23948sdkhjf

"Tiggarbrev" från Skånetrafiken

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

13 februari fick alla Skånska kommuner ett brev från Skånetrafiken – där står att de gärna får vara med och delfinansiera regionens kollektivtrafik

Skånetrafikens brev till de skånska kommunerna inleds med att erbjuda kommunerna att lämna sina synpunkter på trafikutbudet. Men förmodligen viktigare är att kommunerna inbjuds till medfinansiering av trafikutbudet. Underförstått att alla kommuner gärna får skjuta till kapital till Skånetrafiken och därigenom förstärka verksamhetens eknomi. Det beslutades i kollektivtrafiknämnden den 8 februari då internbudgeten för 2019 behandlades. 

Lunds kommun har reagerat negativt på "tiggarbrevet", läs här!

Region Skånes fullmäktige beslutade 11 december 2018 om ett ökat regionbidrag om 289 miljoner kronor för kollektivtrafiken i Skåne. Det är en uppräkning med elva procent. Region Skåne satsar omfattade på kvalité i serviceresor, bättre underhåll för tåg och en utvecklad stads- och regionbusstrafik. Skånetrafiken har därefter tagit fram en internbudget för 2019 som finansierar den skånska kollektivtrafiken.

Satsningar och förbättringar av kollektivtrafiken såväl på landsbygd som i städerna kvarstår. Till exempel får Ystad ett helt nytt linjenät med 100 procent elbussdrift, i Trelleborg införs elbussar i all stadsbusstrafik. Såväl i Hässleholm som i Kristianstad förlängs linjer eller dras om för att skapa bättre räckvidd till bostadsområden och handelsområden. I juni månad byts hela bussflottan ut Helsingborg och den nya elbussen HelsingborgsExpressen börjar rulla på linje 1. Upprustningen av Öresundståg fortsätter.

– I en växande verksamhet behöver utbudet ses över för att hålla en budget i balans. Utgångspunkten i vårt arbete har varit att prioritera trafik där det finns stor potential att nå regionfullmäktiges mål om ökad marknadsandel mot bilen men också vidmakthålla ett bra basutbud i hela Skåne, givet att det finns efterfrågan, säger Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken.

Kommunerna ges nu möjlighet att inkomma med synpunkter på de föreslagna justeringarna och om intresse finns även möjlighet till medfinansiering för att bibehålla befintligt trafikutbud. Totalt är det 59 beskrivna åtgärder, där två linjer tas bort då linjerna har ett snittresande på cirka en resenär per avgång. Sju åtgärder där linjer ändras i sin sträckning och 50 åtgärder där utbudet justeras något. Snittresandet på dessa är två personer per avgång. Totalt berörs cirka 600 resor per dag av totalt cirka 420 000 resor som genomförs med någon av Skånetrafikens 14 000 avgångar varje dag. I arbetet med att ta fram ett förslag till kollektivtrafiknämnden har fokus varit på att göra åtgärder som drabbar vardagspendling så lite som möjligt. Fördelningen av åtgärder är gjord över hela Skåne.

FAKTA/beslut på effektiviseringskravet i budget 2019

  • Skånetrafikens hela budget, omsättning, är 6,2 miljarder

  • Effektiviseringsåtgärderna uppgår till 55 miljoner kronor eller 0,9 procent av hela omsättningen.

  • 30 miljoner kronor tas i förvaltningens administrativa kostnader.

  • Skånetrafikens kundcenter på Triangeln, Malmö, läggs ner i maj till följd av att fler köper biljetter digitalt och färre besök. Övriga kundcenter och återförsäljare påverkas inte. Åtgärden ingår i de administrativa sparkraven enlig ovan.

  • Effektiviseringskrav som påverkar trafiken uppgår till 6 miljoner eller 0,1 procent av omsättningen. Åtgärderna innebär omläggning av trafik samt färre turer på några av de linjer och tidpunkter där resandet är mycket lågt. Åtgärderna är fördelade över hela Skåne.

  • Skånetrafiken har dagligen cirka 300 000 resenärer som gör 420 000 resor. Effekten av effektiviseringsåtgärden berör cirka 600 resor varje dag.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svealandstrafiken väljer Pilotfish

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Nyhetsbrev

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Arkiv
Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128