23948sdkhjf

Norskt rederi väljer Panasonic

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Färjeföretaget Fjord1 effektiviserar biljetthanteringen – väljer handdatorer från Panasonic som klarar alla väder.

Fjord1 är Norges största färjeföretag som dagligen, året om, transporterar resenärer över fjordarna i huvudsakligen västra Norge, där vädret ofta präglas av svåra väderförhållanden med mycket regn och blåst. Därför använder företaget Panasonics ruggade datorplatta Toughbook M1 på sina runt 50 färjor. 

Starkt solljus, hårda vindar, ösregn och havsvattenstänk ställer nästan orimliga krav på den kommunikationsteknologi som används ombord på färjeföretaget Fjord1s båtar, framför allt när det kommer till biljettförsäljningen på däck. Därför använder vi de här stryktåliga datorplattorna på våra färjor, säger Lars Myklebust, ansvarig för biljettförsäljningen på Fjord1.

Enbligt honom ska enheterna inte bara används för att underlätta biljethanteringen, utan även av färjornas befälhavare för att styra in båtarna i hamnarnas förtöjningsanordning.

– Det handlar framför allt om robusthet. Enheternas teknologi måste kunna tackla vindarna, solljuset, regnet och kylan på några av landets mest väderutsatta färjerutter. Inte minst måste de vara stöttåliga. Det är inte alls ovanligt att enheterna tappas eller faller i marken. Datorplattorna är biljettkontrollanternas viktigaste verktyg och måste därför vara extremt pålitliga, säger Lars Myklebust.

För biljettkontrollanterna på Fjord1 utgör inte längre sol och regn något problem när de ska ta betalt.

– Tidigare behövde vi lägga en plastfilm över skärmen för att kunna läsa av skärmarna i alla väderförhållanden. Med de nya plattorna har detta problem helt försvunnit, då dess skärmar är lätta att läsa av oavsett ljusförhållanden, säger Peter Falkevik, biljettkontrollant på färjan MF Gloppfjord.

Toughbook M1 är en robust Windows 10-baserad datorplatta, skräddarsydd för alla som arbetar i tuffa miljöer. Enheten har en kapacitiv pekskärm för utomhusbruk och är lätt att konfigurera.

I kombination med vår egenutvecklade biljettapplikation är enheten optimal. Det är en mycket robust och pålitlig lösning. Applikationen och datorplattan är utformad för att fungera i alla lägen. Biljettlösningar är faktiskt extremt komplicerade att utveckla och just därför måste mjukvaran och hårdvaran vara kompatibla, säger Lars Bjønnes, chef för företaget Mobitech AS, som har utvecklat den biljettlösning som Fjord1 använder sig av.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

19 dog i septembertrafiken

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Nyhetsbrev

Höstlovstryck för Vy

Arkiv

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Plus

MAN kvar i toppen

Trots noll nya bussar i september ligger MAN kvar i toppen av Tunga Bussligan 2019 - men det händer saker bakom täten, det framgår av Bil Swedens senaste statistik.

Strand till Nobina

Svag september för bussarna

SJ lovar: ”Många tåg till kontinenten”

10 000 fler platser och bättre anslutningar till kontinenten 2020 – det lovar SJ i sin tågplan för kommande år, här redovisas hur det är tänkt att fungera.

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147