23948sdkhjf

Fler ska använda bussbälte

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

Visst är det säkert att åka buss. Men om man använder bältet också blir resan ännu säkrare. Trots det visar en färsk undersökning från VTI att bara 34 procent av landets busspassagerare använder bussens bälte. 10 december arrangerade Cajoma Consulting seminariet Bältesanvändning i buss - nationella och regionala perspektiv i samarbete med Sveriges Bussföretag och NTF.

Om vi ska få fler att använda bälte i bussen är det värdefullt att mäta bältesanvändandet. Den största utmaningen är användandet av bälte i regional linjetrafik och i förortstrafik utanför storstäderna. Alla vet inte heller att busspassagerare ska använda bälte eller förstår nyttan av bälte. Bälte räddar liv. Därför är det viktigt att göra säkra bussresor ännu säkrare och att grupper med ledare talar om betydelsen av att använda bussbälte under hela resan. Bältesanvändningen skiljer sig åt i olika delar av landet, passagerare på landsbygden är noggrannare med bälte. I stadstrafik i Stockholm och Göteborg är bussförarnas bältesanvändning lägre än 50 procent. Kvinnor använder oftare bälte än män.

– Vi kan inte förvänta oss att sittande passagerare ska ta på sig bältet när vi tillåter att andra passagerare står upp i en fullsatt buss. Här behöver politikerna ta ett större ansvar, säger Marie Nordén generalsekreterare NTF.

För ökad bältesanvändning kan man exempelvis samla information genom kundersökningar och ta med krav på bältesanvändning redan i upphandlingen. Därför behöver vi göra informationskampanjer.

– Statistiken visar att bussen är det säkraste fordonet på väg och vi vill att det ska förbli så. Därför behöver vi göra en gemensam insats och få vuxna, gruppledare, bussförare med flera att använda bältet. När majoriteten gör på ett visst sätt följer andra efter. Den största utmaningen är regional trafik, här är bältesanvändningen idag 25 procent att jämföra med 90 procent i turist- och beställningstrafiken, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Magnus Andersson och Per Nybom från Cajoma Consultings rapport visar att hinder för bältesanvändningen bland annat beror på:

  • okunskap om bälteskravet

  • att passagerarna känner sig säkra i bussen

  • att passagerarna inte är vana att använda bälte

  • grupptryck bland ungdomar som inte tycker det är coolt med bälte

  • det är svårt att sova med bälte

  • det är svårt för äldre eller personer med särskilda behov att använda bältet

  • de som bara reser ett par hållplatser inte tycker det är någon idé att ta på sig bältet

  • det är obekvämt

  • tekniska problem med bältet.

– 2005 använde två av tio bussbälten och 2017 hade det i stort sett inte hänt något. En ny mätning 2018 visade att bältesanvändningen ökade med 20 procent mellan 2017 och 2018 eftersom bussarna utrustades med audiella bältespåminnare, säger Per Nybom på Itra Konsult.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154