23948sdkhjf

Alarmerande rekryteringsbehov

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det fattas tusentals anställda inom motorbranschen - konsekvenserna blir allvarliga för samhället om problemet inte kan lösas snabbt.

Under den kommande treårsperioden behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen och konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal. Det visar Transportföretagens nya rapport "Tempen på motorbranschen".

Enligt rapporten anser 6 av 10 av de företag som har ett anställningsbehov att det har varit svårt att rekrytera och personalbristen kan komma att få samhällsekonomiska konsekvenser. Störst efterfrågan är det på tekniker och mekaniker – 2 100 tekniker och nära 800 mekaniker behöver anställas de närmaste tre åren.

– Ska motorbranschen liksom hela transportnäringen växa hållbart, behöver kompetensförsörjningen vara tillförlitlig. Det är avgörande att företagen kan anställa personal och personer med rätt kompetens och utbildning, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Samtidigt visar rapporten att andelen kvinnor i motorbranschen ökar med nära 15 procent sedan 2018. Totalt är 8 procent av de anställda i de undersökta yrkena kvinnor.

– Motorbranschen har under senare år moderniserats och genomgått en förändring genom teknikutveckling och digitalisering. Det gör branschen i flera avseenden mera attraktiv och skapar dessutom ökad jämställdhet. Fler behöver få kännedom om detta särskilt nu när gymnasievalet står öppet. Motorbranschen erbjuder goda karriärmöjlighet, möjlighet att arbeta utomlands och att få vara med om den spännande teknikutveckling som sker, säger Marcus Dahlsten.

Elever som gått ut gymnasieskolans fordons- och transportprogram är hett eftertraktade på arbetsmarknaden och får i regel jobb direkt efter examen. Drygt hälften av studenterna från fordons- och transportprogrammet har en etablerad ställning på arbetsmarknaden redan ett år efter avslutade gymnasiestudier. Det är den högsta siffran bland alla gymnasieprogram.

– För att branschen ska kunna växa och utvecklas behövs politiska satsningar som stärker rekryteringsmöjligheterna, som fler utbildningsplatser och integrerad körkortsutbildning, säger Marcus Dahlsten.

Vad behövs för att förbättra förutsättningarna att kunna rekrytera?

  • Långsiktiga och offentliga satsningar som bidrar till att förändra bilden av yrkesutbildningar.

  • Utbildningskvaliteten behöver stärkas.

  • Antalet platser inom yrkesvuxenutbildningen måste öka.

  • Integrerad körkortsutbildning för elever i gymnasieskolan och även CSN till C- och D-körkort.

FAKTA/Om rapporten

”Tempen på motorbranschen” är en rapport från Transportföretagen där man gjort en enkätundersökning riktad till medlemsföretagen inom motorbranschen. Det huvudsakliga syftet är att kartlägga motorbranschens rekryteringsbehov. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Nobina tar hem Finlandskontrakt

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Rattfylla ökar mest i väst

Nyhetsbrev

Effektivare upphandlingsprocesser presenteras

Arkiv
Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussbolaget ser åter ljuset

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Stena line: Superfärjorna är på gång

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Chile beställer 555 svenska bussar

Bussföretagen sågar räddningsförslag

Nu fullföljs avvecklingen av Trelleborg-Sassnitz

Stena lines vd: "Ett mycket tråkigt besked".

Depån klar – spårvagnarna kommer senare

I dagarna invigdes den stora spårvagnsdepån i Lund – själva spårvagnarna levereras först om några veckor.

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Citytunneln ökade inte pendlingen

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen förutom i Hyllie - det visar ny forskning om mångmiljardsatsningen i Skåne.

Inga resor på Inlandsbanan i sommar

På grund av minskad efterfrågan ställs sommarens trafik in.

Lanseras i Göteborg

Nu finns det fler elsparkcyklar i Göteborg.

Upphandlingar för 100 miljarder stundar

Holländskt bolag tar över skånska gasmackar

De första stationerna övergår nu till holländsk flagg. Ytterligare 20 stationer är på gång att etableras, enligt köparna.

Mälartåg till Nyköping

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Swedavia föreslås få 3,1 miljarder

Svensk kollektivtrafik kritiska mot FHMs nya råd

Tomt på Heathrow

DEBATT: Corona dödar hela vår bransch

Birkeland till Västtrafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.469