23948sdkhjf

SL klarade resultatkravet

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafiken i Stockholms län, SL, klarade de ekonomiska målen 2018 – nådde långt över resultatkraven i budgeten där kostnadsökningen för trafiken stannade på hälften så mycket som budgeten tillät.

Förra året gjordes 24 miljoner fler resor i kollektivtrafiken än året innan. Det är rekord för SL-trafiken och motsvarar en ökning med 2,6 procent från 2017 – drygt en procentenhet högre än befolkningstillväxten i länet. 80 procent av resenärerna uppger även att de är nöjda med kollektivtrafiken, vilket överstiger regionens mål på 75 procent och är i linje med föregående år.

Kostnadsökningen inom kollektivtrafiken är ett välkänt fenomen i hela Sverige, så ock inom SL-trafiken. Men kostnadsökningen blev mindre än de 3,3 procent som var budgetkravet, nu landade ökningen på 1,4 procent vilket betecknas som en stor framgång.

Det ekonomiska resultatet i övrigt för SL och kollektivtrafiken är också fortsatt starkt och hamnar på 580 miljoner kronor – 330 miljoner över budgeterat resultatkrav på 250 miljoner kronor.

Detta är glädjande siffror. Det bästa betyget kollektivtrafiken kan få är fler och nöjda resenärer. Det är ett kvitto på att arbetet med att utveckla trafiken med fler avgångar, högre kvalitet och bättre utbud ger resultat, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande SL. Han fortsätter:

Det starka resultatet kan också förklaras med fortsatt låg kostnadsutveckling för kollektivtrafiken. Trafikkostnaderna ökade under 2018 med 1,4 procent, betydligt lägre än budgetkravet på 3,3 procent. Även arbetet med att öka intäkterna från reklam, motverkande av fusk och tjuvåkning samt effektivare upphandlingar har gett tydligt positiva resultat.

Arbetet med ordning och reda i ekonomin är centralt för att kunna ha muskler att bygga ut trafiken. Det möjliggör också att vi kommande år kan satsa 80 miljarder kronor på att fortsätta bygga ut och förbättra kollektivtrafiken med bland annat 46 nya spårstationer och 6 mil nya spår.

FAKTA/SL:s ekonomi och resandeutveckling

Resandet med SL har fortsatt öka starkt under 2018. Kollektivtrafiken på land har ökat med 2,6 procent motsvarande 24 miljoner fler resor med SL-trafiken under 2018 jämfört med 2017. Detta sett i relation till befolkningsutvecklingen i länet som för 2018 var drygt 1,5 procent.

Mest ökade resandet med pendeltågstrafiken (12 miljoner fler resor), lokalbanorna (11 miljoner fler resor) och tunnelbanan (2 miljoner fler resor).

Resultatet för kollektivtrafiken är också mycket starkare än vad SL och trafikförvaltningen tidigare hade räknat med och landar för trafiknämndens verksamhetsområden på 580 miljoner kronor.

Den positiva avvikelsen om 350 miljoner kronor mellan årets resultat och budgeterat resultatkrav beror på högre biljettintäkter till följd av en stark resandeutveckling. Därtill bidrar lägre verksamhetskostnader inom ett flertal områden samt lägre kapitalkostnader än budgeterat. 

Trafikkostnaderna ökade under 2018 med 1,4 procent, vilket är mindre än hälften jämfört med budgetkravet på 3,3 procent.

Biljettintäkterna för trafikförvaltningens verksamhetsområden landar på cirka 24 miljoner kronor utöver budgeterad taxejustering och för SL specifikt överstiger intäkterna budget med 94 miljoner kronor. 

Verksamhetens intäkter generellt överstiger årsbudget med 286 mkr. För biljettintäkterna överstiger de föregående år med 408 miljoner kronor.

Av SL:s resenärer uppger 80 procent att de är nöjda med kollektivtrafiken, vilket överstiger regionens mål på 75 procent och är i linje med föregående år.

Vad gäller resenärernas upplevda trygghet i kollektivtrafiken har den från 2017 ökat från 70 procent till 72 procent 2018. Detta till skillnad från otryggheten i den Nationella Trygghetsundersökningen som för Stockholm visar ökad otrygghet.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första staten med gratis kollektivtrafik

Plus

Klart: Vinnaren av Tunga Bussligan 2019!

Efter en rafflande slutstrid står det klart vem som vann Tunga Bussligan 2019 - här presenteras vinnaren plus alla tunga bussfabrikat som fått nya bussar registrerade under 2019, alla siffror kommer från Bil Swedens statiatik.

Bra december för bussarna

Nytt signalsystem i Danmark

Forskare: ”Landsortsbor riskerar att bli högerpopulister”

Allt fler flyttar till städer och kvar blir ”dubbla förlorare” som riskerar att hemfalla åt högerpopulism – men det finns ett effektivt botemedel, detta enligt forskning vid Malmö universitet.

Statsägt bolag köper Flygbussarna

Nyhetsbrev

God Jul & Gott Nytt År!

Nu är det dags att önska alla rt-forums läsare, annonsörer och vänner en riktigt trevlig helg - 18 december skickades årets sista nyhetsbrev.

Arkiv

Arriva möblerar om i ledningen

Ännu ett bussbolag uppköpt

Nya Mälartåg i trafik

Örike digitaliserar kollektivtrafiken

Hogia har fått ett nytt spännande uppdrag – nämligen att digitalsera kollektivtrafiken på ett av svenskarnas populäraste resmål.

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Stor exportorder för Scania

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Förseningar kostar miljarder

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Plus

Fem snabba fågor…

Ticketer köper Fara

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125