23948sdkhjf

Norrbotten: 154 bussförare fattas

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Fram till 2020 kommer bussbranschen i Norrbotten att behöva anställa 154 bussförare samtidigt som 35 procent av bussföretagen med rekryteringsbehov i länet har svårt att hitta förare.

Bussbranschen är i stort behov av bussförare enligt Transportföretagens nya rapport ”Tempen på bussbranschen 2018” som synat läget i Sverige i sin helhet och här  i Norrbottens län i synnerhet. 

Utan bussförare stannar samhället. Det blir svårare att ta sig till jobbet, skolan och till läkarbesöket. Det blir också svårare att jobba eller studera på annan ort. I Norrbottens län behövs 154 bussförare samtidigt som 35 procent av företagen med rekryteringsbehov har svårt att hitta personal, främst på grund av svårigheter att hitta sökande med rätt utbildning.

För stora delar av landet är den huvudsakliga anledningen bakom förarbristen pensionsavgångarna. I Norrbottens län är 24 procent av de anställda över 60 år och 88 personer kommer att gå pension mellan 2018 och 2020. Därutöver är det för få personer i dag som har rätt körkortsbehörighet. Transportföretagen föreslår därför möjlighet att utöka det nya CSN-lånet till körkort för arbetssökande till att även omfatta C- och D-körkort, det vill säga körkort för buss och lastbil.

Genom att utöka behörigheterna samt vidga gruppen sökande till att även omfatta personer som studerar på vuxenutbildning eller går i gymnasiet kan vi få fler behöriga bussförare. Det gynnar dessutom hela arbetsmarknaden eftersom det finns ett tydligt samband mellan jobb och körkort, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen

Läs även notisen om helhetsläget vad gäller bussförarbristen i Sverige!

FAKTA/Om rapporten ”Tempen på bussbranschen 2018 – Norrbottens län”

  • Bussföretagen i Norrbottens län behöver anställa 154 bussförare mellan 2018 och 2020.

  • Bussföretagen i Norrbottens län behöver också anställa 14 mekaniker samt 7 trafikledare mellan 2018 och 2020.

  • 35 procent av företagen med rekryteringsbehov i Norrbottens län har haft svårt att rekrytera bussförare under det senaste året. 100 procent av dem uppger att det är svårt att hitta personal med rätt yrkesutbildning.

  • Det råder brist på kvinnor i bussbranschen. 11 procent av de anställda bussförarna i Norrbottens län är kvinnor, vilket är lägre än riksgenomsnittet som ligger på 14 procent.

  • 24 procent av bussförarna i Norrbottens län är över 60 år.

  • I Norrbottens län förväntas 26 bussförare gå i pension under 2018 och 62 bussförare 2019–2020.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tamsons tar över Svensk Kollektivtrafik

En enig valberedning föreslår Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande SL, till ny ordförande för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Ottosson lämnar SL

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

Nyhetsbrev

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Arkiv

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Sveriges populäraste järnvägsstation

Nässjö är Sveriges populäraste järnvägsstation – det framgår av ägaren Jernhusens undersökning, rt-forum har hela listan.

Tomas G Olsson till Busstorget

Tomas G Olsson, vd för Vector Nordic som säljer resebranschens egen försäkringslösning Vector som nu ingått samarbete med Transportföretagen Buss - han kommer till Busstorget 11 april för att berätta mer om det.

Plus

Trafiken blir uppkopplad

Samhället digitaliseras i hög takt vilket innebär att automatiseringen och uppkopplingen allt mer också kommer in i trafikens värld.

Scanias bussar höll ställningarna

2018 blev ett bra år för Scania med rekord på flera områden – det lilla men viktiga affärsområdet buss höll ställningarna, trots tapp i Mellanöstern.

Plus

Marknadsattecken från Höglandet

Wetlandia siktar på att öka Ivecos marknadsandel bland de svenska bussarna. Dessutom ska den nya franska elbussen Heuliez in.

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Stopp för kontanter på grund av rån

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136