23948sdkhjf

Lydig buss struntar i föraren

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth åkte geofencad buss härförleden, en åtta minuter lång resa där bussen struntade i föraren och i stället lydde de digitala regler som gällde i olika zoner.

Stockholm. Bussen tvärstannar inte, men nog var inbromsningen häftig – trots att föraren har gasen i botten sänker bussen på eget bevåg hastigheten till fem kilometer i timmen – för det är det som gäller i den hastighetszon som satts upp på Kungliga Tekniska Högskolans område.

Läs också: Chile beställer 555 svenska bussar

Lite tidigare har bussen på lika självsvåldigt slagit om från dieseldrift till eldrift, nu på grund av en miljözon.

– Även om föraren försöker forcera gasen går det inte att köra mer än den maximala hastigheten i en speed limit zone, förklarade Fredrik Cederstav, projektledare på Volvo AB, när den fullastade bussen masade sig ner för Drottning Kristinas väg.

En av passagerarna på den lydiga bussen är infrastrukturminister Tomas Eneroth och den åtta minuter långa resan var kulmen på den geofencingdemonstration Trafikverket anordnade i slutet av maj.

Tekniken aktualiserades efter terrordådet på Drottninggatan och Trafikverket fick regeringens uppdrag att se vad som kan göras för att till exempel öka säkerheten.

Läs också: Scania räknar med att tvingas avskeda många

– Branschen samlades för att se vad vi kan göra för att förhindra fruktansvärda händelser som denna, vilka tekniska lösningar finns det, sade Tomas Eneroth.

I projektet ingår förutom Trafikverket även Göteborgs stad, Stockholm stad, Scania, Veoneer, Volvo Cars och Volvo Group. Parterna har genomborrat ämnet och konstaterar att tekniken har betydligt fler nyttor än att ”bara” göra det svårare att skada andra, digitala staket ska till exempel kunna öka trafiksäkerheten, effektivisera transporterna och minska miljöpåverkan.

– Det kan påverka transporterna i stort, sade Tomas Eneroth, som hävdar att Sverige ligger i framkant.

– Vi har rönt stor uppmärksamhet internationellt och jag är stolt över att Sverige går i fronten när det gäller digitalisering och inte minst när det gäller geofencing.

Läs också: Gävle – Sundsvall på under en timme

Den lydiga bussen, en Volvo 7900 hybridbuss av 2015 års modell, är försedd med en extra styrenhet och när fordonet kör in i en viss zon får styrenheten signaler via en webbapplikation som i sin tur fått information om bussens läge via GPS.

Bussen ”vet” därför vad som gäller och slår självständigt om till eldrift eller justerar hastigheten, oavsett vad föraren tycker och gör.

Geofencing i bussvärlden är än så länge ett rätt sällsynt fenomen, men det finns en busslinje där tekniken används dagligen.

– Linje 55 i Göteborg har tio bussar med geofencing, fyra elektriska bussar och sex hybridbussar, säger Fredrik Cederstav.

Läs också: Toppchef lämnar Scania för Daimler

Mikael Ivari, utvecklingsledare på Göteborgs trafikkontor, lyfter fram linjen som ett positivt exempel, linje 55:s bussar körs automatiskt i max 15 kilometer i timmen över den känsliga Götaälvbron.

– Vi har mer än tre års praktisk erfarenhet av geofencing och alla är nöjda, nu är vi redo att ta nästa steg.

Fredrik Cederstav uppger att intresset för bussar försedda med geofencing blivit allt starkare.

– Vi ser att det finns en viss efterfrågan, till exempel i London.

Läs också: Ett mörkt kvartal för Scania

Rent konkret måste tekniken dock testas mer och i takt med att efterfrågan växer kan det bli aktuellt med fler geofencade bussar i trafik, förklarar han.

I regeringsuppdraget ingår att testa konceptet och i höst ska Trafikverket leverera en handlingsplan där behovet av ändrade regler lär bli en viktig punkt.

– I dag får vi inte stänga ute fordon från städerna, om geofencing ska kunna bli ett verktyg för städerna måste regelverket uppdateras, sade Maria Krafft, Trafikverkets måldirektör för trafiksäkerhet.

Hon konstaterar att både tekniken och efterfrågan redan finns, inte minst på bussidan där entreprenörerna välkomnar verktyg som gör det enklare för mindre erfarna förare att köra säkert och hållbart.

– Affärsidéerna finns redan men städerna sitter på spelplanen.

Mer om: Scania | Trafikverket | Volvo
Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Nobina tar hem Finlandskontrakt

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Rattfylla ökar mest i väst

Nyhetsbrev

Effektivare upphandlingsprocesser presenteras

Arkiv
Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussbolaget ser åter ljuset

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Stena line: Superfärjorna är på gång

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Chile beställer 555 svenska bussar

Bussföretagen sågar räddningsförslag

Nu fullföljs avvecklingen av Trelleborg-Sassnitz

Stena lines vd: "Ett mycket tråkigt besked".

Depån klar – spårvagnarna kommer senare

I dagarna invigdes den stora spårvagnsdepån i Lund – själva spårvagnarna levereras först om några veckor.

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Citytunneln ökade inte pendlingen

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen förutom i Hyllie - det visar ny forskning om mångmiljardsatsningen i Skåne.

Inga resor på Inlandsbanan i sommar

På grund av minskad efterfrågan ställs sommarens trafik in.

Lanseras i Göteborg

Nu finns det fler elsparkcyklar i Göteborg.

Upphandlingar för 100 miljarder stundar

Holländskt bolag tar över skånska gasmackar

De första stationerna övergår nu till holländsk flagg. Ytterligare 20 stationer är på gång att etableras, enligt köparna.

Mälartåg till Nyköping

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Swedavia föreslås få 3,1 miljarder

Svensk kollektivtrafik kritiska mot FHMs nya råd

Tomt på Heathrow

DEBATT: Corona dödar hela vår bransch

Birkeland till Västtrafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125