23948sdkhjf

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Att på samma sträcka ena gången få stå i bussen och nästa gång behöva sitta med kravet att vara bältad urholkar passagerarnas acceptans för bälteskrav, dete har Transportstyrelsen kommit fram till. Myndigheten vill därför se över reglerna i samråd med bussbranschen.

Läs här om Sveriges Bussföretags seminarium om bältesanvänding!

– Vi kan se att en ökad bältesanvändning i bussar skulle bidra till färre allvarligt skadade vid en olycka. Därför vill vi att reglerna anpassas så att fler börjar använda bälte på buss, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag utrett användningen av bälte i buss, passagerares inställning och vad som kan få fler att använda bälte när de åker buss. Utredningen är nu lämnad till regeringen.

Bältesanvändningen i Sverige är generellt sett hög när det gäller personbil, taxi och tunga lastbilar. Men inte i fråga om bälte i buss. Här är det färre som använder bälte, och allra lägst är användningen bland de som åker korta sträckor i linjetrafik.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har på Transportstyrelsens uppdrag gjort en observationsstudie. Den visar att det finns flera förklaringar till varför man inte använder bälte på buss. Det är allt från krånglande bälten till otydliga regler. Utredningen slår fast att det krävs olika åtgärder för olika typer av buss.

Ett förslag är att man i avtalen med bussbranschen tydligare prioriterar att alla passagerare ska ha sittplats med bälte på busslinjer där högsta tillåtna hastigheten är 70 km/h eller högre samtidigt som bussar med stående passagerare får köra max 70 km/timmen.

Fler förslag för att öka bältesanvändningen i buss:

  • Transportstyrelsen kommer att utreda hur reglerna för bältesanvändning kan förändras för att bättre återspegla risken för allvarliga skador vid en olycka.

  • Upphandlande myndigheter bör titta på möjligheten att utforma avtalen med bussbranschen så att det tydligt prioriteras att alla passagerare ska ha sittplats, med bälte, på busslinjer där högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller högre.

  • Sverige ska stödja arbeten inom UNECE om aktiva bältespåminnare på klass III bussar och särskilda skyddsanordningar för barn under 3 år på bussar.

  • Bussbranschen bör ta hänsyn till den tid det tar för en passagerare att hinna stiga av bussen om denne sitter bältad när man bestämmer tidtabeller på linjer som kommer att trafikeras med klass II eller klass III bussar.

  • Bussbranschen uppmanas att arbeta med tillbud och incidentrapporteringssystem.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154