23948sdkhjf

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

SL:s biljettkontrollörer bär kroppskameror på försök sedan 2 november – detta granskas sedan 3 december av Datainspektionen.

Kameror i kollektivtrafiken har i många fall bidragit till att minska brottsligheten, även begångna brott har kunnat klaras upp med hjälp av kamerorna. Nu provas även kroppsburna kamereor på många håll, bland annat bärs de av vissa biljettkontrollörer i SL-trafiken.

RT-Forum har flera gånger skrivit om kroppskameror i såväl SL-trafiken som inom Västtrafik. Läs genom att klicka på önskad notis!

Många har uttryckt sitt gillande av kroppskameror, kontrollörerna uppger att de känner sig tryggare samtidigt som de upplever att vetskapen om kameran gör att potentiella bråk kommer av sig innan de ens hunnit börja. Men Datainspektionen har av tradition intaget en tuff attityd till alla slags kameror i offentlig miljö, vid några tillfällen har bussföretag fått nej till att montera fasta kameror i sina bussar.

3 december meddelade Datainspektionen att man skulle granska SL-kontrollanternas kroppskameror. Det myndigheten vill titta på är hur SL tänker hantera de personuppgifter som med kamerorna samlas in i samband med att kontrollörerna använder kroppskameran.

– Kroppsburna kameror som spelar in både bild och ljud kan fånga känsliga uppgifter och uppgifter som kanske inte är relevanta för syftet. Därför vill vi nu veta hur SL har resonerat kring lagligheten avseende de personuppgifter som kommer att samlas in, säger Nils Henckel som leder Datainspektionens granskning.

I ett första steg begär Datainspektionen in uppgifter från SL för att sedan göra en bedömning hur granskningen ska gå vidare. Datainspektionen granskade förra året Polisens användning av kroppskameror och ansåg då att den borde regleras i egen lagstiftning.

Företaget som levererat kamerautrustningen har inga invändningar mot att Datainspektionen vill undersöka hur SL ska använda informationen som samlas in av kroppskamerorna hanteras:

Det har nog aldrig skrivits så mycket om något vi gjort. Men övervakning, integritet och säkerhet är naturligtvis viktigt att pressen bevakar, säger Fredrik Logenius, vd på Optidev.

Han konstaterar att nyheten om att SL-trafikens biljettkontrollanter börjar använda kroppskameror fått mycket stor uppmärksamhet i media. Såväl stora morgontidningar som SVT har skrivit om projektet. Det är alltså Optidev som levererar både hård- och mjukvara.

Kroppskamerorna, som tar upp både ljud och bild, styrs av kontrollanten och är till för att säkerställa tilläggsavgifter och förebygga hotfulla situationer. SL låter tolv kontrollanter använda kameror i två månader för att sedan utvärdera resultatet, säger Fredrik Logenius.

Optidev uppger själva att de har många kunder i säkerhetsbranschen varför de ska ha stor kunskap kring frågor om integritet och vilka regler som gäller. Man har bland annat medarbetare på alla sina operativa avdelningar som är säkerhetsklassade genom bakgrundskontroller genomförda av Länsstyrelserna, Polismyndigheten och Säkerhetspolisen.

All form av övervakning kräver största säkerhet. I SL:s fall sänds allt material från kamerorna krypterat till en lokal server, vilket gör det omöjligt för någon obehörig att ta del av materialet, säger Fredrik Logenius.

RT-Forum har för avsikt att rapportera om och när Datainspektionen fattar beslut när det gäller just kroppskamerorna i SL-trafiken.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Startskott för Bussförar-SM 2019

Måndag 25 mars gick starten för Bussförar-SM 2019, där Sveriges bästa bussförare 2019 ska utses – anmälningen till tävlingen är öppen till 21 juni.

Sveriges Bussföretag tillbaka!

Bussförar-SM 2019 har startat!

25 mars, årets upplaga av Bussförar-SM har dragit igång, tävlingen som vill uppmärksamma och lyfta det samhällsviktiga bussföraryrket.

Tamsons tar över Svensk Kollektivtrafik

En enig valberedning föreslår Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande SL, till ny ordförande för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Nyhetsbrev

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Arkiv

Ottosson lämnar SL

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Stopp för kontanter på grund av rån

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141