23948sdkhjf

Ny generation från Scania

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

Nya Scania Citywide ger lägre drivmedels- och energiförbrukning, större passagerarkapacitet, bättre körupplevelse och mer komfort för passagerarna och föraren. Med den batterielektriska Scania Citywide i självklart fokus, omfattar produktprogrammet bussar för alla bränslealternativ, med marknadens mest omfattande utbud för alternativa bränslen.

– Det nya Scania Citywide-programmet kännetecknas av lägre bränsleförbrukning, större passagerarkapacitet, bättre körupplevelse och märkbart förbättrad komfort för passagerare och förare, säger Anna Carmo e Silva, Head of Buses and Coaches på Scania. Hon fortsätter:

– Vår ledstjärna har varit att ta fram en buss med mer utrymme, ljus och en känsla av renhet. För att hejda den globala uppvärmningen är det helt nödvändigt att bussar kan erbjuda all den komfort som krävs för att övertala fler människor att välja kollektivtrafik.

Den sidomonterade placeringen av både 7- och 9-litersmotorn och av den elektriska motorn på 12-metersstadsbussarna med hellåggolv ger tre extra säten bakom bakaxeln. Dessutom ger den ökade framaxelbelastningen två extra säten. Sammantaget ökar detta den totala passagerarkapaciteten till ungefär 100, beroende på val av drivlina och inredning.

Utrustad med 7-litersmotorn, den vanligaste för stadstrafik, har bränsleförbrukningen minskats med 3–5 procent. Kombinerat med förbättrad prestanda i växellådan kan ytterligare 1–3 procent uppnås. Tillsammans med introduktionen av en start/stoppfunktion blir den totala bränsleminskningen för diesel och biodiesel 8 procent, och för gasdrift upp till 15 procent.

Ytterligare bränslebesparingar kan uppnås med Scania Opticruise för förortsbussar med lågentré. Dessutom påverkas bränsleeffektiviteten positivt av minskat luftmotstånd, Scanias aktivt förutseende farthållare, elektrisk kylfläkt, SCR-efterbehandling och minskad vikt.

Den nya Scania Citywide har en helt ny interiör med ljusa färger i tak och på väggpaneler. Sidofönstren är större och har en högre taklinje, vilket släpper in mer naturligt ljus i bussen. Innertaket är höjt och har takpaneler med en slät design, något som ger en känsla av ljus och rymd i passagerarutrymmet. Den bredare mittgången och indirekta ljusinsläppet från taket bidrar till känslan av rymlighet och komfort. Både passagerare och förare kommer också att uppskatta den förbättrade ventilationen. Bättre utrymme i bussen underlättar passagerarflödet och förkortar därmed stopptiden vid hållplatserna.

För hellåggolvsvarianten kommer det att finnas ett extra fönster i bakpartiet, jämfört med den nuvarande Citywide. Detta beror på den nya motorplaceringen. Vidare kan kunder nu välja extra, lågt placerade, fönster mellan fram- och bakaxel, vilket ger ännu mer ljus i passagerardelen. Ytterligare en komforthöjande funktion är individuell fjädring fram, som bidrar till en mjukare drift.

För att stötta operatörerna i att upprätthålla den viktiga renligheten, har bussen designats för att minimera mellanrum och kanter. På så sätt underlättas städning och underhåll. I den nya förarmiljön har ergonomin kraftigt förbättrats, med optimal pedalplacering, större benutrymme, olika inställningar för förarens längd, steglös inställning för sätet, bättre sikt och nåbarhet. Nästan alla reglage i instrumentpanelen är CAN-baserade och kan därför enkelt anpassas för olika lokala behov och applikationer.

Hela det nya Scania Citywide-programmet har designats med ett gemensamt elsystem, något som förenklar översyn och reparationer. I hela det nya programmet för stads- och förortstrafik finns det positioneringsbaserade systemet Scania Zone tillgängligt för alla drivlinor för att assistera förare i att följa lokala trafik- och miljöregler i tättbebyggda områden, något som blir allt vanligare för att minska utsläpp och öka säkerheten.

– Vi inser till fullo att kunder behöver ta hänsyn till hela systemet för att uppnå bästa totala driftsekonomi. Detta inkluderar naturligtvis faktorer som bränsleekonomi, minimerad ställtid, prestanda, kapacitet och att ha ett attraktivt erbjudande för passagerarna. Alla de här aspekterna har vi adresserat vid utformningen av den nya Scania Citywide och vi är övertygade om att vi nu kommer att erbjuda en mycket konkurrenskraftig stads- och förortsbuss för driften i dagens och morgondagens städer, säger Anna Carmo e Silva.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussen kör själv i depån

Masexpressen knyts till Flixbus

Sverigepremiär för CapaCity L

Sverigepremiären för marknadens längsta enkelledbuss, CapaCity L, är nu spikad – Transdev har köpt ett gäng bussar till Göteborg där de börjar rulla i slutet av 2020.

Grönlund omvald i IRU

Anna Grönlund blev omvald som vice ordförande för IRU:s passagerarkommitté.

Fredman avancerar

Volvo lanserar ny dubbeldäckare

Nästa år lanserar Volvo Bussar en ny dubbeldäckare något som det ryktats om länge har nu bekräftats – det handlar om en expressbuss med extra stor kapacitet.

Nyhetsbrev

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Arkiv

Dryga böter för Västtrafik

Volvo och Transdev slår elbussrekord

Europas enskilt största elbussaffär är ett faktum. Transdev har beställt 157 helelektriska elbussar till Göteborgs stadstrafik av Volvo Bussar. Affären är i miljardklassen.

Tre bra kvartal för Scania

Scanias nettoomsättning för de nio första månaderna 2019 uppgick till 113,8 miljarder kronor - en ökning med 15 procent jämfört med samma period föregående år.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Scania bantar

Busshjälp till utsatta barn

Tågresandet i Västra Götaland ökar

Rekordaffär mellan Volvo och Transdev

Supersnål buss för skidlandslaget

Scania tar samarbetet med Sveriges längdlandslag till nästa nivå - utöver den tidigare vallalastbilen har landslaget nu även en specialbyggd skidbuss under tävlingssäsong.

Plus

Volvo rycker i Bussligan

Volvo rycker fram flera placeringar i Tunga Bussligan 2019 - men MAN leder fortsatt även om marginalen krymper, det visar Bil Swedens statistik.

Trög oktober för bussarna

Samtrans kvar i Stockholm

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Volvo vann i Skellefteå

Busworld slog rekord

Som tidigare antagits kom årets Busworld i Bryssel att slå alla tiders rekord – nu har arrangörerna räknat samman alla siffror som bekräftar framgången.

MultiQ vann i Danmark

Nya Bussmiljönärer i Västsverige

Projektet Bussmiljönärerna går ut på att erbjuda ett periodkort till invånare på en eller flera områden – så att de lockas till bussen och ställer bilen.

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127