23948sdkhjf

Flygkonkurs – då torskar direktbokarna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

De som bokar sin flygresa själv via nätet saknar skydd om flygbolaget går i konkurs – flygbolagen slipper helt undan paketreselagen som bara gäller researrangörer.

Att boka flygbiljett direkt via nätet kan innebära att alla pengarna flyger bort i stället om flygbolaget går i konkurs. Flygbolagen har har inget ansvar vid en konkurs. Den som däremot köpt en paketresa av en researrangör är dock skyddad av lagen. Även den som endast köpt en flygstol via researrangören utan vare sig hotell eller andra tjänster. Men flygstol hos gruppresearrangören brukar vara litet dyrare än att boka direkt via flygbolaget varför många som bara vill ha resan väljer det alternativet.

Det är många som bokar sin flygbiljett direkt via nätet i dag, i stället för att gå via en gruppresearrangör. Det kan bli dyrt om flygbolaget går i konkurs, vilket flera så kallade lågprisbolag gjort under senare år. Nu senast Primera Air som kastade in handduken natten till 2 oktober.

Resenärer som köpt en paketresa på samma flygbolag räddas dock av paketreselagen. Det är ett otidsenligt konsumentskydd för flygresenärer som snedvrider konkurrensen och gör att resenärer som köper biljetter direkt från flygbolagen är oskyddade i händelse av konkurs enligt Svenska resebryrå- och arrangörsföreningen, SRF. Researrangörerna upplever att de tvingas stå för hela notan om ett anlitat flygbolag går i konkurs, mendan flygbolagen själva helt slipper undan det ansvaret.

Nu är det hög tid att även flygbolag som endast säljer flygbiljetter också omfattas av krav på resegaranti och tar ansvar för sina resenärer fullt ut, säger Anna Lennhammer, generalsekreterare i SRF.

Nyligen lämnade som nämnts flygbolaget Primera Air  in sin konkursansökan. Tusentals kunder får nu se sina rese- och semesterplaner ändras eller grusas samtidigt som flera hundra resenärer blivit strandsatta utomlands. Andra exempel på flygbolagskonkurser som skett bara under de senaste 18 månaderna är NextJet, Air Berlin, Niki Airlines och Monarch Airlines.

De som drabbas hårdast  är de som köpt flygresan direkt av flygbolaget och som inte köpt resan med ett kreditkort. Dessa resenärer saknar ett legalt reglerat skydd mot konkurs och får se sig lurade på sina pengar och har de hunnit fram till sin destination blir de dessutom strandsatta och tvingas betala hemresan ur egen ficka, säger Anna Lennhammer.

Har man däremot bokat exempelvis flyg och hotell via en arrangör eller resebyrå måste denne ställa resegaranti i händelse av sin konkurs vilken täcker inbetalda belopp för de som ännu inte rest, samt kostnader för hemtagning.  Detta medför både en avsevärd trygghet för resenärerna, men också en väldigt tung ekonomisk belastning för dessa reseföretag, ett ansvar som även flygbolagen borde bära, tycker Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen.

Att resenärer har ett starkt skydd i händelse av konkurs är något som vi tycker är en självklarhet, men samma regler borde också gälla för flygbolagen. Inte bara för att kunna upprätthålla ett fullgott konsumentskydd utan också för att värna om konkurrens på lika villkor, säger Anna Lennhammer.

När det gäller den senaste konkursen för Primera Air så har nästan 1000 resenärer drabbats bara i Sverige, eftersom flygbolaget varit leverantör åt researrangören Solresor, de båda bolagen ingår dessuotom i samma koncern. Solresor fortsätter att sälja resor och hoppas kunna ordna fram andra flyglösningar under tiden. Men om det inte lyckas så får de som bokat nu tillbaka sina pengar - även om resan inte kan bli av.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109