23948sdkhjf

Framgång för AI till sjöss

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Förra året provade Stena Line för första gången AI-assistans till sjöss – det har visat sig vara en framgång och nu införs tekniken på fler av rederiets fartyg.

Under 2018 startade Stena Line ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica för att undersöka om artificiell intelligens (AI) kan assistera färjerederiets kaptener i att köra mer bränsleeffektivt. Resultaten visar en minskad bränsleförbrukning på mellan 2–3 procent per resa och nu installeras AI-assistenten på fler fartyg.

Att minska bränsleförbrukningen är ett prioriterat område inom Stena Lines hållbarhetsstrategi och målet är att minska förbrukningen och utsläppen av CO2 med 2,5 procent per år. Bränsle är också en stor kostnadspost och står för närmare 20 procent av företagets totala kostnader. Med hjälp av AI-teknologi ska företaget nu minska både kostnader och miljöpåverkan.

Under 2018 startade ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica på linjen Göteborg-Kiel för att undersöka om AI-teknologi kan assistera kaptenerna i att köra mer bränsleeffektivt. Resultaten visar en minskad bränsleförbrukning på 2–3 procent per resa med hjälp av AI-assistenten som numera fått namnet Stena Fuel Pilot. Stena Line fortsätter nu att installera teknologin på fler fartyg som trafikerar Sverige, Danmark och Tyskland under året. Först ut var M/S Skåne som trafikerar linjen Trelleborg-Rostock som fick AI-assistenten på plats i oktober. Ambitionen är att installera Stena Fuel Pilot på samtliga 37 fartyg under nästa år.

Stena Line som företag ska vara helt assisterat av AI senast 2021 och detta projektet är ett väldigt viktigt steg på den resan. Projektet förkroppsligar vår vision ”Connecting Europe for a Sustainable Future” och genom att assistera våra kaptener i att spara bränsle minskar vi både våra kostnader och vår klimatpåverkan, säger Jari Virtanen, ansvarig för Stena Lines digitala transformation.

Stena Lines AI-assisterade fartyg är ett banbrytande projekt för både sjöfarten och ett bevis på att företaget förflyttat sig in i framtiden med hjälp av ny teknologi.

Detta projektet är ett bevis på hur viktigt det är att kombinera människan och maskinen för att utvecklas. Det skulle inte vara möjligt om det inte vore för ett fantastiskt samarbete mellan våra AI-experter och en mycket erfaren och hängiven kapten och hans besättning på Stena Scandinavica, säger Jari Virtanen.

Med mer än 40 års erfarenhet av att navigera Stena Lines fartyg på ett säkert och bränsleeffektivt sätt har Jan Sjöström, befälhavare på Stena Scandinavica, varit ovärderlig i utvecklingen och upplärningen av Stena Fuel Pilot. Han ser fram emot att dela med sig av både sin erfarenhet och nyfunna insikter om vad AI-teknologi kan bidra med till sina kollegor.

Att planera och köra säkert och bränsleeffektivt är ett hantverk som tar lång tid att lära sig. Övning ger färdighet och det krävs många långa timmar på bryggan för att bli bra på det. Med hjälp av AI kan vi snabba på den inlärningskurvan för nya kaptener men också bli bättre på att köra mer bränsleeffektivt, vilket i slutänden innebär en mer hållbar resa, säger Jan Sjöström.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ferry till Furuvik

Fler resenärer flyger med SAS

Snälltåget ända till Tänndalen

Framgång för AI till sjöss

Bra oktober för Norwegian

Norwegian visar goda siffror för oktober vad gäller trafiksiffror – men flygbolaget dödförklaras av en konkurrent inom lågprissegmentet.

SJ storsatsar på VR

Nyhetsbrev

Tydlig "Stordalen-effekt" för Ving

Reseföretaget Ving sticker iväg som en raket just nu - detta sedan Petter Stordalen tagit över som huvudägare av bolaget efter den förre ägarens konkurs.

Arkiv

Nu sätter kryssarna i kontakten

Elanslutningarna i Stockholms Värtahamnen är igång och flera fartyg ansluter redan – därmed kan kryssarna ligga för ankar med avstängd maskin.

Ny svensk skidanläggning invigs

17 december invigs anläggningen Idre Himmelfjäll - efter många års planerande och byggande är Sveriges nya stora alpina skidområde äntligen redo för öppning.

Fritzsons tågmat

Skrämmande resenyhet lanseras

Så här inför Halloween kan det passa bra att slå ett slag för mer skrämmande destinationer - som Transsylvanien med greve Draculas slott, trolska skogar och ruggiga grottor.

Stordalen tar över Ving

Den norske hotellmagnaten Petter Stordalen är resekoncernen Vings nya ägare - det är första gången på 25 år som Ving får en Nordisk huvudägare.

Nya snabbfärjan döpt

Bussbranschen kräver svar om Slottsbacken

Stockholms stad stängde Slottsbacken för bussar mellan 3 juni och 30 september i år – nu kräver bussbranschen svar från ansvariga politiker och myndigheter.

Bättre skydd vid flygkonkurser

Sörmländskt samarbete för bussturism

Piloterna ska själva minska utsläppen

Med ett nytt verktyg ska Norweigians piloter lära sig flyga snålare och minska CO2-utsläppen med 140 000 ton per år – det är i alla fall vad lågprisbolaget hoppas på.

Fler flygbussar för Flixbus

Efter en framgångsrik linjestart mellan Stockholm och Arlanda, börjar Flixbus rusta upp för att växa inom flygplatstransfer - fler svenska flygplatser står i tur att få bolagets busstrafik.

Norwegian och JetBlue ingår samarbetsavtal

Rijeka – kulturhuvudstad 2020

Rijeka i Kroatien är utsedd till europeisk kulturhuvudstad 2020 – staden ligger vid kusten och är ett perfekt mål för bussresan, en av de närmaste destinationerna vid Adreatiska Havet räknat från Sverige.

Busstorget till Bålsta!

1

Längsta direktflygningen testas

Lockar med tåg till norrsken

1

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Höstlovstryck för Vy

Karlsson till Merresor

Laggar till Grönklitt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138