23948sdkhjf

Åldringarna fortsätter köra bil

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sveriges befolkning blir allt äldre och många gamla fortsätter att köra bil i stället för att åka buss. Nu ska forskare i Karlstad ta reda på vad som kan få 65-plussarna att välja bussen i stället.

FORSKNING

I ett nytt treårigt projekt ska forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, ta fram ny kunskap om äldres resvanor. Syftet är att kartlägga faktorer som kan vara viktiga för förändrade och mer hållbara resvanor bland äldre. Projektet har beviljats 4,7 miljoner kronor av Energimyndigheten och startar i oktober.

Att både kunna möta den åldrande befolkningens behov av transport och samtidigt tillgodose krav på minskad miljöpåverkan är en av samhällets stora utmaningar. Gruppen äldre, över 65 år, är i dag friskare och mer mobila jämfört med tidigare generationer. Det finns i dag inte tillräckligt med kunskap för att bedöma potentialen för ett mer hållbart resande bland äldre - kunskap nödvändig för att kunna påverka en eventuell omställning av resvanor och för att utveckla attraktiva alternativ till den egna bilen.

– Kunskap om äldres resvanor är viktigt för att kunna utveckla attraktiva och hållbara mobilitetstjänster anpassade för deras behov. Målet är att öka äldres livskvalitet och delaktighet i samhället på ett hållbart sätt, säger projektledare Lars E. Olsson, docent i psykologi.

I projektet ska forskarna analysera resvanedata insamlade i Sverige och i ett antal europeiska städer. Forskarna ska också genomföra intervjuer med äldre, över 84 år. En grupp som ofta exkluderas i resvaneundersökningar. Syftet är att identifiera barriärer för hållbart resande även i denna grupp.

– Vi är glada att projektet fått finansiering över tre år då det bidrar till en långsiktig kompetensuppbyggnad inom forskningsområdet både nationellt som internationellt, säger Lars E. Olsson.

Projektet ”Potential för energieffektivt resande i en åldrande befolkning” leds av docent Lars E. Olsson. Övriga medverkande är professor Margareta Friman och Katrin Lättman vid CTF. Projektet genomförs i samverkan med det europeiska nätverket Benchmarking in European Service of Public Transport (BEST) i samarbete med aktörer i Bergen, Köpenhamn, Geneve, Helsingfors, Rotterdam – Den Haag, Oslo och Stockholm. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Ottosson lämna SL

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Nyhetsbrev

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Arkiv

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Sveriges populäraste järnvägsstation

Nässjö är Sveriges populäraste järnvägsstation – det framgår av ägaren Jernhusens undersökning, rt-forum har hela listan.

Tomas G Olsson till Busstorget

Tomas G Olsson, vd för Vector Nordic som säljer resebranschens egen försäkringslösning Vector som nu ingått samarbete med Transportföretagen Buss - han kommer till Busstorget 11 april för att berätta mer om det.

Plus

Trafiken blir uppkopplad

Samhället digitaliseras i hög takt vilket innebär att automatiseringen och uppkopplingen allt mer också kommer in i trafikens värld.

Scanias bussar höll ställningarna

2018 blev ett bra år för Scania med rekord på flera områden – det lilla men viktiga affärsområdet buss höll ställningarna, trots tapp i Mellanöstern.

Plus

Marknadsattecken från Höglandet

Wetlandia siktar på att öka Ivecos marknadsandel bland de svenska bussarna. Dessutom ska den nya franska elbussen Heuliez in.

Mittstråket uppgraderas

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Stopp för kontanter på grund av rån

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158