23948sdkhjf

Fler ska använda bussbälte

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

Visst är det säkert att åka buss. Men om man använder bältet också blir resan ännu säkrare. Trots det visar en färsk undersökning från VTI att bara 34 procent av landets busspassagerare använder bussens bälte. 10 december arrangerade Cajoma Consulting seminariet Bältesanvändning i buss - nationella och regionala perspektiv i samarbete med Sveriges Bussföretag och NTF.

Om vi ska få fler att använda bälte i bussen är det värdefullt att mäta bältesanvändandet. Den största utmaningen är användandet av bälte i regional linjetrafik och i förortstrafik utanför storstäderna. Alla vet inte heller att busspassagerare ska använda bälte eller förstår nyttan av bälte. Bälte räddar liv. Därför är det viktigt att göra säkra bussresor ännu säkrare och att grupper med ledare talar om betydelsen av att använda bussbälte under hela resan. Bältesanvändningen skiljer sig åt i olika delar av landet, passagerare på landsbygden är noggrannare med bälte. I stadstrafik i Stockholm och Göteborg är bussförarnas bältesanvändning lägre än 50 procent. Kvinnor använder oftare bälte än män.

– Vi kan inte förvänta oss att sittande passagerare ska ta på sig bältet när vi tillåter att andra passagerare står upp i en fullsatt buss. Här behöver politikerna ta ett större ansvar, säger Marie Nordén generalsekreterare NTF.

För ökad bältesanvändning kan man exempelvis samla information genom kundersökningar och ta med krav på bältesanvändning redan i upphandlingen. Därför behöver vi göra informationskampanjer.

– Statistiken visar att bussen är det säkraste fordonet på väg och vi vill att det ska förbli så. Därför behöver vi göra en gemensam insats och få vuxna, gruppledare, bussförare med flera att använda bältet. När majoriteten gör på ett visst sätt följer andra efter. Den största utmaningen är regional trafik, här är bältesanvändningen idag 25 procent att jämföra med 90 procent i turist- och beställningstrafiken, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Magnus Andersson och Per Nybom från Cajoma Consultings rapport visar att hinder för bältesanvändningen bland annat beror på:

  • okunskap om bälteskravet

  • att passagerarna känner sig säkra i bussen

  • att passagerarna inte är vana att använda bälte

  • grupptryck bland ungdomar som inte tycker det är coolt med bälte

  • det är svårt att sova med bälte

  • det är svårt för äldre eller personer med särskilda behov att använda bältet

  • de som bara reser ett par hållplatser inte tycker det är någon idé att ta på sig bältet

  • det är obekvämt

  • tekniska problem med bältet.

– 2005 använde två av tio bussbälten och 2017 hade det i stort sett inte hänt något. En ny mätning 2018 visade att bältesanvändningen ökade med 20 procent mellan 2017 och 2018 eftersom bussarna utrustades med audiella bältespåminnare, säger Per Nybom på Itra Konsult.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

160 på Setraträffen i Vetlanda

Minst 160 personer från bussbranschen kom till den 40:e Setraträffen i Vetlanda - branschträffen pågick i två dagar.

Landskrona helt elektriskt

18 januari invigdes Landskronas nya elbussar med trafikstart lördagen den 19 januari - därmed är stadens kollektivtrafik helt eldriven från och med nu.

EU intresserade av bussbatteristandard

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Skellefteå väljer Hybricon

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Arkiv

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Weber ordförande i EU-kommitté

Ulrich Weber valdes till ordförande för UITP:s EU-kommitté 16 januari – Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, gratulerade till utmärkelsen.

Olaglig upphandling i Göteborg

Johansson till Kollektivtrafikdagen

Håkan Johansson kommer att tala om kollektivtrafikens roll i ett transportsystem som når klimatmål på Kollektivtrafikdagen 15 maj vid Friends Arena utanför Stockholm.

Grönt för kameror i Dalatrafiken

Studentrabatter på Flixbus

Fler ”gratisresor” i Örebro

Nu får 4 000 bilister en chans att resa gratis med Länstrafiken – den här marknadsföringen ska få fler att släppa bilratten och kliva på bussen.

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

96 dog på spåren 2018

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Plus

5 snabba frågor...

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Sänd till en kollega

0.153