23948sdkhjf

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

SL:s biljettkontrollörer bär kroppskameror på försök sedan 2 november – detta granskas sedan 3 december av Datainspektionen.

Kameror i kollektivtrafiken har i många fall bidragit till att minska brottsligheten, även begångna brott har kunnat klaras upp med hjälp av kamerorna. Nu provas även kroppsburna kamereor på många håll, bland annat bärs de av vissa biljettkontrollörer i SL-trafiken.

RT-Forum har flera gånger skrivit om kroppskameror i såväl SL-trafiken som inom Västtrafik. Läs genom att klicka på önskad notis!

Många har uttryckt sitt gillande av kroppskameror, kontrollörerna uppger att de känner sig tryggare samtidigt som de upplever att vetskapen om kameran gör att potentiella bråk kommer av sig innan de ens hunnit börja. Men Datainspektionen har av tradition intaget en tuff attityd till alla slags kameror i offentlig miljö, vid några tillfällen har bussföretag fått nej till att montera fasta kameror i sina bussar.

3 december meddelade Datainspektionen att man skulle granska SL-kontrollanternas kroppskameror. Det myndigheten vill titta på är hur SL tänker hantera de personuppgifter som med kamerorna samlas in i samband med att kontrollörerna använder kroppskameran.

– Kroppsburna kameror som spelar in både bild och ljud kan fånga känsliga uppgifter och uppgifter som kanske inte är relevanta för syftet. Därför vill vi nu veta hur SL har resonerat kring lagligheten avseende de personuppgifter som kommer att samlas in, säger Nils Henckel som leder Datainspektionens granskning.

I ett första steg begär Datainspektionen in uppgifter från SL för att sedan göra en bedömning hur granskningen ska gå vidare. Datainspektionen granskade förra året Polisens användning av kroppskameror och ansåg då att den borde regleras i egen lagstiftning.

Företaget som levererat kamerautrustningen har inga invändningar mot att Datainspektionen vill undersöka hur SL ska använda informationen som samlas in av kroppskamerorna hanteras:

Det har nog aldrig skrivits så mycket om något vi gjort. Men övervakning, integritet och säkerhet är naturligtvis viktigt att pressen bevakar, säger Fredrik Logenius, vd på Optidev.

Han konstaterar att nyheten om att SL-trafikens biljettkontrollanter börjar använda kroppskameror fått mycket stor uppmärksamhet i media. Såväl stora morgontidningar som SVT har skrivit om projektet. Det är alltså Optidev som levererar både hård- och mjukvara.

Kroppskamerorna, som tar upp både ljud och bild, styrs av kontrollanten och är till för att säkerställa tilläggsavgifter och förebygga hotfulla situationer. SL låter tolv kontrollanter använda kameror i två månader för att sedan utvärdera resultatet, säger Fredrik Logenius.

Optidev uppger själva att de har många kunder i säkerhetsbranschen varför de ska ha stor kunskap kring frågor om integritet och vilka regler som gäller. Man har bland annat medarbetare på alla sina operativa avdelningar som är säkerhetsklassade genom bakgrundskontroller genomförda av Länsstyrelserna, Polismyndigheten och Säkerhetspolisen.

All form av övervakning kräver största säkerhet. I SL:s fall sänds allt material från kamerorna krypterat till en lokal server, vilket gör det omöjligt för någon obehörig att ta del av materialet, säger Fredrik Logenius.

RT-Forum har för avsikt att rapportera om och när Datainspektionen fattar beslut när det gäller just kroppskamerorna i SL-trafiken.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122