23948sdkhjf

Rekord på spåren

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Efter ett år med lägre tillförlitlighet vände det uppåt för persontågen under 2019.

Drygt 91 procent av de svenska tågen var i tid - vilket är den högsta noteringen hittills - i alla fall sedan 2013 när mätningarna startade. Det visar ny preliminär officiell statistik från Trafikanalys.

Ett tåg i tid definiers som ett tåg som anländer till sin slutstation högst fem minuter efter tidtabell i den här statistiken. Räknat på det viset så kom litet drygt 91 procent av alla planerade tåg anlände till sin slutstation i tid. Resterande tåg var mer försenade eller ställdes in med kort varsel. Siffran kan jämföras med knappt 88 procent året innan. Det slogs dessutom flera rekord - fjärde kvartalet blev det bästa hittills, december blev den bästa månaden, och under året framfördes det för första gången över en miljon tåg på den svenska järnvägen.

– Järnvägsbranschen och Trafikverket arbetar för att tillförlitligheten ska bli ännu bättre. Deras mål är att minst 95 procent av tågen ska nå sin slutstation inom fem minuter efter tidtabell 2020, så förhoppningsvis kommer vi att se ytterligare förbättringar framöver, säger Fredrik Lindberg, statistiker på Trafikanalys.

Pendeltåg och andra kortdistanståg, som utgör ungefär hälften av alla framförda tåg, brukar vara mest tillförlitliga. Hela 95 procent av dem kom fram till sitt slutmål senast fem minuter efter tidtabell under 2019. Fjärrtåg och andra interregionala långdistanståg, som är betydligt färre i antal, har haft svårare att hålla tidtabellen, men det är där den största förbättringen ses. Drygt 79 procent av dem anlände sitt slutmål inom fem minuter, vilket kan jämföras med 72 procent året innan.

– I uppföljningen av de transportpolitiska målen ingår tågens tillförlitlighet. Därför är det intressant att följa hur tillförlitligheten utvecklas för att se om förbättringen blir bestående, säger Fredrik Lindberg.

Statistiken visar också att de allra flesta förseningarna är små. Inom 15 minuter hade 96 procent av tågen kommit fram till sin slutstation. De största problemtågen, de som ställs in med kort varsel eller som är försenade i mer än en timme, utgjorde 1,8 procent av tågen.

Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik med titeln ”Punktlighet på järnväg 2019 kvartal 4”. Trafikanalys är statistikansvarig myndighet och Trafikverket har producerat statistiken på uppdrag av Trafikanalys.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussen kommer inte fram!

En förarglig miss i stadsplaneringen gjordes i Tollare öster om Stockholm, där kommer bussen inte fram i det nybyggda området, rapporterar Mitt i Nacka.

Kör vidare för 450 miljoner kronor

Nytt budgethotell lanseras

Mångmiljonaffär gick till Alstom

Klagomål på resor ökar

Klart med skånska ersättningstrafiken

Nyhetsbrev

Elflygspremiär i höst

Arkiv

Färre dog i januaritrafiken

Nya djärva planer för Flixbus 2020

Tuna Trafik fick nya ägare

Ännu en tågoperatör siktar på Norrland

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Volvos nya buss provkörd!

Transportstyrelsen på Busstorget

Transportstyrelsen möter bussresebranschen på Busstorget 2020 – det är en av många intressanta programpunkter på Aronsborg 16-17 april.

Förtalsanmälan mot museum

Den nu aktuella utställningen om nationalsocialismens historia på Norrköpings stadsmuseum har polisanmälts för förtal.

1

Örebro på väg mot BRT

Ett viktigt steg mot en snabb och smidig kollektivtrafik har tagits i Örebro – staden är på väg att bygga ett BRT-system.

Skarpa förslag om biodrivmedel

Nyrekryterad till Taxiförbundet

Plus

Transportsektorns forskningsleverantör

Tomas Svensson är inne på sitt tredje år som generaldirektör för VTI - institutionen som levererar kunskap på beställning.

Två delar på norrländska nattågen

Uppstickare in i finrummet

Ännu ett rederi valde Hogia

Hogia har vunnit ännu ett rederikontrakt som nu inför ett helt nytt bokningssystem.

Bäst på brottsförebyggande

SL-trafiken slog rekord

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Trädens nyår i Israel

Tillbaka i Sverige

Nordiskt möte om klimatsmart turism

Brexit stoppar inte bussresan - ännu

Färre åkte buss i Halland 2019

Mönstrar på Rosella

Skånetrafiken summerar 2019

1

Volvo Bussar i glädjerus

Fler vill resa hållbart

Tillfälligt toppjobb

Järnvägskonsulter instiftar klimatmål

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125