23948sdkhjf

Akut bussförarbrist hotar i Sverige

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Bussbranschen behöver drygt 7000 nya bussförare till 2020 - detta enligt Transportföretagens nya rapport ”Tempen på bussbranschen 2018”.

Bussbranschens sammantagna bedömning av sitt rekryteringsbehov under det innevarande året uppgår till drygt 3 100 personer. Det sammanlagda rekryteringsbehovet efterföljande två år, 2019-2020, uppgår till 4 200 personer. Detta ger ett sammantaget rekryteringsbehov på omkring 7 300 bussförare de närmaste tre åren (till och med 2020).

Motsvarande siffra i undersökningen för två år sedan var 4 200 personer. Sitationen har alltså nästan blivit dubbelt så illa som branschen kalkylerade med för två år sedan. Det är ytterst allvarligt och redan i dag får många resenärer erfara att bussturer ställs in på grund av bussförarbrist. Läget är så känsligt att en enda förkyld bussförare kan påverka trafiken.

Utan bussförare stannar samhället. Det blir svårare att ta sig till jobbet, skolan och till läkarbesöket. Det blir också svårare att jobba eller studera på annan ort. Störst till antalet är bussförarbristen i storstadslänen Stockholm, Västra Götaland och Skåne. 

 Kvalitet driver rekrytering. En förutsättning för att vi ska lyckas utbilda fler bussförare är en kontinuerlig dialog mellan det offentliga och branschen så att relevanta och utbildningar av god kvalitet kan skapas, inom såväl gymnasieskolan som vuxenutbildningen. Och till detta behövs offentliga resurser till personer på regional nivå som leder, driver och utvecklar samverkan mellan politiska beslutsfattare, utbildningsarrangörer och branschen, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.

Caj Luoma har skrivit en debattartikel om läget i SvD tillsammans med Transportföretagens vd Mattias Dahl, här finns ett referat av debattartikeln!

För stora delar av landet är den huvudsakliga anledningen bakom förarbristen pensionsavgångarna. I Hallands län är 28 procent av de anställda över 60 år och 65 personer kommer att gå pension mellan 2018 och 2020. Därutöver är det för få personer i dag som har rätt körkortsbehörighet. Transportföretagen föreslår därför möjlighet att utöka det nya CSN-lånet till körkort för arbetssökande till att även omfatta C- och D-körkort, det vill säga körkort för buss och lastbil.

 Genom att utöka behörigheterna samt vidga gruppen sökande till att även omfatta personer som studerar på vuxenutbildning eller går i gymnasiet kan vi få fler behöriga bussförare. Det gynnar dessutom hela arbetsmarknaden eftersom det finns ett tydligt samband mellan jobb och körkort, säger Caj Luoma.

Rapporten från Transportföretagen tar upp bussförarbristen län för län. RT-Forum har publicerat dem som vi hittills fått tillgång till: 

HallandKalmarVästerbottenVästmanlandVästerbotten, Jönköping, Östergötland, Värmland, Sörmland, Blekinge, Dalarna, KronobergÖrebro, Gävleborg, Gotland, Norrbotten, Skåne(fortsättning följer!)

FAKTA/Behovet av bussförare län för län fram till 2020

Stockholm – 2996

Västra Götaland – 1 395

Skåne – 501

Uppsala – 282

Kalmar – 233

Örebro – 221

Östergötland – 190

Halland – 177

Sörmland – 166

Dalarna – 160

Jönköping – 157

Norrbotten – 154

Värmland – 153

Blekinge – 118

Gävleborg – 114

Västernorrland – 102

Västmanland – 101

Västerbotten – 90

Gotland – 25

Kronoberg – 23

Jämtland – 19



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nytt styre för bussforskning

Stefan Magnusson, vd Nettbuss Sverige, blev omvald till styrelsens ordförande på dagens årsstämma i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.

Branschens nya styrelse

Sveriges bussföretag har valt ny styrelse på årsstämman som genomfördes under mässan Persontrafiks första dag 22 oktober – Gunnar Schön, Transdev, tar över som ordförande efter Magnus Åkerhielm som lämnade branschen i våras.

Bussen på undantag

Persontrafik är igång!

Volvo visar långfärdsbussarna

Kuren rullar själv

Nyhetsbrev

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Arkiv

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Sänd till en kollega

0.156