23948sdkhjf

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Att på samma sträcka ena gången få stå i bussen och nästa gång behöva sitta med kravet att vara bältad urholkar passagerarnas acceptans för bälteskrav, dete har Transportstyrelsen kommit fram till. Myndigheten vill därför se över reglerna i samråd med bussbranschen.

Läs här om Sveriges Bussföretags seminarium om bältesanvänding!

– Vi kan se att en ökad bältesanvändning i bussar skulle bidra till färre allvarligt skadade vid en olycka. Därför vill vi att reglerna anpassas så att fler börjar använda bälte på buss, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag utrett användningen av bälte i buss, passagerares inställning och vad som kan få fler att använda bälte när de åker buss. Utredningen är nu lämnad till regeringen.

Bältesanvändningen i Sverige är generellt sett hög när det gäller personbil, taxi och tunga lastbilar. Men inte i fråga om bälte i buss. Här är det färre som använder bälte, och allra lägst är användningen bland de som åker korta sträckor i linjetrafik.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har på Transportstyrelsens uppdrag gjort en observationsstudie. Den visar att det finns flera förklaringar till varför man inte använder bälte på buss. Det är allt från krånglande bälten till otydliga regler. Utredningen slår fast att det krävs olika åtgärder för olika typer av buss.

Ett förslag är att man i avtalen med bussbranschen tydligare prioriterar att alla passagerare ska ha sittplats med bälte på busslinjer där högsta tillåtna hastigheten är 70 km/h eller högre samtidigt som bussar med stående passagerare får köra max 70 km/timmen.

Fler förslag för att öka bältesanvändningen i buss:

  • Transportstyrelsen kommer att utreda hur reglerna för bältesanvändning kan förändras för att bättre återspegla risken för allvarliga skador vid en olycka.

  • Upphandlande myndigheter bör titta på möjligheten att utforma avtalen med bussbranschen så att det tydligt prioriteras att alla passagerare ska ha sittplats, med bälte, på busslinjer där högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller högre.

  • Sverige ska stödja arbeten inom UNECE om aktiva bältespåminnare på klass III bussar och särskilda skyddsanordningar för barn under 3 år på bussar.

  • Bussbranschen bör ta hänsyn till den tid det tar för en passagerare att hinna stiga av bussen om denne sitter bältad när man bestämmer tidtabeller på linjer som kommer att trafikeras med klass II eller klass III bussar.

  • Bussbranschen uppmanas att arbeta med tillbud och incidentrapporteringssystem.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

SJ tågar mer i Norge

Sista chansen till Bussförar-SM 2019!

Nu är det bara några dagar kvar för den som vill göra uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 - midnatt 21 juni, alltså midsommarafton, stängs möjligheten att nå årets tävling, så passa på redan i dag!

Trønderbilene ska köra i Jämtland

En segdragen rättsprocess om regionbussupphandlingen i Jämtland hotade planerad trafikstart – nu har Länstrafiken bestämt att deras favorit Trønderbilene får köra trafiken i väntan på Kammarrättens besked.

25 nya elbussar i Umeå

Nu tas 25 nya snabbladdade elbussar i bruk i Umeå, därmed är det nu 35 elbussar som trafikerar stadens gator - Umeå leder därmed den gröna vågen för miljövänlig kollektivtrafik.

Största tågaffären i Sverige klar

14 juni undertecknas trafikavtalet mellan Öresundståg och SJ, som tar över driften av Öresundstågen från december 2020 och åtta år framåt – Sveriges största tågaffär på drygt 6 miljarder kronor är därmed ett faktum.

80 jobb försvinner på Keolis

Inom Keolis Sverige pågår ett arbete för att stärka företagets position och skapa lönsammare tillväxt – för att nå målet kommer 80 anställda att varslas.

Nyhetsbrev

Nu kör HelsingborgsExpressen!

Söndag 16 juni är det trafikstart för HelsingborgsExpressen, den nya superbussen som lyfter kollektivtrafiken i Helsingborg till nya höjder - men redan 13 juni genomfördes den högtidliga invigningen, rt-forum var på plats!

Arkiv

IT för effektivare uppvärmning

Snart kan bussen fjärrstyras

Mångmiljardsatsning på kollektivtrafik

Riyad bygger kollektivtrafiksystem för 255 miljarder kronor på fem år - projektet visades upp under UITP i Stockholm där Saudiarabiens huvudstad hade en enormt stor monter.

Vill borra åt Stockholms tunnelbana

Den kinesiska tunnelborraren CRTG har etablerat sig i Sverige och visade upp sig på UITP i Stockholm 9-12 juni - siktet är att få uppdrag när tunnelbanan i Stockholm ska byggas ut.

Nytt biljettsystem i Skånetrafiken

Keolis ökar i Bussförar-SM

11 juni hade 328 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – Keolis har alltjämt flest förare anmälda och imponerande nog har flera små bussbolag förare med i tävlingen.

Rekordorder för Volvo Bussar

Elbussar dominerar UITP

Fler självmord på spåren

Scania visar framtiden

Under det stora UITP-mötet i Stockholm passade Scania på att bryta mot sina traditioner – en ännu icke skapad framtidsfarkost visades i tillverkarens utställning.

Ny eldriven ledbuss på UITP

Under UITP Golabal Transport Summit i Stockholm passade Volvo på att visa upp sin nya eldrivna ledbuss – bussen ska vara i serietillverkning till hösten.

UITP pågår i Stockholm

9–12 juni är kollektivtrafikföretag från hela världen i Stockholm för att delta i ett av världens största kollektivtrafikevent, Global Public Transport Summit – arrangör är UITP och lokal värd SL.

Skövde får busskörfält

För att underlätta för kollektivtrafiken byggs nu Skövdes två första busskörfält på Vadsbovägen - därmed ska kollektivtrafikens snittfart öka i staden är det tänkt.

Rekordhög ökning av elbussar

Pendelbåt döptes i Stockholm

Goda upphandlingsexempel i ny rapport

Trots få offentliga upphandlingar av busstrafik under 2018 finns ett antal goda exempel att lyfta fram – det anser Sveriges Bussföretag i en färsk rapport.

Elbussen mäter Göteborgsluften

Plus

Fem snabba frågor...

Wennberg lämnar Länstrafiken

Flixbus ökar i USA

Olofsson lämnar Skellefteå Buss

Gustavsson avancerar

Bjurenborg rattar Westin Buss

SL-buss i brandolycka

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.198