23948sdkhjf

Keolis trafikskola två år

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

240 utbildade och anställda bussförare på två år – det är resultatet av Keolis satsning på en egen utbildning för bussförare.

Rapporterna kring buss- och transportbranschens problem med kompetensförsörjning blir flitigt citerade i media med hissnande siffror om hela branschens kommande behov. För Keolis del rör det sig om ett årligt behov på cirka 700 nya förare, så har det sett ut i flera år och med anledning av det startade företaget en egen trafikskola för två år sedan.

Vi inledde den här satsningen för två år sedan med en förhoppning om att kunna utbilda nya förare och sedan kunna erbjuda dem jobb på Keolis. Utvecklingen har gått över förväntan och på två år har vi kunnat välkomna 240 nya förare till vår spännande bransch, säger Marie Ridén, chef för Keolis trafikskola.

Läs även detta!

Här finns rt-forums första artikel om Keolis trafikskola!

Elever kan själva bekosta utbildningen men trafikskolan samarbetar även med kommuner. Längst har samarbetet med Värmdö kommun kommit, tillsammans erbjuder man nu en gemensam Komvuxutbildning. Utbildningen är studiemedelsberättigad och efter avklarade tester erbjuder Keolis en anställning på en av sina depåer.

Vi märker att Keolis trafikskola lockar grupper som vanligtvis inte söker sig till yrket. Vi har både en högre andel kvinnliga studenter än branschens snitt och en lägre medelålder. Som utbildare är det väldigt roligt att se att vi lyckas bredda föraryrket och locka till oss nya grupper, säger Marie Ridén.

Någon kanske undrar hur det gick för Keolis trafikskola eftersom den finns intill den depå på Kungsholmen i Stockholm som totalförstördes av brand. Svaret är att det gick riktigt bra, lokalerna klarade sig i stort sett oskadda och behövde bara ställas i ordning under en kort tid då trafikskolan fick vara utlokaliserad. Nu är allt som förr igen, utbildningen rullar bokstavligen på som vanligt i det gamla lokalerna och i bussarna runt om i Stockholm.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hybricon förlorar Skellefteå

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

Nyhetsbrev

29 döda i bussolycka

Arkiv

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124