23948sdkhjf

Akut bussförarbrist hotar i Sverige

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Bussbranschen behöver drygt 7000 nya bussförare till 2020 - detta enligt Transportföretagens nya rapport ”Tempen på bussbranschen 2018”.

Bussbranschens sammantagna bedömning av sitt rekryteringsbehov under det innevarande året uppgår till drygt 3 100 personer. Det sammanlagda rekryteringsbehovet efterföljande två år, 2019-2020, uppgår till 4 200 personer. Detta ger ett sammantaget rekryteringsbehov på omkring 7 300 bussförare de närmaste tre åren (till och med 2020).

Motsvarande siffra i undersökningen för två år sedan var 4 200 personer. Sitationen har alltså nästan blivit dubbelt så illa som branschen kalkylerade med för två år sedan. Det är ytterst allvarligt och redan i dag får många resenärer erfara att bussturer ställs in på grund av bussförarbrist. Läget är så känsligt att en enda förkyld bussförare kan påverka trafiken.

Utan bussförare stannar samhället. Det blir svårare att ta sig till jobbet, skolan och till läkarbesöket. Det blir också svårare att jobba eller studera på annan ort. Störst till antalet är bussförarbristen i storstadslänen Stockholm, Västra Götaland och Skåne. 

 Kvalitet driver rekrytering. En förutsättning för att vi ska lyckas utbilda fler bussförare är en kontinuerlig dialog mellan det offentliga och branschen så att relevanta och utbildningar av god kvalitet kan skapas, inom såväl gymnasieskolan som vuxenutbildningen. Och till detta behövs offentliga resurser till personer på regional nivå som leder, driver och utvecklar samverkan mellan politiska beslutsfattare, utbildningsarrangörer och branschen, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.

Caj Luoma har skrivit en debattartikel om läget i SvD tillsammans med Transportföretagens vd Mattias Dahl, här finns ett referat av debattartikeln!

För stora delar av landet är den huvudsakliga anledningen bakom förarbristen pensionsavgångarna. I Hallands län är 28 procent av de anställda över 60 år och 65 personer kommer att gå pension mellan 2018 och 2020. Därutöver är det för få personer i dag som har rätt körkortsbehörighet. Transportföretagen föreslår därför möjlighet att utöka det nya CSN-lånet till körkort för arbetssökande till att även omfatta C- och D-körkort, det vill säga körkort för buss och lastbil.

 Genom att utöka behörigheterna samt vidga gruppen sökande till att även omfatta personer som studerar på vuxenutbildning eller går i gymnasiet kan vi få fler behöriga bussförare. Det gynnar dessutom hela arbetsmarknaden eftersom det finns ett tydligt samband mellan jobb och körkort, säger Caj Luoma.

Rapporten från Transportföretagen tar upp bussförarbristen län för län. RT-Forum har publicerat dem som vi hittills fått tillgång till: 

HallandKalmarVästerbottenVästmanlandVästerbotten, Jönköping, Östergötland, Värmland, Sörmland, Blekinge, Dalarna, KronobergÖrebro, Gävleborg, Gotland, Norrbotten, Skåne(fortsättning följer!)

FAKTA/Behovet av bussförare län för län fram till 2020

Stockholm – 2996

Västra Götaland – 1 395

Skåne – 501

Uppsala – 282

Kalmar – 233

Örebro – 221

Östergötland – 190

Halland – 177

Sörmland – 166

Dalarna – 160

Jönköping – 157

Norrbotten – 154

Värmland – 153

Blekinge – 118

Gävleborg – 114

Västernorrland – 102

Västmanland – 101

Västerbotten – 90

Gotland – 25

Kronoberg – 23

Jämtland – 19

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ett år till för Samtrans

Arriva Group nära försäljning

Uppgifter i internationell press gör gällande att Deutsche Bahn säljer Arriva Group – prislappen visar ett mångmiljardbelopp.

Plus

Många utmaningar för Transdev

Gunnar Schön har varit vd för Transdev sedan 2012 och har dessförinnan en lång bakgrund inom kollektivtrafikbranschen. Han kom till Transdev Sverige efter åtta års utlandstjänst i Frankrike, Tyskland och i Östeuropa.

Regnbågsbussar i Skövde

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

MTR till Fossilfritt Sverige

”Satsa mer på elbussar!”

Sveriges Bussföretag gillar att elbusspremien utökas i årets budget – men konstaterar samtidigt att detta inte är tillräckligt i rådande läge.

Nyhetsbrev

Budgeten delvis bra enligt Bil Sweden

Arkiv

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Färre dog i augustitrafiken

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Fler Coradia till Danmark

Tågresandet fortsätter öka

Tågresandet fortsätter att öka i Sverige, det gäller såväl antalet resor samt den totala sträcka som resenärerna färdats med järnväg - flera faktorer har bidragit till den positiva utvecklingen.

Fem vann upphandling i Skåne

Silbersky vd för SJ Norge

Rekord i kundnöjdhet

Fler än nio av tio Transdevs resenärer är nöjda – det visar företagets egen kundnöjdhetsmätning som genomfördes under våren i år.

Sjungande bussförare hyllas

Hopp om smidigare regelverk

Nytt bakslag för Hybricon

Bauer vann Bussförar-SM 2019

Denny Bauer är svensk mästare i att köra buss – det stod klart sedan Bussförar-SM 2019 avgjordes på eftermiddagen 9 september.

Tuff konkurrens på Bussförar-SM

Konkurrensen i Bussförar-SM var vara hårdare än någonsin - här är det Robert Johansson, Björks Buss som kämpar i tävlingsmomentet katastrofövning.

Bussförar-SM 2019 har startat

9 september startade Bussförar-SM 2019 på Gillingebanan - 16 finalister och många andra fanns på plats för att heja på de tävlande och lära mer om bussbranschen.

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Köpet av Björks slutfört

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Raukas vice vd i SJ

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134