Transdev

Gunnar Schön har varit vd för Transdev sedan 2012 och har dessförinnan en lång bakgrund inom kollektivtrafikbranschen. Han kom till Transdev Sverige efter åtta års utlandstjänst i Frankrike, Tyskland och i Östeuropa.

Plus

Vill växa på befintlig marknad

Grupp- och bussresor har länge varit viktiga för Viking Line – och så kommer det att fortsätta vara. Rederiet blir också kvar i Östersjön utan planer på etableringar i andra vatten, det fastslår Jan Hanses, vd för rederiet Viking Line.

Regnbågsbussar i Skövde

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

MTR till Fossilfritt Sverige

"Budgeten missgynnar museerna"

”Satsa mer på elbussar!”

Sveriges Bussföretag gillar att elbusspremien utökas i årets budget – men konstaterar samtidigt att detta inte är tillräckligt i rådande läge.

Budgeten delvis bra enligt Bil Sweden

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Vill rädda flyget med kvot

Färre dog i augustitrafiken

Grönlund lyfter bussbranschen

En växande besöksnäring förutsätter hållbara transporter framhåller Svensk Turism – Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, lyfter fram bussen som det hållbara alternativet.

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Fler Coradia till Danmark

Allt fler flygbolagskonkurser

Tågresandet fortsätter öka

Tågresandet fortsätter att öka i Sverige, det gäller såväl antalet resor samt den totala sträcka som resenärerna färdats med järnväg - flera faktorer har bidragit till den positiva utvecklingen.

Bond till Volvo

Nordlind till Skansen

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Raukas vice vd i SJ

Swedavia backar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149