23948sdkhjf

EU-krav digitaliserar kollektivtrafiken

| Av Emma Soovik | Tipsa redaktionen

1 december 2019 träder en ny EU-förordning i kraft, som syftar till att säkerställa att samtliga medlemsländers trafikdata är tillgänglig genom så kallade nationella åtkomstpunkter.

Med en gemensam lagstiftning för öppen trafikdata vill EU möjliggöra nya digitala lösningar som förenklar resor med kollektivtrafik över nationsgränserna. Hogia har tagit fram en ny tjänst som underlättar för trafikföretagen i Sverige att förse den nationella åtkomstpunkten med sin trafikdata.

Det var i samband med mässan Persontrafik som Ulf Bjersing, Hogias ledande expert på standardisering inom kollektivtrafik höll ett föredrag om EU:s nya trafikdataförordning och hur detta påverkar trafikföretagen i Sverige.

‒ Digitaliseringen spelar stor roll för att utveckla kollektivtrafikområdet inom EU. Om man kan få till ett fritt flöde av trafik- och reseinformation inom Europa så skulle det bidra till att förenkla resandet över nationsgränserna inom EU, säger Ulf Bjersing.

Håkan Östlund, produktansvarig för data på Samtrafiken deltog på Hogias frukostseminarium. Han välkomnar Hogias initiativ.

‒ Det är positivt för både oss och trafikföretagen att Hogia kan hjälpa till att få in trafikdata till den nationella åtkomstpunkten på ett enkelt och strukturerat sätt, säger Håkan Bjersing.

Trafikverket har förordat Samtrafiken, som nationell åtkomstpunkt för kollektivtrafikdata i Sverige. Samtrafiken har börjat bygga en branschgemensam teknisk lösning för insamling och tillgängliggörande av öppen trafikdata. Med tillgång till öppen trafikdata har EU-länderna bättre möjligheter att skapa tjänster som förflyttar människor på ett enkelt och effektivt sätt.

Hogias nya tjänst som hjälper trafikföretagen att förse Samtrafiken med kollektivtrafikdata enligt den nya EU-förordningen. Tjänsten innebär att trafikdata från trafikföretaget läses in i Hogias IT-system och kvalitetssäkras innan den per automatik förs över till Samtrafiken.

‒ Med vår lösning får trafikföretagen en kortare startsträcka att leva upp till de nya EU-kraven, säger Ulf Bjersing.

Alla trafikföretag, även privata måste dela med sig av sin digitala information rörande statiska rese- och trafikdata. Det är dock inget krav att börja producera digital information om man inte redan gör det. Den digitala informationen ska tillhandahållas på ett rättvist och icke diskriminerande sätt. EU har gett medlemsländerna i uppdrag att lagstifta kring detta och de har fram till den 1 december 2019 på sig att genomföra de åtgärder som krävs för att anpassa lagstiftningen.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Ottosson lämna SL

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Nyhetsbrev

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Arkiv

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Sveriges populäraste järnvägsstation

Nässjö är Sveriges populäraste järnvägsstation – det framgår av ägaren Jernhusens undersökning, rt-forum har hela listan.

Tomas G Olsson till Busstorget

Tomas G Olsson, vd för Vector Nordic som säljer resebranschens egen försäkringslösning Vector som nu ingått samarbete med Transportföretagen Buss - han kommer till Busstorget 11 april för att berätta mer om det.

Plus

Trafiken blir uppkopplad

Samhället digitaliseras i hög takt vilket innebär att automatiseringen och uppkopplingen allt mer också kommer in i trafikens värld.

Scanias bussar höll ställningarna

2018 blev ett bra år för Scania med rekord på flera områden – det lilla men viktiga affärsområdet buss höll ställningarna, trots tapp i Mellanöstern.

Plus

Marknadsattecken från Höglandet

Wetlandia siktar på att öka Ivecos marknadsandel bland de svenska bussarna. Dessutom ska den nya franska elbussen Heuliez in.

Mittstråket uppgraderas

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Stopp för kontanter på grund av rån

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145