23948sdkhjf

Bussen - en väg till integration

| Av Carl-Johan Wärn | Tipsa redaktionen

Ahmed Kaboole kom till Sverige från Somalia 2007 och är idag ledamot i kommunfullmäktige - busskortet var hans väg till integration och han ser nu samma möjligheter för nyanlända.

Ahmed Kaboole hade redan skaffat busskort 2010. Han fick snabbt jobb och bussföraryrket gav honom möjlighet att träffa många människor. Små konversationer och möten med olika typer av personer gjorde att svenskan tog fart samtidigt som han lärde sig förstå kulturen.

Vad är det bästa med att köra buss?

– Att jag får träffa så många människor, säger Ahmed Kaboole. Ett leende kan göra någons dag eller till och med vara det som räddar personen. Yrket hjälpte mig även att integreras och gav mig kraft att börja studera.

Är bussförare ett bra extrajobb?

– Det är perfekt för studenter. Jag har inte tagit några studielån tack vare att jag arbetat extra som bussförare. Jobbet gav mig trygghet att börja studera och det fanns alltid något att komma tillbaka till. Det finns hur mycket jobb som helst! Som bussförare behöver du inte vara orolig för din försörjning innan du hittar ditt första jobb inom det du pluggat till. När du söker nästa jobb har du dessutom arbetslivserfarenhet.

Hur skulle man kunna locka fler studenter?

– Det behövs mer information på gymnasiet om möjligheterna. Utbildningen skulle kanske också kunna kortas lite, tre månader är lagom. Det behövs också fler utbildningsplatser, jag var tvungen att flytta till Umeå för att få min utbildning.

Ahmed körde länge den utmanande linje 179 mellan Vällingby och Sollentuna som stannar i Rinkeby och Hjulsta och det var engagemanget i lokalsamhället som fick honom att gå med i Miljöpartiet för att driva trygghetsfrågor. Idag sitter han som ledamot i Stockholms kommunfullmäktige och i kulturnämnden för Miljöpartiet.

Hur kan tryggheten förbättras i de utsatta områdena?

– Kortsiktigt handlar det om fler väktare. På längre sikt har arbetsmarknaden störst betydelse. Vägen till utbildning och jobb behöver bli kortare. Man skulle kunna montera säkerhetsanordningar i bussarna som skyddar mot utagerande resenärer, exempelvis ett genomskinligt skydd till höger skulle ge föraren full fokus på vägen.

Kände du dig otrygg som förare i till exempel Rinkeby och Hjulsta?

– Vissa förare undvek linjen jag körde, men jag kände mig inte otrygg. Det var människor jag kände igen. Ibland mötte jag irriterade resenärer eller folk som ville provocera, men jag tog det inte personligt.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141