23948sdkhjf

Cykeltaxi i Göteborg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under Volvo Ocean Race blev Taxi Göteborg först med att använda och utvärdera Sveriges nya cykeltaxi - Quicab. En modern svensk variant av Asiens rickshaw, läs här!

Besökarna under den stora folkfesten i juni erbjöds transporter fram och tillbaka längs den långa Bananpiren. Tack vare sin smala form och sin konstruktion kunde den transportera sina passagerare bekvämt, snabbt och säkert genom folkmassan. Fordonet kan beskrivas som en elcykel, föraren trampar själv men får stöd av elen exempelvis i uppförsbacakr. Maxfarten är runt 25 km/h.

En spänd förväntan inför premiären infann sig hos det team som under lång tid utvecklat Quicab. När Taxi Göteborg inledningsvis testkörde och tog del av konceptets funktionalitet visade chaufförerna stort intresse. Quicab drog omedelbart blickarna till sig i folkvimlet och att åka Quicab blev snabbt populärt med ett otroligt positivt gensvar.

Quicab var bekväm och väldigt rolig att resa med! Jag längtar tills jag får se den på vägarna. Min dotter var så glad efteråt att hon hjulade efter att ha åkt med den” var en av de annonyma rösterna bland resenärerna.

För Taxi Göteborg har veckans testkörningar inneburit mycket positiv uppmärksamhet och visat företagets roll med framtida mobilitetslösningar.

- Vi ser det positivt och nödvändigt med utvecklingen av nya fordonstyper för persontransporter då vår stad ändras och våra taxibilar inte kommer fram, säger marknadschefen Petra Kling.

- Vi är oerhört nöjda att premiären av Quicab har gått så bra och varit så uppskattad av både Taxi Göteborg och resenärerna. Nästa riktiga test för oss blir under folktäta Almedalsveckan på Gotland. Här lär Quicab fånga en hel del uppmärksamhet bland landets politiker och journalistkår. Ett bättre alternativ för persontransporter i miljömedvetna städer har nog aldrig tidigare setts bland besökarna, säger Eric Zinn som utvecklat Quicab tillsammans med cykelföretaget Velove.

Fotnot. Rickshaw var utsprungligen beteckningen på ett trehjuligt fordon för en eller två passagerare. En rickshaw kunde dras av en springande förare vilket i dag är ytterst sällsynt även i Asien. Mycket vanliga är däremot cykelrickshaw och ännu vanligare olika former av motoriserade fordon. Den svenska modellen Quicab har hela sex hjul och ÄR helt utsläppsfri eftersom den drivs av förarens pedalkraft och elmotor.

Den handdragna kärran från bland annat Kina och Vietnamn har dålig klang i dag eftersom den symboliserar det forna koloniala förtrycket där de välbergade härskarna lät sig dras av lokalbefolkningen för en spottstyver.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122