23948sdkhjf

Stor efterfrågan på hybridbussar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Storbritannien, Spanien och Belgien toppar det senaste årets försäljningsstatistik för Volvos hybridbussar – en orsak är att hybriderna inte kräver någon laddinfrastruktur.

Hybridbussarna, som är upp till 39 procent bränsleeffektivare än motsvarande dieselbussar, har sedan 2010 beställts i över 4 000 exemplar av kunder i 23 länder.  Volvos hybridbussar är så kallade fullhybrider, vilket innebär att de går helt avgasfritt på el från start upp till 20 km/h och när bussen står stilla vid hållplatserna. Driften i övrigt sköts av en av en mindre dieselmotor. Bränsleförbrukningen och utsläppen av CO2 är upp till 39 procent lägre än för en jämförbar dieselbuss.

Till skillnad från laddhybrider och helt eldrivna bussar kräver Volvos hybridbussar ingen laddinfrastruktur. Batterierna laddas genom att den energi som uppstår vid motorbromsning tas tillvara. Det gör att hybridbussarna kan användas på praktiskt taget vilken busslinje som helst både i innerstadstrafik och utanför centrum. Även kapacitetsmässigt är flexibiliteten stor. Hybridbussarna finns både i konventionellt 12-metersutförande, som ledbussar och som dubbeldäckare.

– Samtidigt som vår försäljning av laddhybrider och helt eldrivna bussar ökar har vi också en fortsatt stabil efterfrågan på våra hybridbussar. Kombinationen av eldrift i låga hastigheter och vid hållplatserna, god energieffektivitet och stor flexibilitet gör dem till ett väldigt attraktivt alternativ för både små och större städer, säger Marie Carlsson, ansvarig affärsutveckling eldrivna bussar i Europa på Volvo Bussar.

Volvos enskilt största marknad för hybridbussar är Storbritannien som står för nära hälften av den totala försäljningen. Under de senaste åren har efterfrågan ökat kraftigt i framför allt Belgien och Spanien. Kunder på den spanska marknaden har totalt investerat i över 300 hybridbussar från Volvo, varav fler än 120 under föregående år. I Sverige har Volvo Bussar sammanlagt sålt drygt 200 hybridbussar till bland annat Göteborg, Sundsvall, Nässjö, Värnamo och Kungsbacka.

Under perioden 1 jan 2018 till och med 1 april 2019 uppgick antalet sålda och beställda hybridbussar till 817 stycken.

FAKTA/Volvos program av elektrifierade bussar

Hybridbussar: Volvo 7900 Hybrid, Volvo 7900 Hybrid Ledbuss, Volvo Hybrid Dubbeldäckare. Hybridbussarna drivs med el vid start och när de står stilla vid hållplatserna, i övrigt med diesel. Hybridbussarna är utrustade med batterier, elmotor

och en mindre dieselmotor. Batterierna laddas vid motorbromsning och bussen kräver ingen laddinfrastruktur. Upp till 39 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.

Elhybrider: Volvo 7900 Electric Hybrid, Volvo Electric Hybrid Dubbeldäckare (B5LHC). Elhybridbussarna drivs med el större delen av körsträckan. De är utrustade

med batterier, elmotor och en mindre dieselmotor. Batterierna laddas både vid motorbromsning och genom snabbladdning (Opportunity charging) vid linjens ändstationer. Upp till 60 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.

Elbussar: Volvo 7900 Electric. Elbussarna drivs uteslutande med el. Bussarna har ett kraftfullt batteripaket och elmotor. Batterierna laddas vid motorbromsning och genom snabbladdning (Opportunity charging) vid linjens ändstationer eller via CCS kabel i depå. Upp till 80 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136