23948sdkhjf

2018 – rekordår för Skånetrafiken

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Aldrig har så många rest kollektivt i Skåne som under 2018 – 167 miljoner resor gjordes och budgeten är i balans enligt Region Skåne som ansvarar för regionens kollektivtrafik.

När Skånetrafiken summerar året har antalet resor med den skånska kollektivtrafiken ökat och prognosen talar för att totalt 167 miljoner resor gjorts med Skånetrafiken under året. Det är en ökning med ytterligare drygt en procent och rekord i antal resor. Aldrig har så många rest kollektivt i Skåne och aldrig har så många tyckt att det har varit enkelt att köpa biljett som under 2018.

Framförallt har resorna under andra halvåret skjutit fart. Effekten av ID-kontrollerna på trafiken mellan länderna har vänt och passerat 2015 års nivåer. I oktober månad uppmättes en ökning på sju procent jämfört med året innan.

– Dessutom har resorna i städerna ökat under hösten. I Malmö där 25 procent av alla våra resor sker, har resorna ökat med cirka fyra procent, men även Kristianstad och Helsingborg har haft en betydande resandeökning, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Skånetrafiken mäter hur enkelt kunderna tycker det är att köpa biljett. 2012 tyckte 54 procent att det är enkelt att köpa biljett. 2015 tog regionstyrelsen beslutet om att utveckla ett nytt biljett- och betalsystem, 2016 togs beslutet om prismodellen och 2017 lanserades Skånetrafiken-appen.

– I år mäter vi att 76 procent tycker att det är enkelt att köpa biljett vilket överträffar målet. Över 40 procent av alla 30-dagarsbiljetter, periodkort, köps nu i Skånetrafiken-appen. Idag har vi cirka 400 000 registrerade användare och appen står för 30 procent av den totala försäljningen. Och vi är först i världen med ett system med individuella zoner, säger Linus Eriksson.

Efter årsskiftet kommer en rad nya funktioner i appen som till exempel realtidsinformation för den egna resa, att lanseras.

Nöjdare kunder reser fossilfritt

I november redovisas att på tågen är 7,9 av tio kunder nöjda med sinsenaste resa, på stadsbussarna 8,0 och på regionbussarna 8,3. Den upplevda punktligheten för serviceresor är 91 procent. Under året har dessutom målet om att den allmänna kollektivtrafiken ska vara helt fossilfri uppnåtts.

– På fyra år har vi minskat CO2-utsläppen per personkilometer med 230 procent! Det är 18 gånger lägre utsläpp än motsvarande genomsnittlig bilresa och något vi är väldigt stolta över säger Linus Eriksson.

Budget i balans

2018 omsätter Skånetrafiken cirka 5,8 miljarder kronor. Det är en ökning med 300 miljoner sedan året innan. Fyra år i rad har balansen hållits mellan skattemedel och biljettintäkter varav cirka 57 procent är försäljningsintäkter.

– Samtidigt med ökade kostnader har vi haft en fortsatt god intäktsutveckling. Fyra år i rad har vi dessutom gått med ett överskott och kommer om prognosen håller, sammanlagt för de senaste fyra åren återföra över 350 miljoner kronor till Region Skåne jämfört med budget. Pengar som blivit sjukvård eller annan samhällsnytta, säger Linus Eriksson

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.37