23948sdkhjf

EU-krav digitaliserar kollektivtrafiken

| Av Emma Soovik | Tipsa redaktionen

1 december 2019 träder en ny EU-förordning i kraft, som syftar till att säkerställa att samtliga medlemsländers trafikdata är tillgänglig genom så kallade nationella åtkomstpunkter.

Med en gemensam lagstiftning för öppen trafikdata vill EU möjliggöra nya digitala lösningar som förenklar resor med kollektivtrafik över nationsgränserna. Hogia har tagit fram en ny tjänst som underlättar för trafikföretagen i Sverige att förse den nationella åtkomstpunkten med sin trafikdata.

Det var i samband med mässan Persontrafik som Ulf Bjersing, Hogias ledande expert på standardisering inom kollektivtrafik höll ett föredrag om EU:s nya trafikdataförordning och hur detta påverkar trafikföretagen i Sverige.

‒ Digitaliseringen spelar stor roll för att utveckla kollektivtrafikområdet inom EU. Om man kan få till ett fritt flöde av trafik- och reseinformation inom Europa så skulle det bidra till att förenkla resandet över nationsgränserna inom EU, säger Ulf Bjersing.

Håkan Östlund, produktansvarig för data på Samtrafiken deltog på Hogias frukostseminarium. Han välkomnar Hogias initiativ.

‒ Det är positivt för både oss och trafikföretagen att Hogia kan hjälpa till att få in trafikdata till den nationella åtkomstpunkten på ett enkelt och strukturerat sätt, säger Håkan Bjersing.

Trafikverket har förordat Samtrafiken, som nationell åtkomstpunkt för kollektivtrafikdata i Sverige. Samtrafiken har börjat bygga en branschgemensam teknisk lösning för insamling och tillgängliggörande av öppen trafikdata. Med tillgång till öppen trafikdata har EU-länderna bättre möjligheter att skapa tjänster som förflyttar människor på ett enkelt och effektivt sätt.

Hogias nya tjänst som hjälper trafikföretagen att förse Samtrafiken med kollektivtrafikdata enligt den nya EU-förordningen. Tjänsten innebär att trafikdata från trafikföretaget läses in i Hogias IT-system och kvalitetssäkras innan den per automatik förs över till Samtrafiken.

‒ Med vår lösning får trafikföretagen en kortare startsträcka att leva upp till de nya EU-kraven, säger Ulf Bjersing.

Alla trafikföretag, även privata måste dela med sig av sin digitala information rörande statiska rese- och trafikdata. Det är dock inget krav att börja producera digital information om man inte redan gör det. Den digitala informationen ska tillhandahållas på ett rättvist och icke diskriminerande sätt. EU har gett medlemsländerna i uppdrag att lagstifta kring detta och de har fram till den 1 december 2019 på sig att genomföra de åtgärder som krävs för att anpassa lagstiftningen.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136