23948sdkhjf

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I dag går det att få CSN-lån för att ta B-körkort för bil – Transportföretagen vill att denna möjlighet även ska öppnas för ungdomar som vill ta körkort för buss och lastbil.

Det är bra tänkt att ungdomar som vill ta körkort kan få studielån för det syftet, enligt Transportföretagen. För unga är körkortet ett bra sätt att komma in på arbetsmarknaden samtidigt som transportnäringen – och andra branscher – är i stort behov av personal. Transportföretagens nya rapport ”Fler körkort ger fler jobb” ger fyra förslag på åtgärder för att öka körkortstagandet i Sverige. 

Det är en nationell angelägenhet att fler tar körkort för såväl transportnäringen som för samhället i stort då bristen på förare inom alla körkortskategorier får omfattande konsekvenser – färre företag, jobbmöjligheter och skatteintäkter samt uteblivna transporter av personer och varor. Ett av Transportföretagens förslag är att nuvarande körkortsutbildning utvecklas och integreras i den gymnasiala utbildningen och inom vuxenutbildningen.

Verkligheten idag är att körkort är ett krav för unga att få jobb inom såväl transportnäringen som andra branscher och då behövs konkreta åtgärder. Vinnare på en förändring återfinns bland såväl enskilda som på företagsnivån men även inom samhället i stort till följd av en bättre matchning på arbetsmarknaden, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.

Den förra regeringen införde möjligheten till CSN-lån för att finansiera körkortsutbildningen för B-körkort, vilket var ett bra första steg. Men körkortslånet är villkorat med åldersrestriktioner samt krav på arbetslöshet och anmälan som arbetssökande, vilket försvårar möjligheten för företag att anställa personal. Transportföretagen föreslår därför en utveckling av CSN-lånet till lån även för körkortsbehörigheterna C och D samt att lånet breddas till en större målgrupp och till en nivå som täcker hela körkortskostnaden.

Våra förslag kommer att utbilda fler unga till anställningsbarhet – oavsett bakgrund, förutsättningar och ekonomiska resurser – och detta kommer att gynna hela transportnäringen och många andra branscher som är i stort behov av personal. Det kräver att branschen tillsammans med beslutsfattare och utbildningsinstanser arbetar tillsammans för långsiktiga lösningar, säger Caj Luoma.

FAKTA/Transportföretagens önskelista

Organisationen ser ett ökat körkortstagande som vital för transportnäringens – och samhällets – utveckling och vill öka körkortstagandet i Sverige genom följande fyra förslag:

  1. Nuvarande körkortsutbildning utvecklas och erbjuds som en del av reguljär gymnasial utbildning och inom vuxenutbildningen. 

  2. Öka ungdomars kunskap om körkortets betydelse för framtida yrkesliv genom riktad kommunikation och vägledning inom skolans uppdrag.

  3. Individers möjlighet till finansiering av sin körkortsutbildning med lån från CSN utökas till att inkludera C- och D- behörighet.

  4. CSN:s körkortslån breddas till en större målgrupp genom vidgat regelverk och öka nivån på lånet så hela körkortskostnaden täcks. Lånet är i nuvarande form endast tillgängligt för personer inom en viss ålderskategori, arbetslösa och har därutöver ett beloppstak. 

  • Transportnäringen är i stort behov av yrkesförare. Inom bussbranschen behövs 7 300 busschaufförer anställas mellan 2018 och 2020, vilket är en ökning om 74 procent sedan mätningen 2016. Inom åkeribranschen behövs 7 000 lastbilsförare anställas per år och runt 50 000 förare behövs de närmaste tio åren.

  • En kompetenssatsning för att fler ska kunna ta körkort är en nationell angelägenhet då bristen på föraren inom alla körkortskategorier får omfattande konsekvenser:

  • färre företag som växer och skapar tillväxt i landets ekonomi.

  • jobbmöjligheter och skatteintäkter försvinner.

  • distribution av varor, samhällsservice och tjänster uteblir.

  • Våra förslag kommer att utbilda fler unga till anställningsbarhet – oavsett bakgrund, förutsättningar och ekonomiska resurser – och detta kommer att gynna hela transportnäringen och många andra branscher som är i stort behov av personal.

Rapporten ”Fler körkort ger fler jobb” finns att läsa här och det finns även en kortversion att läsa här

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121