23948sdkhjf

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

SL:s biljettkontrollörer bär kroppskameror på försök sedan 2 november – detta granskas sedan 3 december av Datainspektionen.

Kameror i kollektivtrafiken har i många fall bidragit till att minska brottsligheten, även begångna brott har kunnat klaras upp med hjälp av kamerorna. Nu provas även kroppsburna kamereor på många håll, bland annat bärs de av vissa biljettkontrollörer i SL-trafiken.

RT-Forum har flera gånger skrivit om kroppskameror i såväl SL-trafiken som inom Västtrafik. Läs genom att klicka på önskad notis!

Många har uttryckt sitt gillande av kroppskameror, kontrollörerna uppger att de känner sig tryggare samtidigt som de upplever att vetskapen om kameran gör att potentiella bråk kommer av sig innan de ens hunnit börja. Men Datainspektionen har av tradition intaget en tuff attityd till alla slags kameror i offentlig miljö, vid några tillfällen har bussföretag fått nej till att montera fasta kameror i sina bussar.

3 december meddelade Datainspektionen att man skulle granska SL-kontrollanternas kroppskameror. Det myndigheten vill titta på är hur SL tänker hantera de personuppgifter som med kamerorna samlas in i samband med att kontrollörerna använder kroppskameran.

– Kroppsburna kameror som spelar in både bild och ljud kan fånga känsliga uppgifter och uppgifter som kanske inte är relevanta för syftet. Därför vill vi nu veta hur SL har resonerat kring lagligheten avseende de personuppgifter som kommer att samlas in, säger Nils Henckel som leder Datainspektionens granskning.

I ett första steg begär Datainspektionen in uppgifter från SL för att sedan göra en bedömning hur granskningen ska gå vidare. Datainspektionen granskade förra året Polisens användning av kroppskameror och ansåg då att den borde regleras i egen lagstiftning.

Företaget som levererat kamerautrustningen har inga invändningar mot att Datainspektionen vill undersöka hur SL ska använda informationen som samlas in av kroppskamerorna hanteras:

Det har nog aldrig skrivits så mycket om något vi gjort. Men övervakning, integritet och säkerhet är naturligtvis viktigt att pressen bevakar, säger Fredrik Logenius, vd på Optidev.

Han konstaterar att nyheten om att SL-trafikens biljettkontrollanter börjar använda kroppskameror fått mycket stor uppmärksamhet i media. Såväl stora morgontidningar som SVT har skrivit om projektet. Det är alltså Optidev som levererar både hård- och mjukvara.

Kroppskamerorna, som tar upp både ljud och bild, styrs av kontrollanten och är till för att säkerställa tilläggsavgifter och förebygga hotfulla situationer. SL låter tolv kontrollanter använda kameror i två månader för att sedan utvärdera resultatet, säger Fredrik Logenius.

Optidev uppger själva att de har många kunder i säkerhetsbranschen varför de ska ha stor kunskap kring frågor om integritet och vilka regler som gäller. Man har bland annat medarbetare på alla sina operativa avdelningar som är säkerhetsklassade genom bakgrundskontroller genomförda av Länsstyrelserna, Polismyndigheten och Säkerhetspolisen.

All form av övervakning kräver största säkerhet. I SL:s fall sänds allt material från kamerorna krypterat till en lokal server, vilket gör det omöjligt för någon obehörig att ta del av materialet, säger Fredrik Logenius.

RT-Forum har för avsikt att rapportera om och när Datainspektionen fattar beslut när det gäller just kroppskamerorna i SL-trafiken.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Stor exportorder för Scania

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

Nyhetsbrev

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Arkiv

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151