23948sdkhjf

Vänsterpartiet svarar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-kandidaten Malin Björk svarar för Vänsterpartiet.

Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!

1

Vi ser positivt på att biodrivmedel ska räknas som klimatsmarta under förutsättning att de uppfyller sociala och ekologiska hållbarhetskriterier och tillräcklig klimateffektivitet. Vi anser att en förutsättning för att ett biodrivmedel ska kunna räknas som klimatsmart är att det till exempel inte står i konflikt med livsmedelsförsörjning och bevarande av biologisk mångfald. Det ska inte heller ske i konflikt med ett långsiktigt mål om att öka kolsänkan i skog och mark.

2

Vi anser inte att 12-dagarsregeln ska omfatta även nationell trafik då det skulle kunna ge negativa effekter för chaufförernas arbetsmiljö och trafiksäkerheten.

3

Vi vill verka för att infrastruktur och styrmedel utformas för att stimulera ökad andel persontransporter med kollektivtrafik för såväl linjetrafik som turistbussar. Vi ser gärna att lokala eller regionala hinder för turistbussar kan undanröjas, givet att man följer där gällande regelverk för till exempel miljö och arbetsvillkor.

4

Ja, vi medverkar gärna till att stärka enkla och trygga resor för resenärerna.

5

Min ambition är att jag kommer att ta del av synpunkter från såväl resenärer som från bussbranschen.

6

Mitt fokus är att resenären ska sättas i centrum för att vi ska lyckas få fler att resa med buss och tåg. Vi vill stärka tågpassagernas rättigheter och anser självfallet att det ska vara praktiskt genomförbart. För att undvika kostnadsökningar för tågoperatörer vill vi med andra styrmedel stärka tågens konkurrenskraft gentemot till exempel flyg och bil. Vår strävan är att det ska lönsamt för resenären att välja det klimatvänliga alternativet.

7

Vi kommer fortsatt arbeta för att medlemsländer bör ha rätt att införa klimatgynnande subventioner. Långsiktiga spelregler för till exempel biogas är av avgörande betydelse för branschens aktörer.

8

Vi ser positivt på detta för medborgare och myndigheter.

9

Vi kan stärka järnvägens konkurrenskraft genom att de får kompensation för den miljönytta det innebär att transportera gods på räls. Samtidigt måste kostnaden för att köra gods med lastbil bättre spegla den negativa effekt det ger för klimat och miljö.

10

Vi arbetar för att det alltid ska vara billigare att välja det miljövänliga alternativet. Vi vill införa styrmedel som stärker järnvägens konkurrenskraft när det är ett reellt alternativ till vägtrafik och flyg. Vi anser till exempel att det inte är rimligt att införa höjda banavgifter för järnvägen som fördyrar tågtrafiken. Helst vill vi att ökade banavgifter slopas, men om det inte är möjligt vill vi stärka järnvägen genom miljökompensation.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussföretagen fick ny styrelse

Vid Sveriges Bussföretags årsstämma 27 maj blev Gunnar Schön omvald till styrelseordförande – styrelsen fick en ny ledamot, resten omvaldes.

Plus

Nu rullar nya Dailyn

Minibussen Iveco Daily vann titeln Årets Minibuss i Madrid 2017 – i år kommer tillverkaren med en helt ny Daily med många nya finesser. Iveco erbjuder gas som alternativt drivmedel men tror fortsatt på diesel under ännu många år.

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Nyhetsbrev

Hela Europa med tåg

Arkiv

Gustavsson avancerar

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141