23948sdkhjf

Transdev vann mellanskärgården

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Trafiknämnden i Stockholms läns landsting fattade sitt beslut 4 december vad gäller avtal E39B genom att uppdra åt Blidösundsbolaget att bedriva kollektiv sjötrafik i mellersta skärgården. Det är den andra och största av fyra upphandlingar som görs för skärgårdstrafiken under 2018 och 2019.

Det nya avtalet säkrar en stabil trafikdrift för en lång tid framöver i hela Stockholms mellanskärgård. Vi får med detta beslut bättre möjligheter att sätta in fartyg där de behövs och att flytta fartyg mellan olika trafikområden, vilket kommer bidra till att resenärer ut till öarna får en bättre trafik året om, säger Richard Borgström, chef för Sjötrafik på trafikförvaltningen.

Planerad start för detta avtalsområde, som omfattar trafik i alla områden i mellersta skärgården, är i december 2019. Avtalet sträcker sig som längst till år 2028 och är värt cirka 120 miljoner kronor per år. Trafiken utförs med Waxholmsbolagets egen flotta på 18 fartyg. Här ingår de historiska fartygen Storskär, Norrskär och Västan.

Trafiken beställs av Waxholmsbolaget i samråd med trafikutövaren och intressenter. Omfattningen kan ändras och utvecklas under avtalsperioden. Målet är att bibehålla den höga kundnöjdheten hos resenärerna samt en ökad kostnadseffektivitet.

Nytt i avtalet är att entreprenören ansvarar för underhåll och skötsel av fartygen och att det ställs högre krav på miljömålen: att man arbetar för att uppnå trafikförvaltningen mål om en fossilfri kollektivtrafik i hela länet – även till sjöss.

Tre anbudsgivare inkom med anbud varav två gick vidare till slutförhandling.

Vi har fått in två väldigt konkurrenskraftiga anbud där båda anbudsgivarna har visat att de har god insikt i vad som krävs för att sköta detta komplexa uppdrag. Båda anbuden har varit likvärdiga när det gäller kvalitet. Det som avgjorde tilldelningen var prisnivån, säger Richard Borgström. 

Avtalet startar december 2019 och löper över 9 år, Blidösundsbolaget växer därmed till ett av Sveriges största skärgårdsrederier. Uppdraget omfattar driften av 15 båtlinjer med utgångspunkt från Stockholm via Vaxholm till stora delar av mellersta skärgården, samt enstaka avgångar till södra skärgården. Blidösundsbolaget kommer trafikera linjerna året runt med Waxholmsbolagets 18 fartyg inklusive de historiska fartygen Norrskär, Storskär och Västan. Idag görs cirka 1 miljon resor inom trafikområdet med cirka 30 000 tidtabellstimmar.

– Vi har redan idag flera stora uppdrag för Trafikförvaltningen i Mälaren och norra skärgården med vårt rederi Blidösundsbolaget. Genom tilldelningen blir vi ett av de största skärgårdsrederierna i Sverige och vi kommer att bidra aktivt till en levande skärgård året runt och utveckla skärgårdstrafiken, säger Gunnar Schön, vd för Transdev Sverige.

Kontraktet omfattar även driften av restaurangerna i ångbåtarna och alla caféer i de övriga fartygen, samt med bemanning och tekniskt underhåll. Uppdraget ställer också stora krav på kvalitet, teknisk kompetens och utveckling i utförandet av trafiken.

– Blidösundsbolaget har en omfattande kunskap och erfarenhet av skärgårdstrafiken. I dagsläget har vi redan tre avtal med Trafikförvaltningen för sjötrafik. I och med detta avtal ökar vi ytterligare omfattningen. Vi kommer fortsätta vara en långsiktig och stabil partner med Trafikförvaltningen. Genom åren har våra passagerare lärt känna oss som ett pålitligt rederi med en mycket hög känsla för service och bemötande. I Vaxholms lokaltrafik har vi 96 procent kundnöjdhet, säger Niklas Oscarsson affärschef på Blidösundsbolaget.

Allt är dock inte riktigt spikat ännu eftersom tilldelningsbeslutet kan överprövas fram till 14 december. RT-Forum kommer att rapportera om detta sker vilket inte helt kan uteslutas.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Arkiv

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.178