23948sdkhjf

Klimatångest gynnar tågresande

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Svenskarnas resmönster har förändrats dramatiskt till följd av klimatdebatten – ett exempel på det är att tågresandet fördubblats de senaste 18 månaderna.

Dubbelt så många svenskar väljer tåg framför flyg jämfört med för bara ett och ett halvt år sedan, enligt SJ:s färska Sifo-undersökning. Trendskiftet bidrar till en kraftig ökning av tågresandet och allra mest ökar affärsresandet. Det är några av slutsatserna i SJ:s rapport om klimatsmart resande.

Allt fler väljer att resa klimatsmart. 6 av 10 svenskar (57 procent) uppger att de tänker på miljön när de reser inom Sverige, allt enligt den nämnda undersökningen. Vanligaste sättet är göra det är att välja tåg framför flyg. Här har en dramatisk förändring skett på kort tid:

  •  37 procent säger att de väljer tåg istället för flyg när så är möjligt – i höstas var siffran 26 procent och för bara ett och ett halvt år sedan var siffran 20 procent.

  •  Samma trend syns för tåg kontra bil. 27 procent uppger i vårens och höstens undersökning att de väljer tåg framför bil, att jämföra med 20 procent hösten 2017.

Trenden ger tydliga avtryck i SJ:s statistik: I fjol ökade antalet resor med den statsägda tågoperatören med 1,5 miljoner till 31,8 miljoner och första kvartalet i år fortsatte tågresandet öka med drygt 8 procent jämfört med samma period i fjol. Allt fler privatresenärer väljer tåget, men mest ökade de klimatsmarta tjänsteresorna,12 procent. Samtidigt minskade inrikesflyget kraftigt.

Klimatpåverkan toppar även för första gången listan över drivkrafter för att välja tåget i SJ:s kundundersökningar, snäppet före till exempel bekvämlighet och användbar restid ombord.

– Att fler väljer tåg istället för flyg och bil av klimatskäl får tågresandet att skjuta i höjden. Vi jobbar hårt för att möta den ökande efterfrågan och öka kapaciteten på populära sträckor. Vårt nya X2000, som får 15 procent fler platser, tas i drift i och med nästa års tidtabell. Då planerar vi även för fler avgångar mellan exempelvis Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg, säger Tobbe Lundell, tf presschef på SJ.

Att fler väljer klimatsmarta alternativ bidrar till ett ökat intresse för resor inom Sverige och för att åka tåg. Nästan var fjärde svensk (22 procent) uppger att de reser mer inom Sverige än för bara tre år sedan och tåget är det mest populära kollektiva transportmedlet, enligt SJs Sifo-undersökning. Av de som planerar en sommarsemester i Sverige uppger 65 procent att de ska åka tåg, jämfört med 58 procent i förra årets undersökning. Även här syns en kraftig minskning för flyget: 28 procent uppger att de planerar att flyga i sommar, jämfört med 41 procent inför fjolårssommaren.

Det finns en vilja att minska sin klimatpåverkan. Åtta av tio svenskar tror att de själva kan göra något för att bromsa klimatförändringen, enligt Naturvårdsverkets undersökning ”Allmänheten och klimatet 2018”. Men drygt en av tre uppger att de saknar information om hur ens klimatpåverkan kan minskas. Även om många väljer tåget för klimatets skull visar SJs Sifo-undersökning att okunskapen om de klimatmässiga fördelarna fortfarande är stor.

– Den som vet att det går att göra 40 000 tågresor med samma koldioxidutsläpp som en enda flygresa mellan Stockholm och Göteborg väljer förmodligen oftare tåget. Här finns en stor potential, säger Tobbe Lundell.

I SJ:s Sifo-undersökning svarade bara 10 procent rätt, 40 000 resor, på frågan om hur många gånger man kan resa Stockholm-Göteborg för en flygresa. Lika stor andel svarade rätt, 20 000 gånger, när det gäller hur många tågresor det går på en enda bilresa på samma sträcka.

Fotnot. Rt-forum har också noterat att resandet med buss ökat betydligt, helt klart ligger samma klimatångest bakom den ökningen eftersom det även där framgår att resenärerna valt bort flyget till förmån för bussresan, läs om det HÄR!

Sju trender i SJ:s rapport om klimatsmart resande

6 av 10 tänker på miljön vid inrikesresor

Nästan 6 av 10 svenskar, 57 procent, uppger att de tänker på miljön när de reser inom Sverige, enligt SJs Sifo-undersökning. Att man väljer tåg framför flyg när så är möjligt är det överlägset vanligaste svaret, vilket 37 procent av svenskarna uppger. Var fjärde (27 procent) uppger att de väljer tåg framför bil när så är möjligt.

Överflyttningen från inrikesflyget går snabbt

I vårens Sifo-undersökning uppger 37 procent att de väljer tåg framför flyg. I höstas var motsvarande siffra var 26 procent. Ytterligare ett år tillbaka var siffran 20 procent. Samma trend syns i statistik från SJ (se ovan) och från Swedavia. Första kvartalet 2019 minskade antalet inrikespassagerare som reste till och från Swedavias flygplatser med 5 procent, jämfört med samma period i fjol. I april var minskningen 15 procent, vilket ger en minskning på 8 procent januari–april.

Tåget lockar även bilister

Hösten 2017 uppgav 20 procent att de valde tåg framför bil när så är möjligt. I höstas hade siffran stigit till 27 procent. Vårens siffra ligger kvar på samma nivå som i höstas.

Klimatsmarta tjänsteresor ökar mest

Klimatoron ger tågresandet en extra skjuts. Intresset för klimatsmarta tjänsteresor har ökat kraftigt hos svenska företag. Affärsresandet med tåg ökade med 12 procent på SJs tåg första kvartalet i år. Privatresandet ökade också starkt, nästan 8 procent.

Tåg mest populära kollektiva färdsättet

22 procent av svenskarna uppger att de reser mer inom Sverige än för tre år sedan och andelen som reser med tåg ökar. 65 procent uppger att tåget är det kollektiva färdsätt de väljer på sin semester i sommar, följt av flyg (28 procent), båt (20 procent) och buss (12 procent). Motsvarande siffror i fjol var 58 procent (tåg), 41 procent för flyg, 15 procent (båt) och 17 procent (buss).

Fler storstadsbor väljer bort flyget till förmån för tåget

I storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö, är det betydligt fler, 44 procent, som väljer bort flyget av miljöskäl än i övriga delar av Sverige, där siffran är 30 procent.

Få vet hur klimatsmart tåget är

20 000 tågresor mellan Stockholm och Göteborg ger samma koldioxidutsläpp som en enda bilresa (genomsnittlig ny bil 2018, två personer i bilen). I SJs Sifo-undersökning var det bara 10 procent av svenskarna som svarade rätt och de allra flesta var långt ifrån:

85 procent tror att man kan resa upp till 1 000 gånger med tåg innan det motsvarar koldioxidutsläppen för bil. Vanligaste svaret är 100 gånger (31 procent).

Rätt svar när det gäller jämförelsen mellan tåg och flyg är att 40 000 tågresor motsvarar koldioxidutsläppet för en enda flygresa.10 procent svarade rätt, men över hälften av svenskarna var långt ifrån: 55 procent tror att man kan resa upp till 1 000 gånger med tåg innan det motsvarar koldioxidutsläppen för flyg. Vanligaste svaret är 1000 gånger (27 procent).

Källor: Sifo,( Sifoundersökning från mars 2019, riksrepresentativt underlag, 1000 respondenter), SJ, Naturvårdsverket, Swedavia. För beräkningar av koldioxidutsläpp se sj.se/klimatsmart.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rotorsegel för Scandlines

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Göteborg tävlar i turism

Vy storsatsar på Göteborg–Oslo

Roula till Vector Noridic

Amira Roula blir ny vd för Vector Nordic efter Tomas G Olsson som blir styrelseordförande i bolaget som i våras inledde ett samarbetar med Sveriges Bussföretag.

Hyggligt flyt för Tallink Silja

Swedavia backar

Nyhetsbrev

Fler utländska bussar kör i Norge

Många turister som kommer till Norge åker tunt i turistbussar som kommer från andra länder – norska branschorganisationen NHO Transport ser med stor oro på fenomenet.

Arkiv

Bra juli för Viking Line

Besöksrekord för Kalmar läns museum

Flyget fortsätter backa

Nobina hbtq-prisade

Bussbolaget Nobina Sverige får Unionens hbtq-pris 2019 för att respekt och mångfald inte bara är fint formulerade ord, utan en del av vardagen – priset delades ut 31 juli.

von Seth till SRF

Sjunde Prideparaden för Flygbussarna

Lördag 3 augusti rullar Flygbussarna som så många år tidigare i årets Prideparad i Stockholm – alla är välkomna att ta regnbågsbussarna mellan flygplatsen och folkfesten i Stockholms city.

Klimatdebatten gynnar bussresan

"Res klimatsmart i turistbuss"

Gratis privatfärja i Stockholm

28 juni var det premiär för en ny färjelinje till och från Djurgården i Stockholm - ett antal aktörer på Djurgården ligger bakom den helt privatfinansierade trafiken.

Loka Brunn har uppdaterats

Radison blir Scandic i Stavanger

Bättre bussläge i Värtahamnen

Under festliga former invigdes det nya hållplatsläget för bussen till Värtaterminalen i Stockholm 25 juni – nu blir det enklare att ta sig till kryssningsfartygen för resenärerna.

Inlandsbanan fick ny styrelse

1

Tåget - billigare än flyget

Konkurrensen på spåren har medfört fler avgångar och differentierade priser – tåg är så gott som alltid billigare än flyget, enligt Transportstyrelsens rapport, men bussen är billigast.

Himmelfjäll öppet för bokning

Spännande forskning om turism

Hur kan marknadsföring av platser bli mindre stereotyp och mer inkluderande? Den frågan försöker forskare på Malmö universitet reda ut.

Flixbus startar flygbusslinje

Från 25 juni börjar Flixbus att trafikera en ny expresslinje mellan Stockholm City och Arlanda – aktören kommer att ha marknadens lägsta pris på sträckan vid tidigt köp.

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17