23948sdkhjf

Bussen - en väg till integration

| Av Carl-Johan Wärn | Tipsa redaktionen

Ahmed Kaboole kom till Sverige från Somalia 2007 och är idag ledamot i kommunfullmäktige - busskortet var hans väg till integration och han ser nu samma möjligheter för nyanlända.

Ahmed Kaboole hade redan skaffat busskort 2010. Han fick snabbt jobb och bussföraryrket gav honom möjlighet att träffa många människor. Små konversationer och möten med olika typer av personer gjorde att svenskan tog fart samtidigt som han lärde sig förstå kulturen.

Vad är det bästa med att köra buss?

– Att jag får träffa så många människor, säger Ahmed Kaboole. Ett leende kan göra någons dag eller till och med vara det som räddar personen. Yrket hjälpte mig även att integreras och gav mig kraft att börja studera.

Är bussförare ett bra extrajobb?

– Det är perfekt för studenter. Jag har inte tagit några studielån tack vare att jag arbetat extra som bussförare. Jobbet gav mig trygghet att börja studera och det fanns alltid något att komma tillbaka till. Det finns hur mycket jobb som helst! Som bussförare behöver du inte vara orolig för din försörjning innan du hittar ditt första jobb inom det du pluggat till. När du söker nästa jobb har du dessutom arbetslivserfarenhet.

Hur skulle man kunna locka fler studenter?

– Det behövs mer information på gymnasiet om möjligheterna. Utbildningen skulle kanske också kunna kortas lite, tre månader är lagom. Det behövs också fler utbildningsplatser, jag var tvungen att flytta till Umeå för att få min utbildning.

Ahmed körde länge den utmanande linje 179 mellan Vällingby och Sollentuna som stannar i Rinkeby och Hjulsta och det var engagemanget i lokalsamhället som fick honom att gå med i Miljöpartiet för att driva trygghetsfrågor. Idag sitter han som ledamot i Stockholms kommunfullmäktige och i kulturnämnden för Miljöpartiet.

Hur kan tryggheten förbättras i de utsatta områdena?

– Kortsiktigt handlar det om fler väktare. På längre sikt har arbetsmarknaden störst betydelse. Vägen till utbildning och jobb behöver bli kortare. Man skulle kunna montera säkerhetsanordningar i bussarna som skyddar mot utagerande resenärer, exempelvis ett genomskinligt skydd till höger skulle ge föraren full fokus på vägen.

Kände du dig otrygg som förare i till exempel Rinkeby och Hjulsta?

– Vissa förare undvek linjen jag körde, men jag kände mig inte otrygg. Det var människor jag kände igen. Ibland mötte jag irriterade resenärer eller folk som ville provocera, men jag tog det inte personligt.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Mohlins växer med uppköp

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

19 dog i septembertrafiken

Nyhetsbrev

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Arkiv

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.221