23948sdkhjf

Norskt rederi väljer Panasonic

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Färjeföretaget Fjord1 effektiviserar biljetthanteringen – väljer handdatorer från Panasonic som klarar alla väder.

Fjord1 är Norges största färjeföretag som dagligen, året om, transporterar resenärer över fjordarna i huvudsakligen västra Norge, där vädret ofta präglas av svåra väderförhållanden med mycket regn och blåst. Därför använder företaget Panasonics ruggade datorplatta Toughbook M1 på sina runt 50 färjor. 

Starkt solljus, hårda vindar, ösregn och havsvattenstänk ställer nästan orimliga krav på den kommunikationsteknologi som används ombord på färjeföretaget Fjord1s båtar, framför allt när det kommer till biljettförsäljningen på däck. Därför använder vi de här stryktåliga datorplattorna på våra färjor, säger Lars Myklebust, ansvarig för biljettförsäljningen på Fjord1.

Enbligt honom ska enheterna inte bara används för att underlätta biljethanteringen, utan även av färjornas befälhavare för att styra in båtarna i hamnarnas förtöjningsanordning.

– Det handlar framför allt om robusthet. Enheternas teknologi måste kunna tackla vindarna, solljuset, regnet och kylan på några av landets mest väderutsatta färjerutter. Inte minst måste de vara stöttåliga. Det är inte alls ovanligt att enheterna tappas eller faller i marken. Datorplattorna är biljettkontrollanternas viktigaste verktyg och måste därför vara extremt pålitliga, säger Lars Myklebust.

För biljettkontrollanterna på Fjord1 utgör inte längre sol och regn något problem när de ska ta betalt.

– Tidigare behövde vi lägga en plastfilm över skärmen för att kunna läsa av skärmarna i alla väderförhållanden. Med de nya plattorna har detta problem helt försvunnit, då dess skärmar är lätta att läsa av oavsett ljusförhållanden, säger Peter Falkevik, biljettkontrollant på färjan MF Gloppfjord.

Toughbook M1 är en robust Windows 10-baserad datorplatta, skräddarsydd för alla som arbetar i tuffa miljöer. Enheten har en kapacitiv pekskärm för utomhusbruk och är lätt att konfigurera.

I kombination med vår egenutvecklade biljettapplikation är enheten optimal. Det är en mycket robust och pålitlig lösning. Applikationen och datorplattan är utformad för att fungera i alla lägen. Biljettlösningar är faktiskt extremt komplicerade att utveckla och just därför måste mjukvaran och hårdvaran vara kompatibla, säger Lars Bjønnes, chef för företaget Mobitech AS, som har utvecklat den biljettlösning som Fjord1 använder sig av.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skåntrafiken skrotar Jojo-kortet

Riksrevisionen sågar regeringen

Regeringens planering av höghastighetsjärnväg i Sverige totalsågas av Riksrevisionen – gör om och gör rätt, kräver myndigheten som identifierat en lång rad brister.

23 dog på oktobervägarna

1

Tågresenärerna: ”Punktlighet, tack!”

Sifo: "Släpp fram bussen!"

Svenskarna vill se bättre framkomlighet för bussen enligt ny SIFO-undersökning.

Nytt avtal för Kagans Buss

Nyhetsbrev

Pension för servicefordon

Arkiv

DEBATT: ”Grön skatteväxling för kollektivtrafik”

Temsas elbussar till Sverige

Bussen kör själv i depån

Masexpressen knyts till Flixbus

Sverigepremiär för CapaCity L

Sverigepremiären för marknadens längsta enkelledbuss, CapaCity L, är nu spikad – Transdev har köpt ett gäng bussar till Göteborg där de börjar rulla i slutet av 2020.

Grönlund omvald i IRU

Anna Grönlund blev omvald som vice ordförande för IRU:s passagerarkommitté.

Fredman avancerar

Volvo lanserar ny dubbeldäckare

Nästa år lanserar Volvo Bussar en ny dubbeldäckare något som det ryktats om länge har nu bekräftats – det handlar om en expressbuss med extra stor kapacitet.

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Dryga böter för Västtrafik

Volvo och Transdev slår elbussrekord

Europas enskilt största elbussaffär är ett faktum. Transdev har beställt 157 helelektriska elbussar till Göteborgs stadstrafik av Volvo Bussar. Affären är i miljardklassen.

Tre bra kvartal för Scania

Scanias nettoomsättning för de nio första månaderna 2019 uppgick till 113,8 miljarder kronor - en ökning med 15 procent jämfört med samma period föregående år.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Scania bantar

Busshjälp till utsatta barn

Tågresandet i Västra Götaland ökar

Rekordaffär mellan Volvo och Transdev

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123