23948sdkhjf

Skarpt läge i Singapore

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

För ett år sedan inledde Volvo Bussar ett projekt med NTU för att införa självkörande stora bussar i landet – nu är det skarpt läge och fordonen testas i en realistiskt stadsmiljö.

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore tecknade ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar i januari 2018. Läs om det HÄR!

Tanken bakom projektet har varit att självkörande bussar ska öka kollektivtrafikresandet i en av Asiens allra minsta länder. Litet till ytan kanske, men Singapre är ledande inom regionen när det gäller teknologisk utveckling. För att öka kollektivtrafiken och göra den säkrare och mer effektiv investerar de i automation och elektriska fordon.

Andelen kollektivtrafikresenärer av hela befolkningen är ändå ganska imponerande redan nu: 67 procent reser kollektivt i Singapore under rusningstrafik. Men myndigheterna vill att andelen ska öka till 75 procent till 2030. Det är en utmaning för det lilla landet med stor brist på arbetskraft att klara mer kollektivtrafik. Då kom idén upp om att satsa på automation för att nå målet och då samarbeta med en fordonstillverkare som kan elbussar.

Vi har funnits i Singapore i 40 år och det här är första gången Volvo utför tester med självkörande stadsbussar, säger Manish Sahi, marknadsansvarig på Volvo Bussar, och den som fick NTU i Singapore att välja Volvo som sin huvudsakliga partner i projektet med de autonoma och elektriska bussarna:

Nästa steg är att demonstrera hur bussarna fungerar och tillsammans med NTU forskar vidare kring hur man ska göra bussarna redo för körning på allmänna vägar. Att bussarna inte bara är autonoma utan också elektriska gör dem mer miljövänliga. Med den nya tekniken kan man planera körningen bättre vilket gör att det blir färre trafikstockningar och trafiken blir tystare, renare och säkrare.

Här finns en film som visar bussen i Singapore!

– Utvecklingen av automationsteknologin hjälper Singapore att transportera passagerare i de autonoma bussarna. Men tekniken är inte redo för kommersialisering än utan testerna måste visa att det är säkert att köra passagerare i de autonoma bussarna på allmänna vägar, säger Manish Sahi 

– Volvo tillåter endast tester med självkörande fordon på avstängda vägar idag, säger Joakim Jonsson, projektledare Volvo Bussar och den som körde ombord bussen på båten till Singapore och den testbana som redan finns på plats där.

I december 2018 började testerna på en testbanan stor som två fotbollsplaner med kulisser i form av byggnader. Där simuleras till och med ett tropiskt regn, allt för att efterlikna den miljö de autonoma och elektriska bussarna slutligen ska verka i. Utöver de två bussarna levereras också en autonom plattform som ska utvecklas på plats. Bussen ska inte bara kunna köra av sig själv den ska också kunna åka till en depå och fylla på batterierna på egen hand.

Singapore ligger väldigt högt i rankingen när det gäller acceptans av automatiserande teknik enligt en undersökning KPMG har gjort, men mycket lägre på skalan när det gäller tillverkning. I samma undersökning ligger Sverige högt på skalan när det gäller tillverkning vilket gör oss till den perfekta matchningen, säger Joakim Jonsson.

Det finns stora fördelar med den här typen av samarbetsprojekt för det som fungerar i en del av världen fungerar inte alltid i andra delar. Definitionen av automation är inte heller densamma världen över. I Singapore får bussen inte förlita sig på infrastrukturen för support utan ska klara av att till exempel läsa skyltar på egen hand, enligt Joakim Jonsson.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hybricon förlorar Skellefteå

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

Nyhetsbrev

29 döda i bussolycka

Arkiv

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161