23948sdkhjf

AI ska säkra i Köpenhamns metro

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kone levererar hissar, rulltrappor och rullband till Köpenhamns nya tunnelbana Cityringen med inbyggd intelligens.

Danmarks nya tunnelbanelinje Metro Cityringen invigdes med pompa och ståt i slutet av september – till glädje för många av Köpenhamns invånare. Metroselskabet, ägaren av Köpenhamns tunnelbana, räknar med ett ökat antal passagerare; från 65 miljoner till 120 miljoner om året tack vare den nya linjen. Det ökade antalet passagerare resulterar i ett högt tryck på Cityringens hissar och rulltrappor, vilket kräver nya tekniska lösningar på den 15,2 kilometer långa tvåspåriga tunnelbanelinjen.

Kone Danmark har levererat de nya rulltrapporna, hissarna och rullbanden till den nya tunnelbanan. Totalt handlar det om 158 rulltrappor, fyra rullband och 43 special-hissar som levererats till Cityringen. Dessa finns installerade i de 17 nya stationerna i Cityringen, som kopplas ihop med de två befintliga linjerna som sedan tidigare fanns i Köpenhamn.

Cityringens hissar, rulltrappor och rullband har skapats genom ett samarbete mellan Kone och Salini Impregilo/Copenhagen Metro Team, två globala aktörer som arbetar med den allra senaste tekniken för ett infrastrukturprojekt i Cityringens storleksordning. Vi har valt Kone som leverantör eftersom det är en global koncern med fingret på pulsen när det gäller den senaste tekniken inom området, säger Sigurd Nissen-Pedersen, vice direktör i Copenhagen Metro Team.

För att minimera antalet avbrott för resenärerna, är alla hissar och rulltrappor i den nya tunnelbanan utrustade med 24/7 Connected Services som bygger på artificiell intelligens, AI. Rent konkret innebär denna servicetjänst att all data om Cityringens nya hissar och rulltrappor samlas i molnet hos IBM:s Watson och lagras med hjälp av små sensorer som registrerar allt som potentiellt kan leda till en driftstörning. Vid avvikelser kallas en servicetekniker automatiskt till platsen för att säkerställa att avvikelsen inte leder till driftstopp.

I takt med att data samlas i molnet, och det faktum att 300 000 passagerare dagligen transporteras i den nya tunnelbanan, ökar den totala datamängden vilket gör att Watson lär systemet att bättre förutse framtida problem. 

Tack vare Watson och mängder av sensorer, kan man nästan hävda att Cityringens hissar och rulltrappor har blivit levande. All data som sensorerna fångar upp skickas till molnet, där Watson bearbetar informationen och bedömer när det är dags för underhåll av utrustningen. Vi är väldigt glada över att vi genom samarbetet med KONE och med hjälp av den senaste tekniken kan bidra till att skapa en enastående användarupplevelse i den nya Cityringen, säger Claus Klint, Direktör för Internet of Things hos IBM Danmark. 

Om hissar eller rulltrappor plötsligt inte fungerar, kan det medföra stora konsekvenser för flödet av alla miljoner människor som använder tunnelbanan. Vi kan nu med hjälp av AI förebygga driftstopp genom att förutse fel och åtgärda dem innan de påverkar driften, säger Tuomas Oijala, regiondirektör på Kone Danmark.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Nobina tar hem Finlandskontrakt

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Rattfylla ökar mest i väst

Nyhetsbrev

Effektivare upphandlingsprocesser presenteras

Arkiv
Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussbolaget ser åter ljuset

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Stena line: Superfärjorna är på gång

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Chile beställer 555 svenska bussar

Bussföretagen sågar räddningsförslag

Nu fullföljs avvecklingen av Trelleborg-Sassnitz

Stena lines vd: "Ett mycket tråkigt besked".

Depån klar – spårvagnarna kommer senare

I dagarna invigdes den stora spårvagnsdepån i Lund – själva spårvagnarna levereras först om några veckor.

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Citytunneln ökade inte pendlingen

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen förutom i Hyllie - det visar ny forskning om mångmiljardsatsningen i Skåne.

Inga resor på Inlandsbanan i sommar

På grund av minskad efterfrågan ställs sommarens trafik in.

Lanseras i Göteborg

Nu finns det fler elsparkcyklar i Göteborg.

Upphandlingar för 100 miljarder stundar

Holländskt bolag tar över skånska gasmackar

De första stationerna övergår nu till holländsk flagg. Ytterligare 20 stationer är på gång att etableras, enligt köparna.

Mälartåg till Nyköping

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Swedavia föreslås få 3,1 miljarder

Svensk kollektivtrafik kritiska mot FHMs nya råd

Tomt på Heathrow

DEBATT: Corona dödar hela vår bransch

Birkeland till Västtrafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11