23948sdkhjf

Fler ska använda bussbälte

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

Visst är det säkert att åka buss. Men om man använder bältet också blir resan ännu säkrare. Trots det visar en färsk undersökning från VTI att bara 34 procent av landets busspassagerare använder bussens bälte. 10 december arrangerade Cajoma Consulting seminariet Bältesanvändning i buss - nationella och regionala perspektiv i samarbete med Sveriges Bussföretag och NTF.

Om vi ska få fler att använda bälte i bussen är det värdefullt att mäta bältesanvändandet. Den största utmaningen är användandet av bälte i regional linjetrafik och i förortstrafik utanför storstäderna. Alla vet inte heller att busspassagerare ska använda bälte eller förstår nyttan av bälte. Bälte räddar liv. Därför är det viktigt att göra säkra bussresor ännu säkrare och att grupper med ledare talar om betydelsen av att använda bussbälte under hela resan. Bältesanvändningen skiljer sig åt i olika delar av landet, passagerare på landsbygden är noggrannare med bälte. I stadstrafik i Stockholm och Göteborg är bussförarnas bältesanvändning lägre än 50 procent. Kvinnor använder oftare bälte än män.

– Vi kan inte förvänta oss att sittande passagerare ska ta på sig bältet när vi tillåter att andra passagerare står upp i en fullsatt buss. Här behöver politikerna ta ett större ansvar, säger Marie Nordén generalsekreterare NTF.

För ökad bältesanvändning kan man exempelvis samla information genom kundersökningar och ta med krav på bältesanvändning redan i upphandlingen. Därför behöver vi göra informationskampanjer.

– Statistiken visar att bussen är det säkraste fordonet på väg och vi vill att det ska förbli så. Därför behöver vi göra en gemensam insats och få vuxna, gruppledare, bussförare med flera att använda bältet. När majoriteten gör på ett visst sätt följer andra efter. Den största utmaningen är regional trafik, här är bältesanvändningen idag 25 procent att jämföra med 90 procent i turist- och beställningstrafiken, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Magnus Andersson och Per Nybom från Cajoma Consultings rapport visar att hinder för bältesanvändningen bland annat beror på:

  • okunskap om bälteskravet

  • att passagerarna känner sig säkra i bussen

  • att passagerarna inte är vana att använda bälte

  • grupptryck bland ungdomar som inte tycker det är coolt med bälte

  • det är svårt att sova med bälte

  • det är svårt för äldre eller personer med särskilda behov att använda bältet

  • de som bara reser ett par hållplatser inte tycker det är någon idé att ta på sig bältet

  • det är obekvämt

  • tekniska problem med bältet.

– 2005 använde två av tio bussbälten och 2017 hade det i stort sett inte hänt något. En ny mätning 2018 visade att bältesanvändningen ökade med 20 procent mellan 2017 och 2018 eftersom bussarna utrustades med audiella bältespåminnare, säger Per Nybom på Itra Konsult.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Stor exportorder för Scania

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

Nyhetsbrev

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Arkiv

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179