23948sdkhjf

Bättre serviceresor i Skåne

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Punktligheten har blivit väsentligt bättre för Skånetrafikens serviceresor – detta är effekten av att trafikhuvudmannen själv tagit över ansvaret för dem.

För ett år sedan tog Skånetrafiken hem beställningscentralen för serviceresor i egen regi. Ökad punktlighet, kortare telefonköer, bättre bemötande och kortare handläggningstider för färdtjänstansökningar är några av förbättringarna. Allt enligt Skånetrafikens egen undersäkning.

Skånetrafikens månadsrapport för april visar att serviceresornas punktlighet är uppe i 93 procent, vilket är tre procentenheter bättre jämfört med förra året. Bemötandet av samtalsmottagare är likaledes uppe i 93 procent jämfört med 80 procent för ett år sedan.

– Det är en markant ökning. Under året har vi jobbat med att bygga upp verksamheten med beställningscentralen, att centralisera verksamheten till Hässleholm och att utbilda och rekrytera personal för att minska telefonköerna. Därför är det roligt att siffrorna blivit bättre, men vi är inte nöjda och har fortfarande en hel del kvar att göra, säger Titti Unosdotter, affärsområdeschef Serviceresor.

Kundnöjdheten, som mäts på hela resan från bokning till att resan har utförts, visar också en förbättring och kunderna känner sig numera tryggare med i sin resa. Betyget för hela resan låg i april på 88 procent. Färdtjänstresorna har ökat en aning, men beror främst på att ytterligare en kommun har tillkommit under året.

– Det är mycket glädjande att vi höjt kvaliteten för våra kunder med bättre punktlighet och att de även känner sig trygga med sin resa. Dessutom har vi en budget i balans för första gången på flera år, säger Titti Unosdotter.

23 maj lanserades även en ny sjukreseportal för vårdpersonal. I portalen kan vårdpersonal både boka sjukresa och skapa webbintyg. 42 procent av alla bokningar som vården administrerar sker idag via webbokning. Effekterna av webbokningen är främst att personalen i beställningscentralen blir avlastad i telefon, kortare köer och att bokningen går snabbare.

Det har varit en del bråk när det gäller serviceresor och sjukresor i Skåne, läs här om den rättsliga tvisten med Samres.

Även ett annat bolag hamnade i konflikt med Skånetrafiken angående sjukresor, läs om det här!

FAKTA/Serviceresor i Skåne

1 500 000 serviceresor genomförs varje år i Skåne. Serviceresor är en del av kollektivtrafiken och samlingsnamnet för färdtjänst, sjukresor och anropsstyrd trafik.

Skånetrafiken ansvarar för sjukresor i hela Region Skåne. Skånetrafiken ansvarar för färdtjänst i 24 av Skånes 33 kommuner. Totalt finns det 350 serviceresefordon, hälften är specialfordon och hälften är personbilar.

I april hade Skånetrafikens färdtjänsthandläggare 100 procent handläggning inom 30 dagar.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204