23948sdkhjf

Vann trafik för 500 miljoner

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

KE´s Buss och Nobina kör vidare i Kungsbacka och Ale – Det har Västtrafik beslutat, men upphandlingen som är värd 500 miljoner kronor totalt kan bli överklagas, läs om det här!

Nu är Västtrafiks upphandling av busstrafiken i Kungsbacka och Ale klar. Det blir KE's Buss och Nobina som får fortsätta köra trafiken åt Västtrafik. De nya avtalen har en stark miljöprofil. Nittio procent av trafiken ska köras med fossilfria drivmedel.

Fram till och med 18 juni kan upphandlingen överklagas, RT-Forum kommer att rapportera om detta verkligen skulle inträffa.

I Kungsbacka tätort och Kungsbacka landsbygd behåller Karl-Erik Elofsson Buss AB (KE's Buss) uppdraget och fortsätter köra trafiken. I Ale får Nobina behålla uppdraget.

Samtliga bussar ska drivas med fossilfritt bränsle. De kommer att ha USB-uttag och informationsskärmar med förbättrad och utökad trafikinformation.

– Vi är stolta över att Västtrafik låter oss utveckla och driva busstrafiken i Ale. Nu får vi möjlighet att tillsammans med Västtrafik fortsätta utveckla resandet så att fler väljer kollektivtrafiken, säger Jan Bosaeus, vd på Nobina Sverige. Samtliga bussar som Nobina ska köra i det här avtalet går på fossilfria drivmedel.

För trafiken på landsbygden i Kungsbacka kommer 20 nya bussar att levereras till trafikstarten, som sker i juni 2019. Till trafikstarten av tätortstrafiken i juni 2020 blir det 7 helt nya bussar. Till trafikstarten i Ale i juni 2019 kommer 23 nya och 8 befintliga bussar, de befintliga fordonen kommer att ersättas av nya bussar efter cirka tre år.

Vår ambition med de nya avtalen är att vi tillsammans ska arbeta aktivt mot det gemensamma målet att erbjuda en attraktiv kollektivtrafik som ger oss fler och nöjdare kunder, säger Rebecca Sundborg, ansvarig för busstrafik på Västtrafik.

De nya avtalen har en stark miljöprofil med mål att minska klimatpåverkande utsläpp och energianvändning. Skärpta krav på energieffektivitet och buller ställs också i de nya avtalen. Från trafikstarten kommer drygt 90 procent av trafiken köras med fossilfria drivmedel, vilket innebär en minskning av utsläppen av klimatpåverkande gaser med 70 procent.

Upphandlingen innebär också att Västtrafik har möjlighet att avropa fyra elbussar till Ale och tre elbussar till Kungsbacka tätort inför respektive trafikstart.

I de nya avtalen har trafikföretagen större möjlighet att utforma trafiken. Det finns också möjlighet att få kvalitetsbonus om hög kundnöjdhet uppnås, resandeutvecklingen avgör också hur stor ersättningen blir. Syftet är att ge de upphandlade företagen större ansvar och möjlighet att bättre använda sin kompetens.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

Arkiv

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Plus

Mercedes tar över ledningen

November innebar ommöbleringar i toppen av Tunga Bussligan 2018 - Mercedes-Benz tar täten före Scania, och nu kommer också Volvo, det visar Bil Swedens statistik.

Bra november för bussarna

Spikat: Tre zoner i Västtrafik

27 november beslutade Regionfullmäktige i Västra Götaland att dagens drygt 70 zoner ska slås ihop till tre – men genomförandet av förändringen dröjer.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.177