23948sdkhjf

Skarpt läge i Singapore

För ett år sedan inledde Volvo Bussar ett projekt med NTU för att införa självkörande stora bussar i landet – nu är det skarpt läge och fordonen testas i en realistiskt stadsmiljö.

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore tecknade ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar i januari 2018. Läs om det HÄR!

Tanken bakom projektet har varit att självkörande bussar ska öka kollektivtrafikresandet i en av Asiens allra minsta länder. Litet till ytan kanske, men Singapre är ledande inom regionen när det gäller teknologisk utveckling. För att öka kollektivtrafiken och göra den säkrare och mer effektiv investerar de i automation och elektriska fordon.

Andelen kollektivtrafikresenärer av hela befolkningen är ändå ganska imponerande redan nu: 67 procent reser kollektivt i Singapore under rusningstrafik. Men myndigheterna vill att andelen ska öka till 75 procent till 2030. Det är en utmaning för det lilla landet med stor brist på arbetskraft att klara mer kollektivtrafik. Då kom idén upp om att satsa på automation för att nå målet och då samarbeta med en fordonstillverkare som kan elbussar.

Vi har funnits i Singapore i 40 år och det här är första gången Volvo utför tester med självkörande stadsbussar, säger Manish Sahi, marknadsansvarig på Volvo Bussar, och den som fick NTU i Singapore att välja Volvo som sin huvudsakliga partner i projektet med de autonoma och elektriska bussarna:

Nästa steg är att demonstrera hur bussarna fungerar och tillsammans med NTU forskar vidare kring hur man ska göra bussarna redo för körning på allmänna vägar. Att bussarna inte bara är autonoma utan också elektriska gör dem mer miljövänliga. Med den nya tekniken kan man planera körningen bättre vilket gör att det blir färre trafikstockningar och trafiken blir tystare, renare och säkrare.

Här finns en film som visar bussen i Singapore!

– Utvecklingen av automationsteknologin hjälper Singapore att transportera passagerare i de autonoma bussarna. Men tekniken är inte redo för kommersialisering än utan testerna måste visa att det är säkert att köra passagerare i de autonoma bussarna på allmänna vägar, säger Manish Sahi 

– Volvo tillåter endast tester med självkörande fordon på avstängda vägar idag, säger Joakim Jonsson, projektledare Volvo Bussar och den som körde ombord bussen på båten till Singapore och den testbana som redan finns på plats där.

I december 2018 började testerna på en testbanan stor som två fotbollsplaner med kulisser i form av byggnader. Där simuleras till och med ett tropiskt regn, allt för att efterlikna den miljö de autonoma och elektriska bussarna slutligen ska verka i. Utöver de två bussarna levereras också en autonom plattform som ska utvecklas på plats. Bussen ska inte bara kunna köra av sig själv den ska också kunna åka till en depå och fylla på batterierna på egen hand.

Singapore ligger väldigt högt i rankingen när det gäller acceptans av automatiserande teknik enligt en undersökning KPMG har gjort, men mycket lägre på skalan när det gäller tillverkning. I samma undersökning ligger Sverige högt på skalan när det gäller tillverkning vilket gör oss till den perfekta matchningen, säger Joakim Jonsson.

Det finns stora fördelar med den här typen av samarbetsprojekt för det som fungerar i en del av världen fungerar inte alltid i andra delar. Definitionen av automation är inte heller densamma världen över. I Singapore får bussen inte förlita sig på infrastrukturen för support utan ska klara av att till exempel läsa skyltar på egen hand, enligt Joakim Jonsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.236