23948sdkhjf

Åldringarna fortsätter köra bil

Sveriges befolkning blir allt äldre och många gamla fortsätter att köra bil i stället för att åka buss. Nu ska forskare i Karlstad ta reda på vad som kan få 65-plussarna att välja bussen i stället.

FORSKNING

I ett nytt treårigt projekt ska forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, ta fram ny kunskap om äldres resvanor. Syftet är att kartlägga faktorer som kan vara viktiga för förändrade och mer hållbara resvanor bland äldre. Projektet har beviljats 4,7 miljoner kronor av Energimyndigheten och startar i oktober.

Att både kunna möta den åldrande befolkningens behov av transport och samtidigt tillgodose krav på minskad miljöpåverkan är en av samhällets stora utmaningar. Gruppen äldre, över 65 år, är i dag friskare och mer mobila jämfört med tidigare generationer. Det finns i dag inte tillräckligt med kunskap för att bedöma potentialen för ett mer hållbart resande bland äldre - kunskap nödvändig för att kunna påverka en eventuell omställning av resvanor och för att utveckla attraktiva alternativ till den egna bilen.

– Kunskap om äldres resvanor är viktigt för att kunna utveckla attraktiva och hållbara mobilitetstjänster anpassade för deras behov. Målet är att öka äldres livskvalitet och delaktighet i samhället på ett hållbart sätt, säger projektledare Lars E. Olsson, docent i psykologi.

I projektet ska forskarna analysera resvanedata insamlade i Sverige och i ett antal europeiska städer. Forskarna ska också genomföra intervjuer med äldre, över 84 år. En grupp som ofta exkluderas i resvaneundersökningar. Syftet är att identifiera barriärer för hållbart resande även i denna grupp.

– Vi är glada att projektet fått finansiering över tre år då det bidrar till en långsiktig kompetensuppbyggnad inom forskningsområdet både nationellt som internationellt, säger Lars E. Olsson.

Projektet ”Potential för energieffektivt resande i en åldrande befolkning” leds av docent Lars E. Olsson. Övriga medverkande är professor Margareta Friman och Katrin Lättman vid CTF. Projektet genomförs i samverkan med det europeiska nätverket Benchmarking in European Service of Public Transport (BEST) i samarbete med aktörer i Bergen, Köpenhamn, Geneve, Helsingfors, Rotterdam – Den Haag, Oslo och Stockholm. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078