23948sdkhjf

Rekordvinst för WSP

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

WSP-koncernen redovisar sitt bästa resultat någonsin – och i Sverige gick det extra bra under 2018.

WSP-koncernen levererar ett mycket starkt resultat för 2018 med en tillväxt på 12,4 procent, varav organisk tillväxt 3,5 procent. EBITDA-marginalen ökade till 11 procent. I Sverige var den organiska tillväxten ännu starkare med 6 procent. Nyligen presenterade bolaget en ny treårsstrategi med tydlig inriktning mot ytterligare tillväxt.

Koncernens resultat före avskrivningar, EBITDA, uppgår till 660 miljoner kanadensiska dollar (motsvarande 4 557 miljoner kronor), vilket är 104,8 miljoner mer än föregående år, en ökning med 18,9 procent.

Koncernen har haft en mycket bra utveckling under flera år. Med det senaste resultatet i ryggen går vi starkt in i de kommande åren. Vi är redan idag ett av de främsta bolagen i världen i vår bransch både sett till storlek och lönsamhet. Vårt mål här i Europa är att vara den allra största aktören 2021, säger Magnus Meyer vd för WSP Sverige och WSP Europe.

WSP har idag 15 000 medarbetare i Europa. Tillväxttakten i Norden och Storbritannien har varit stark de senaste åren och nu vill bolaget ta detta vidare till resten av Europamarknaden.

I Sverige har WSP varit en snabbt växande arbetsgivare under de senaste åren och har idag 4 200 medarbetare på över 50 orter. WSP-koncernen har gått från 14 000 medarbetare 2014 till över 48 000 medarbetare idag. I december 2018 tillträddes förvärvet av det internationella konsultbolaget Louis Berger, med cirka 5 000 medarbetare runt om i världen. Målet för WSP är att vara 65 000 medarbetare 2021, varav över 20 000 i Europa.

Vårt starka resultat grundar sig i att vi är det enda bolag i branschen som lyckats bli en global aktör. Fördelarna är riskspridning, kompetensnyttjande och en möjlighet att på riktigt erbjuda marknaden ett globalt erbjudande. Vi får allt fler förfrågningar från globala kunder och målsättningen är att öka denna affär ytterligare, säger Magnus Meyer.

Andra faktorer som Magnus Meyer nämner utmärker WSP är effektiva leveransmodeller där den globala sammansättningen ger särskilda fördelar, ett mycket starkt kundfokus samt företagskulturen som bygger på starka samarbeten och ett äkta engagemang i samhällsutvecklingsfrågor.

Jag ser mycket goda utsikter för WSP de närmsta åren där vi kommer vara starkt fokuserade på ytterligare tillväxt i Europa och fortsätta fördjupa och utveckla WSP:s expertis och erbjudande kring framtidssäkra lösningar, avslutar Magnus Meyer.

FAKTA/WSP

Ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag som enligt sina egna uppgifter är bra på att erbjuda tjänster för hållbar samhällsutveckling inom transport, infrastruktur, miljö, energi, hus och industri. Tillsammans har företaget 48 000 medarbetare på över 550 kontor i 40 länder. I Sverige finns omkring 4 200 medarbetare på ett 50-tal kontor. WSP har varit och är inblandade i många svenska projekt som har med kollektivtrafik och dess infrastruktur att göra.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157