23948sdkhjf

Fler ska använda bussbälte

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

Visst är det säkert att åka buss. Men om man använder bältet också blir resan ännu säkrare. Trots det visar en färsk undersökning från VTI att bara 34 procent av landets busspassagerare använder bussens bälte. 10 december arrangerade Cajoma Consulting seminariet Bältesanvändning i buss - nationella och regionala perspektiv i samarbete med Sveriges Bussföretag och NTF.

Om vi ska få fler att använda bälte i bussen är det värdefullt att mäta bältesanvändandet. Den största utmaningen är användandet av bälte i regional linjetrafik och i förortstrafik utanför storstäderna. Alla vet inte heller att busspassagerare ska använda bälte eller förstår nyttan av bälte. Bälte räddar liv. Därför är det viktigt att göra säkra bussresor ännu säkrare och att grupper med ledare talar om betydelsen av att använda bussbälte under hela resan. Bältesanvändningen skiljer sig åt i olika delar av landet, passagerare på landsbygden är noggrannare med bälte. I stadstrafik i Stockholm och Göteborg är bussförarnas bältesanvändning lägre än 50 procent. Kvinnor använder oftare bälte än män.

– Vi kan inte förvänta oss att sittande passagerare ska ta på sig bältet när vi tillåter att andra passagerare står upp i en fullsatt buss. Här behöver politikerna ta ett större ansvar, säger Marie Nordén generalsekreterare NTF.

För ökad bältesanvändning kan man exempelvis samla information genom kundersökningar och ta med krav på bältesanvändning redan i upphandlingen. Därför behöver vi göra informationskampanjer.

– Statistiken visar att bussen är det säkraste fordonet på väg och vi vill att det ska förbli så. Därför behöver vi göra en gemensam insats och få vuxna, gruppledare, bussförare med flera att använda bältet. När majoriteten gör på ett visst sätt följer andra efter. Den största utmaningen är regional trafik, här är bältesanvändningen idag 25 procent att jämföra med 90 procent i turist- och beställningstrafiken, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Magnus Andersson och Per Nybom från Cajoma Consultings rapport visar att hinder för bältesanvändningen bland annat beror på:

  • okunskap om bälteskravet

  • att passagerarna känner sig säkra i bussen

  • att passagerarna inte är vana att använda bälte

  • grupptryck bland ungdomar som inte tycker det är coolt med bälte

  • det är svårt att sova med bälte

  • det är svårt för äldre eller personer med särskilda behov att använda bältet

  • de som bara reser ett par hållplatser inte tycker det är någon idé att ta på sig bältet

  • det är obekvämt

  • tekniska problem med bältet.

– 2005 använde två av tio bussbälten och 2017 hade det i stort sett inte hänt något. En ny mätning 2018 visade att bältesanvändningen ökade med 20 procent mellan 2017 och 2018 eftersom bussarna utrustades med audiella bältespåminnare, säger Per Nybom på Itra Konsult.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Startskott för Bussförar-SM 2019

Måndag 25 mars gick starten för Bussförar-SM 2019, där Sveriges bästa bussförare 2019 ska utses – anmälningen till tävlingen är öppen till 21 juni.

Sveriges Bussföretag tillbaka!

Bussförar-SM 2019 har startat!

25 mars, årets upplaga av Bussförar-SM har dragit igång, tävlingen som vill uppmärksamma och lyfta det samhällsviktiga bussföraryrket.

Tamsons tar över Svensk Kollektivtrafik

En enig valberedning föreslår Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande SL, till ny ordförande för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Nyhetsbrev

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Arkiv

Ottosson lämnar SL

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Stopp för kontanter på grund av rån

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149